Ligger inte Hven utanför Landskrona snarare än utanför Barsebäck?Jag gillar den inflygningen och man får sig en titt på Hven också.![]()
...och stafvas Ven på svenska sedan 1906?Ligger inte Hven utanför Landskrona snarare än utanför Barsebäck?
Så är det och utgör en stadsdel i Landskrona kommun. Men inflygningen brukar gå rakt över Barsebäcks golfklubb, från babord sida ser man kraftverket och från styrbord Ven så båda utsikterna fungerar beroende på säteLigger inte Hven utanför Landskrona snarare än utanför Barsebäck?
Så länge jag inte får gehör för den korrekta användningen av de, dem, dom och det på denna sajt så förbehåller jag mig rätten att stava Hven med H. (men jag gillar din kompetenta anmärkning) Dessutom har jag backning av ett utomordentligt gott spirituosamärke i mitt val av stavning...och stafvas Ven på svenska sedan 1906?
"Efter 1906 års svenska stavningsreform försvann h som första bokstav i ord som (h)vad, (h)varför och liknande. Detta gällde även ortnamn men (H)ven förblev Hven fram till 1958, då man beslutade att stryka H:et trots lokalbefolkningens protester."
![]()
Ven (ö) – Wikipedia
sv.wikipedia.org