Senaste nytt

Guldfeber i Giza – eller adieu Senator

Som @Kris förklarade så är det ganska smidigt att ta sig igenom Visa och Security och sedan börjar Egypten på riktigt och livet utanför "grindarna".

En Uber var i princip omöjligt att få tag på då samtliga vill ha "cash" extra mot avgiften och helst i USD.
Nå väl, jag var trött, klockan var 03.30 och 10usd senare på väg mot mitt hotell i en vettig bil med säkerhetsbälten.

Ankom ungefär samtidigt som en busslast med spanjorer, men det löste night Manager på ett utmärkt vis!
Jag valde Hilton Ramses för att bo på ett klassiskt hotell nära Nilen och Egyptiska museeumet.
När jag kikade ut från Balkongen inatt så såg jag Intercntinental längre ner på gatan, och även Hilton Grande Nile.

Det har dock regnat och combon, sand, avgaser, regn och blåst gör att även om jag bor 100 meter från Nilen så ser jag den ej.....
Ingen risk att man blir solbränd inte....

Nå väl en rejäl Egyptisk frukost i Executive Loungen medan frun fortsatt sover!
Sorry för highjack men blev inspirerad!
Visa bifogad bild 174041
Holy moly! Suddig utsikt. Kan föreställa mig lätt kaos med taxi och Uber, I synnerhet på natten. Vi landade mitt på dagen och hade ingen stress, men var ett gäng företagsamma asgamar som luktade sig till möjligheter. Hade inte velat uppleva 03.30-varianten. I synnerhet inte med kidsen på släp.

Alla stora kedjor har footprint I området. Grand Nile, med ett festligt ufo på toppen. Sofitel hade nice restaurang och häng.

Fortsättning följer...??

Lite info för läsarna
Frän en av våra balkonger ser jag Inercontinenral enkelt idag.
20260403_091155.jpg

@Kris vi fick tips of Sofitel från en herre i baren också. Får nog bli ett test!

Får se vad närmare report ger då vi mest är här för att ha ett lugnt tempo och njuta lite.
Men ett intresse verkat ju finnas för lite mer bilder och tips!

Efter en mycket bra frukost I restaurangen så var magen mättad men det sög lite i upplevelsetarmen.
20260403_101202.jpg

På med skor och ut i trafiken.
Man delar väg med hästar, hundar, katter och ett evigt myller uv katatstrofalt mycket bilar i undermåligt skick!

Allt tar tid, alla tutar och blinkar, och varenda chaffis kommer tuta, stanna och fråga, om du som vit knubbis, behöver en taxi =)
Finns det rödljus så funkar de ej......

Screenshot_20260404_105531_Maps.jpg

Vi knallade runt medurs enligt följande karta ungefär med ett stopp på Cairo Marriot för vila och vätska!

Det finns nog mycket att se, men det mesta döljs bakom höga murar och vaktas ivrigt av folk med maskingevär.
Vandringen tog oss mellan olika attraktioner, ambassader och den finaste anläggning vi såg var Polisens sportklubb......

Bilder nedan:
Moské:
20260403_121039.jpg

Cairo Tower:
20260403_121717.jpg

Marriot Cairo:
20260403_130423.jpg

Vårt Hotell:
20260403_120408.jpg

Fortsättning följer....

Inte så mycket att uppdatera här.
Vädret visat sig från sin bästa sida så har mest hängt här:
20260404_132800.jpg

Loungen är kanon och har 2 varmrätter att välja på varje kväll.
De levererar en ny iskall öl till mig var 15e minut cirkus och man får en väldigt trevlig och genuin service!
20260404_174257.jpg

Jag var även en sväng på gymmet efter badet.
Inget vidare utbud, men tillräckligt tunga hantlar för att köra lite högreps.
Finns även några cardiomaskiner som naturligtvis inte användes, men utsikten var nice =)
20260404_162432.jpg

Så efter 4 snabba dagar med mestadel återhämtning i Cairo så var tanken att byta stad mot kust.

Tydligen var ett lågtryck med mkt vind på väg in dock, viket gjorde att tänkta bad i hav med bok på stranden nog mer blir upptäckter och motion.

