Senaste nytt

Hög spend, Nekad uppgradering från Amex SAS Premium till Amex SAS Elite

Mycket underligt. Det enda jag kan tänka mig är att spenden är för hög i förhållande till lönen, så det får diverse varningsklockor att ringa i den automatiserade bearbetningen. Men det borde ju vara lätt förklarat om ärendet behandlas manuellt. Att vara företagare är inte något som hindrar en från att få korten, i alla fall inte om det är ett aktiebolag. Det är möjligt att en enskild firma också innebär att automatiserade rutiner säger nej, men återigen, en manuell behandling borde inte ge några problem.

Att vara företagare är inte något som hindrar en från att få korten, i alla fall inte om det är ett aktiebolag.
Exakt så, i aktiebolag så är man ju faktiskt anställd till skillnad från de andra företagsformerna. Därtill är man vanligtvis mer riskavgränsad.
Undrar vad definitionen är på egenföretagare där, räknas det som egenföretagare vid aktiebolag? Och vid vilken ägarandel går isåfall gränsen?

Så länge du betalar dina fakturor i tid är inte det något problem för AmEx.
Tyvärr kan det vara ett problem även fast man betalar fakturor i tid. Det har med "penningtvättslagen" att göra. Troligtvis får de inte ihop din lön med de höga beloppen du använder varje månad. Ring kundtjänst och förklara att du använder kortet för att betala ALLA företagets kostnader och tar det som utlägg, dvs månadsbeloppen har inget med din lön att göra. Har haft liknande svårigheter men när jag får tala med någon har det förstått orsaken och allt har gått bra. Kan vara att de vill få in en RR och BR för att du ska visa på ditt företags transaktionshistoria.

De är extremt kinkiga med folk som driver egna företag.
Inget problem alls. Ha funkat smärtfritt med Elite, Platinum och alldeles nyligen ett extra Premium. Det kan vara så att det ställs högre krav, men så läng kredithistoriken är fin och du kan visa upp en bra inkomst bör det inte vara något problem.

Tyvärr kan det vara ett problem även fast man betalar fakturor i tid. Det har med "penningtvättslagen" att göra. Troligtvis får de inte ihop din lön med de höga beloppen du använder varje månad.
Jag har länge haft ungefär 3x min månadslön i månadsutgift på kortet. AmEx ser det bara som positivt och har flera gånger försökt få mig att ”uppgradera” till platinum. De vet ju exakt vad jag har spenderat pengar på och om mitt konsumptionsmönster inte står ut är det inga problem.

Toppen