Senaste nytt

Guldfeber i Giza – eller adieu Senator

Oh, btw, glömde en detalj på målsnöret. Man kan säga mycket om Guldfeber i Giza, men att snubbla över Kairos officiella Franz Jäger-depå i en dammig gränd var nog resans höjdpunkt. Jag frågade om de hade något som rymde ett livstidsförråd av Miles & More poäng, men snubben bara log...

PXL_20251229_103107622.jpg

Tack för att ni hängde med på kuppen. Adieu Senator, det var tajmat och klart in i minsta detalj! :)

PXL_20251228_132818602~2.jpg

Tack för en fantastisk rapport, jag har läst den med stort nöje och en hög grad av igenkänning. Var på konferens i Kairo på det tidiga -10-talet, några månader innan Mubarak störtades. Som van resenär till Hong Kong och Bangkok + en fru från Sicilien, trafik fick en helt ny dimension. När jag sedan har pratat med med folk från Afrika söder om Sahara och säger att jag har varit i Afrika en gång, Kairo, så brukar jag få svaret att "That's not Africa". @pep har säkert insiktsfulla tankar om norra Afrika och Afrika söder om Sahara :)

Tack för en fantastisk rapport, jag har läst den med stort nöje och en hög grad av igenkänning. Var på konferens i Kairo på det tidiga -10-talet, några månader innan Mubarak störtades. Som van resenär till Hong Kong och Bangkok + en fru från Sicilien, trafik fick en helt ny dimension. När jag sedan har pratat med med folk från Afrika söder om Sahara och säger att jag har varit i Afrika en gång, Kairo, så brukar jag få svaret att "That's not Africa". @pep har säkert insiktsfulla tankar om norra Afrika och Afrika söder om Sahara :)
Afrika er stort. Det er et ikke bare et kontinent, ikke bare en verden, men et helt Univers! Et univers i diversitet, sprog, kulturer, adfærd.
Nordafrika er arabisk og er mere som Mellemøsten. Da Senegal vandt AFCON over Marocco i sidste uge var det reelt Afrika der vandt over Araberne...Derfor var jublen endeløs i det "rigtige" Afrika. Der fremhersker en vis animositet mod arabere, indere, og til dels kinesere på trods af, at de/vi lever side om side. Europæerer integrerer sig bedre og gifter og nedsætter sig oftere lokalt end de førnævnte. Dette er den korte version :rolleyes:.....jeg har nu arbejdet i 20 Afrikanske lande,men stadig ikke i Nordafrika ("Arabien")...

Last edited:
Imorgon bär det av för egen del! Ska bli spännande minst sagt och lite av "adjö till senator" här också då utresan bokades med sista Miles and More poängen i Biz från Göteborg via Frankfurt till Kairo!
Härligt! Skriv gärna en rad eller två på vägen. Vilket hotell blir det? Ser ut till att vara lagom gött väder där nere nu. Enjoy!

Vi börjar med 5 nätter på poäng på Hilton Ramses.
Senator är ju förbi och Aegan ställde förra veckan in Alexandria - Athen på hemvägen.... men men.....
Blir lite mer Cairo istället.... Lite ska vi allt hinna med!

Härligt! Skriv gärna en rad eller två på vägen. Vilket hotell blir det? Ser ut till att vara lagom gött väder där nere nu. Enjoy!

Toppen