Senaste nytt

Guldfeber i Giza – eller adieu Senator

Oh, btw, glömde en detalj på målsnöret. Man kan säga mycket om Guldfeber i Giza, men att snubbla över Kairos officiella Franz Jäger-depå i en dammig gränd var nog resans höjdpunkt. Jag frågade om de hade något som rymde ett livstidsförråd av Miles & More poäng, men snubben bara log...

PXL_20251229_103107622.jpg

Tack för att ni hängde med på kuppen. Adieu Senator, det var tajmat och klart in i minsta detalj! :)

PXL_20251228_132818602~2.jpg

Tack för en fantastisk rapport, jag har läst den med stort nöje och en hög grad av igenkänning. Var på konferens i Kairo på det tidiga -10-talet, några månader innan Mubarak störtades. Som van resenär till Hong Kong och Bangkok + en fru från Sicilien, trafik fick en helt ny dimension. När jag sedan har pratat med med folk från Afrika söder om Sahara och säger att jag har varit i Afrika en gång, Kairo, så brukar jag få svaret att "That's not Africa". @pep har säkert insiktsfulla tankar om norra Afrika och Afrika söder om Sahara :)

Tack för en fantastisk rapport, jag har läst den med stort nöje och en hög grad av igenkänning. Var på konferens i Kairo på det tidiga -10-talet, några månader innan Mubarak störtades. Som van resenär till Hong Kong och Bangkok + en fru från Sicilien, trafik fick en helt ny dimension. När jag sedan har pratat med med folk från Afrika söder om Sahara och säger att jag har varit i Afrika en gång, Kairo, så brukar jag få svaret att "That's not Africa". @pep har säkert insiktsfulla tankar om norra Afrika och Afrika söder om Sahara :)
Afrika er stort. Det er et ikke bare et kontinent, ikke bare en verden, men et helt Univers! Et univers i diversitet, sprog, kulturer, adfærd.
Nordafrika er arabisk og er mere som Mellemøsten. Da Senegal vandt AFCON over Marocco i sidste uge var det reelt Afrika der vandt over Araberne...Derfor var jublen endeløs i det "rigtige" Afrika. Der fremhersker en vis animositet mod arabere, indere, og til dels kinesere på trods af, at de/vi lever side om side. Europæerer integrerer sig bedre og gifter og nedsætter sig oftere lokalt end de førnævnte. Dette er den korte version :rolleyes:.....jeg har nu arbejdet i 20 Afrikanske lande,men stadig ikke i Nordafrika ("Arabien")...

Last edited:
Toppen