Senaste nytt

Guld - vad händer nu?

Kul! Tack för bra svar!

Någon som vet hur fördelningen ser ut? Basic, silver och guld i antal medlemmar?

Hur exklusivt är guld?

EBG är ju inte speciellt "exklusivt", det finns väldigt många medlemmar. Tänk också på att dessa reser mycket och alltså är överrepresenterade. På vissa SAS-flyg kan det vara uppåt 70 EBG (har sett själv på passagerarmanifestet), på andra är du själv.

Kan vara bra att veta att man dom EBG även är prioriterad på stand-by. Om flyget skulle vara inställt så har du större möjligheter att komma med nästa flight.

Om du reser med en Star Alliance partner inom USA/Mexico, tex United, kan det också vara bra med deras generösa villkor för incheckat bagage: 3x32 kilo. Försöker alltid - när jag har behov av extra bagage för att gå hem grejer till vänner och bekanta, bla sport utrustning, se till att mitt första segment på hemresan är med United, så kan jag utan problem få hem både golfbagar och annan sport utrustning.
Till sommaren åker vi på semester till Florida med grannfamiljen, då får vi checka in 9x32 kilo bagage fritt på inrikes segmentet. Normalt ingår inget bagage inom USA på United...

En sak som inte nämnts, men som jag verkligen uppskattar är när t.ex. baggage eller flyg är försenat och massorna köar vid SAS service disk så drar man sitt EBG kort vid kölappsautomaten och vips kommer ens könummer upp före all andras. Ofta till enorm förtret för de som köat i evighet. Gäller dock att inta en lite ödmjuk attityd när man knallar för alla andra väntande. Kan bli lätt hotfullet annars :)

En sak som inte nämnts, men som jag verkligen uppskattar är när t.ex. baggage eller flyg är försenat och massorna köar vid SAS service disk så drar man sitt EBG kort vid kölappsautomaten och vips kommer ens könummer upp före all andras. Ofta till enorm förtret för de som köat i evighet. Gäller dock att inta en lite ödmjuk attityd när man knallar för alla andra väntande. Kan bli lätt hotfullet annars :)

Ja, det är ju en intressant pedagogisk förmån, haha.

Det finns 74 000 EBG. Med andra ord; inte speciellt exklusivt.
Dock utspritt i hela världen, ska väl tilläggas. Andelen blir betydligt mindre om man tänker att det finns nästan en miljon Eurobonusmedlemmar i Sverige.

Men som sagt, förväntningar är nog A och O. Har man varit van vid att spendera sin tid på Arlanda i ett stökigt café med en kaffe och muffins för 100 kr kan säkert en lounge kännas som en gudagåva. Men håller mer, EBG är inget exklusivt kort på det sätt som kvällstidningarna säkert skulle framställa det, men det finns en del förmåner som är klart användbara och som gör livet lite enklare och trevligare.

Tack vare mitt EBG (tror jag iallafall) så blev jag och tjejen uppgraderad från extra till business på båda våra flighter över Atlanten. Båda flighterna var fulla. Jag tänkte uppgradera med poäng på ORD igår men fick då reda på att vi redan var uppgraderade :). Reste på Amex 2-4-1.

Tack vare mitt EBG (tror jag iallafall) så blev jag och tjejen uppgraderad från extra till business på båda våra flighter över Atlanten. Båda flighterna var fulla. Jag tänkte uppgradera med poäng på ORD igår men fick då reda på att vi redan var uppgraderade :). Reste på Amex 2-4-1.

Grattis till det! En tämligen unik händelse för att vara SK väl..?

Toppen