Nog om det - Nästa mål på resan är Alexander den Stores skapelse och Cleopatras huvudstad: Alexandria

Hur tar man sig dit: det går lyxiga bussar, tåg eller med bil.
Problemet är att de höjt turisttaxorna på tåget så det är billigare med Uber hela vägen.
Problemet med Uber kvarstår dock. Alla vill ha cash vid sidan av istället och mycket mer än resan.
Jag förstår helt, men det finns en speciell fare för just denna långa resa i Uber. En "City Transfer" som även ska kompensera för resa tillbaks vad jag förstår.
Den 3e bilen vi satte oss i förstod tillslut att 20usd dricks plus en fin dricks i Appen var det enda han kommer få och vi tänker inte betala dubbelt pris cash.
Slutnotan runt 550kr för 4h15m och 25 mil.

Vägen ur Cairo var helt OK och motorvägen är extremt fin städerna mellan. Nybyggd 6-filig modern väg och en egen 2-4 filig motorväg bredvid för Transportfordon. Drömiga förhållanden som tyvärr sällan kan utnyttjas av de dåliga bilarna.
Boendeförhållanden i utkanten av Cairo är extremt olika och man förstår inte hur merparten av de höga husen kan stå upp.

20260406_124552.jpg

Väl i Alexandria under eftermiddagen så tog den 1.5 mil långa resan på strandpromenaden Cornichen över en timme pga trafiken...... man tröttnar fort =/

Första kvällen blev det mest lite bira och mat på hotellet och vi delade på en "familjepizza" som verkligen va familje... Inte en chans vi åt upp den.
20260406_195111.jpg

Dag 2 i Alexandria blev det en god frukost som nu oftast består av Falafell, sallad, ägg och orientaliskt bröd. Starkt kaffe till det.
Sedan blev det en promenad längs deras fantastiska strandpromenad.
20260407_131003.jpg

Staden är alltså mot vattnet och har cirka 2 mil av fin strand.
Det utnyttjas extremt dåligt och jag är faktiskt chockad över att byggnader och restauranger längs vattnet är I så dåligt skick.
Turistmässigt så utnyttjar man den här pärlan 0%

Vi tar paus här och fortsätter mer om detta i nästa inlägg!
Inte lika bra som trådskaparen, men lite mer info om Egypten varje fall!

Last edited:
Härligt! Keep it coming!
Vi hade Alexandria på listan också men kom aldrig dit. Prioriterade Ismailia istället. :)
Har du testat Careem isf Uber? Jag tyckte det funkade smidigare och en smula mindre scam. Men hade kanske bara tur.

Intressant information om Cairo och Ranses Hilton.

De planerar att riva samtliga äldre byggnader som är ut mot Nilen.
Om ni kikar på detta foto så är alla byggnader till vänster om hotellet tomma och de bygger redan upp moderna enheter bakom.
Det finns en helt ny promenad längs vattnet, men den är inte öppen ännu.

Mycket märklig situation må jag säga.....
20260403_120408.jpg

Alexandria är ju en stor del av civilisationens vagga...

Vårt första stopp (efter resans första godkända Uber-trip) var Citadel of Qaitbay.
Det står nära där den en gång berömda Fyren av Alexandria stod:

The Lighthouse of Alexandria:
As one of the Seven Wonders of the Ancient World, it stood over 100 meters (330+ feet) tall, featuring a three-stage structure. It guided sailors using a fire-and-mirror system until destroyed by earthquakes in the 14th century.
Key Facts About the Lighthouse:

Construction: Commissioned by Ptolemy I and completed around 280–247 BC by Ptolemy II.
Purpose: It was designed to guide ships safely into the busy port of Alexandria, often utilizing a massive fire at its summit.

Architecture: It featured a tall, three-stage tower: a square base, an octagonal middle section, and a circular top.

Destruction: It survived for over 1,500 years but was heavily damaged by earthquakes in 796, 951, 956, and 1303, with its final collapse occurring in the early 14th century.

Discovery: Its remains were discovered by underwater archaeologists in 1994, with many blocks still present at the site now protected by UNESCO.
Legacy: It was the first true lighthouse in history, with its name, "Pharos," becoming the root for "lighthouse" in many languages

Bilder på citadelet med omgivning nedan:
20260408_151002.jpg

20260408_151029.jpg

20260408_152948.jpg

20260408_153418.jpg

Toppen