Senaste nytt

Hög spend, Nekad uppgradering från Amex SAS Premium till Amex SAS Elite

Tror att det beror på hur din blanco kredit ser ut kontra lön.
Har du ett bolag där du betalar bolaget kostnader via kortet och har fler kort blir det fel i deras algoritm.
Samma för mig, jag har AMEX samt Handelsbanken kort mao ca 400K i blanco lån, när jag sedan ville ha ett SEB Nordic Choice kort med ytterligare 60k så algoritmen nej men efter ett samtal in till kredit avdelningen så var det inga problem.
Detta är väl problemet när man försöker styra över lön till aktieägarutdelning tänker jag.

Inget problem alls. Ha funkat smärtfritt med Elite, Platinum och alldeles nyligen ett extra Premium. Det kan vara så att det ställs högre krav, men så läng kredithistoriken är fin och du kan visa upp en bra inkomst bör det inte vara något problem.

Är väl oftast det som är problemet för egenföretagare, såg ju lagom bra ut i min egna "credit rating" när jag från ett år till ett annat sänkte min inkomst till 50% när jag blev egen... De tittar ju inte på inkomst av kapital utan inkomst av tjänst, som de flesta egnenföretagare håller på nivå så man maximerar SGI men inte inte mer än så.

Är väl oftast det som är problemet för egenföretagare, såg ju lagom bra ut i min egna "credit rating" när jag från ett år till ett annat sänkte min inkomst till 50% när jag blev egen... De tittar ju inte på inkomst av kapital utan inkomst av tjänst, som de flesta egnenföretagare håller på nivå så man maximerar SGI men inte inte mer än så.
Det har du helt rätt i.
Som tidigare bankanställd vet jag samtidigt, att det oftast går att lösa genom personlig kontakt om man kan visa sin faktiska ekonomiska situation. Det är också mitt råd gällande trådskaparens situation.

Byter du från betal till kreditkortet?

Inget som jag har gjort med intention. Med mitt nuvarande kort så får jag en faktura en gång i månaden med 15 dagar bet villkor.

Har du alltså skickat in en helt vanlig ansökan om ett Elite-kort men fått ett nej? Verkar väldigt konstigt att du får avslag.
Ja, vanlig ansökan.

Vilken bolagsform driver du ditt företag i?
AB. Omsättning ca 8.5 miljoner. Äger 50%.

Tyvärr kan det vara ett problem även fast man betalar fakturor i tid. Det har med "penningtvättslagen" att göra. Troligtvis får de inte ihop din lön med de höga beloppen du använder varje månad. Ring kundtjänst och förklara att du använder kortet för att betala ALLA företagets kostnader och tar det som utlägg, dvs månadsbeloppen har inget med din lön att göra. Har haft liknande svårigheter men när jag får tala med någon har det förstått orsaken och allt har gått bra. Kan vara att de vill få in en RR och BR för att du ska visa på ditt företags transaktionshistoria.
Amex är helt OK med att man tar delar av företagets kostander via Amex? Det kan inte bli grining och försöka tvinga på den ett Amex företagskort istället?

Tack för alla svar!

Det verkar som att detta kan lösas med en personlig kontakt med kreditavdelningen. Hur etablerar man en sådan kontakt på Amex? Någon som har namn, nummer eller något annat jag kan gå på? Hade varit mycket uppskattat!

Amex är helt OK med att man tar delar av företagets kostander via Amex? Det kan inte bli grining och försöka tvinga på den ett Amex företagskort istället?
Nej de lär inte bry sig om detta alls. Om något är företagakorten ännu krångligare för alla parter.

Det verkar som att detta kan lösas med en personlig kontakt med kreditavdelningen. Hur etablerar man en sådan kontakt på Amex
Kontakta kundtjänst, förklara läget och be dem fixa så att någon från rätt avdelning kontaktar dig.

Mitt gick igenom på sekunden när jag ansökte. Haft eget AB i 8 år.
De är extremt kinkiga med folk som driver egna företag.
När man kör enskild firma kommer inkomst upp som inkomst av näringsverksamhet vid AB som inkomst av Tjänst.

Så länge man har AB och tar ut lön som de tycker är OK inga problem men med samma "Lön" som inkomst av näringsverksamhet kan det bli problematiskt varningsklockorna ringer..... Farligt farligt.

Kreditgivare är i allmänhet mycket fyrkantiga, delvis pga av EU penningtvätt.

Men även innan det;

Har du fast anställning?

Nej. avslag!

Jag är Verkställande Direktör. Beviljas!

( Bäst att förtydliga,( behövs väl troligen inte här men ändå ;-) ) En VD är inte fast anställd, omfattas inte av LAS, VD kan få sparken när som )

Last edited:
När man kör enskild firma kommer inkomst upp som inkomst av näringsverksamhet vid AB som
Jag är Verkställande Direktör. Beviljas!

( Bäst att förtydliga,( behövs väl troligen inte här men ändå ;-) ) En VD är inte fast anställd, omfattas inte av LAS, VD kan få sparken när som )

Del av den normala riskbedömningen, ytterst få VD är så "korkade" att de tar anställningar utan att ha avtal som ger dom ett bättre skydd än vad LAS skulle gett dom. Så bedömningen är nog trots allt relevant, även om jag förstår att du försökte göra en humoristisk poäng. ;-)

Del av den normala riskbedömningen, ytterst få VD är så "korkade" att de tar anställningar utan att ha avtal som ger dom ett bättre skydd än vad LAS skulle gett dom. Så bedömningen är nog trots allt relevant, även om jag förstår att du försökte göra en humoristisk poäng. ;-)
Visst är det en retorisk kommentar från min sida.

Jag tycker dock att den belyser problematiken, fast anställning är en väldigt blek garant i riskbedömningen då den aldrig är fast. Möjligtvis statsanställda i Grekland innan krisen kanske......

Sen borde väl SEB kräva in RG's VD avtal om han ansöker om ett MasterCard och de lär de inte göra, de är förblindade av titel och auktoritet.

Jag tycker Amex, tillskillnad från dom flesta (alla?!) kreditgivare är extremt flexibla, att dom inte godkänner din ansökan med dom förutsättningar verkar mycket märkligt. Kanske är lite kinkigare nu med kreditkorten?!
Jag driver enskild firma, och ligger på en snitt månadspend på ca 2xårsinkomst, och det har aldrig vart några problem, visst ringde dom ibland första året jag var kund, så man fick skicka in ”proof of funds”, men utöver det aldrig några konstigheter. Ska man göra ett större köp, typ 2-300k på en transaktion brukar jag maila el ringa in en heads up.

Men som sagt, ett samtal till kreditavdelningen borde lösa detta, det låter ju nästan som det blivit nåt fel i deras system.

Toppen