Senaste nytt

Hälsningar från luften!!

Tog en sightseeing över Östersjön.
Rök i kabinen från en ny-servad AC var anledningen.
Screenshot_20260810_093607_Flightradar24.jpg

Stor förbättring sedan tidigare.
Men, trots moderna röntgenmaskiner hamnade många väskor i secondary check, för att denna gång kolla laptops. Endast en person jobbade med det vilket skapade viss kaos. Fick vänta 15 minuter.

Funderar på om det inte vore bättre att personalen ber folk att ta ut laptops i separat låda, för att underlätta deras vardag?
Är det en eller flera observationer? Baserat på ARN T5 förekommer då och då ”dåliga dagar” vilket rimligen måste vara operatörsrelaterat snarare än bero på kalibrering av utrustningen. Jag minns en gång för 1-2 år sedan då över 50% av väskorna i fast track åkte på sekundärkontroll, inklusive min (så jag kunde observera ett antal minuter extra), när det dessutom var ”busy”.

"Dålig dag" skulle också kunna vara om det finns måltal på antalet sekundär, ungefär som polisen nykterhetskontroller sista dagarna på kvartalet.
I lördags på ARN T5 Fast Track fastnade 100% i sekundärkontroll, för vad som verkade som utbildningssyfte? Nu var 100% bara tre pax/4 väskor men ändå irriterande då nybörjaren tog länge på sig och behövde ha en senior som tittade över axeln.

Toppen