Senaste nytt

Gula febern och mellanlandning?

Mr Basic

Medlem
Ett tillägg till ovan och av egen erfarenhet så kollas detta iallafall ibland på flyg mellan Brasilien - Colombia, Chile - Colombia och sjövägen på internationella fartyg till både Mexico (Veracruz, Coatzacoalcos) och Chile (typ Iquique och Antofogasta) ..

Blivit kollad på Sao Paulo och ankomst i ovannämnad hamnar och ett par till platser. I vissa länder i sydamerika gör man definitivt rätt i att ha gula febern om man ämnar resa runt en del. Kollas väldigt sällan men hände ibland när man bodde och reste runt där 2014-2020.

Ett par gånger med flyg FRA-GRU-BOG, så ropades just jag upp (ifrån europa) upp vid gate i GRU och krävdes på bevis på gula febern innan ombordstigning men inte min resepartner på samma biljett som var ifrån Colombia eller någon av de andra 100 brassarna.. man hade tur att man hittade den gula boken då.
ARN-LHR-BOG-SCL inget krav på vaccin (då vi kom från Europa och endast hade transfer i BOG).
SCL-MVD krav men kollades ej.
Montevideo-Buenos Aires (med båt) krav men kollades ej
EZE-BOG krav men kollades ej

Edit. Känns som givet att ta vaccinet (även om det gäller ADD-SEZ).
 

Mikeswe

Medlem
ARN-LHR-BOG-SCL inget krav på vaccin (då vi kom från Europa och endast hade transfer i BOG).
SCL-MVD krav men kollades ej.
Montevideo-Buenos Aires (med båt) krav men kollades ej
EZE-BOG krav men kollades ej

Edit. Känns som givet att ta vaccinet (även om det gäller ADD-SEZ).

Precis, håller med. Colombia är exempel på ett land där det historiskt varit ett krav (inte bara för själva inresan utan även i landet som nedan) och som även ingår i vaccinationsprogrammet (upp till 18 mån). Att det inte kollas är ju en annan sak.

Kan tänka det är samma med SEZ. Kollas nog inte så noga, men rejält bra att ha om det kollas?

I mitt fall har det varit en riktigt bra investering då det kollats ett antal gånger men låååångt ifrån alla.

https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Paginas/Fiebre-amarilla_Old.aspx
 

bnr

Medlem
Se TravelDoc Passenger View - TravelDoc.Website
När jag i fliken "Transit" söker på ARN-ADD-SEZ så får jag upp följande

Required Vaccinations
  • There is no risk of yellow fever in Seychelles. The government of Seychelles requires proof of yellow fever vaccination from travellers 1 year of age or older who are arriving from a country with risk of yellow fever, including transit in an airport located in a country with risk of yellow fever. For further information on this recommendation, please visit the CDC Yellow Fever Advice.

Gula febern finns i vissa områden av Etiopien, jag skulle vaccinera mig innan resan.
 

E.K

Medlem
När det gäller transfer som i detta fallet Addis Ababa och att Etiopien tillhör områden med gula febern så finns det faktiskt en tidsgräns.
Vill minnas att den gränsen var på 12 timmar.
Kommer inte ihåg om jag läste det på Timatec eller Ethiopians hemsida eller landet jag sökte visum till.
Många flyg landar tidigt på morgonen och anslutningen gick närmare midnatt och transfer hotell ingår i alla Ethiopian biljetter med lång transfer.
 
När det gäller transfer som i detta fallet Addis Ababa och att Etiopien tillhör områden med gula febern så finns det faktiskt en tidsgräns.
Vill minnas att den gränsen var på 12 timmar.
Kommer inte ihåg om jag läste det på Timatec eller Ethiopians hemsida eller landet jag sökte visum till.
Många flyg landar tidigt på morgonen och anslutningen gick närmare midnatt och transfer hotell ingår i alla Ethiopian biljetter med lång transfer.
Verkar stämma bra med 12 timmar transfer
Health – Seychelles Ministry of Foreign Affairs and Tourism – Department of Tourism
 

bnr

Medlem
När det gäller transfer som i detta fallet Addis Ababa och att Etiopien tillhör områden med gula febern så finns det faktiskt en tidsgräns.
Vill minnas att den gränsen var på 12 timmar.
Kommer inte ihåg om jag läste det på Timatec eller Ethiopians hemsida eller landet jag sökte visum till.


Intressant... vet att jag också läst Timatic-resultat där just gränsen på 12h nämns (tror destination var Sydafrika då). I detta fall nämner TravelDoc ingenting om denna regel utan snarare att vaccination krävs även vid transfer (oavsett längd).
När jag sökte på "Visa, Health & Passport" på ExpertFlyer så kom ingen info om yellow fever upp öht.

Det mest intressanta i detta fall är att den officiella informationen som @Mikael Hammarbäck länkar inte finns när man kollar på TravelDoc/ExpertFlyer.
 

X-pose

Ny medlem
Jag har letat överallt efter informationen också, och vissa sidor skriver att man måste ha vaccination och andra inte. MEN sidan där man registrerar sin "Travel authorization" för inresan Seychelles Electronic Border System har en länk som heter "Am I eligible to travel?"
När man klickar på den kan man välja 2 st sidor med information om vad som krävs. Den ena tar dig till sidan nedan, där du kan clicka dig vidare till contact och FAQ, se länk. Där stsår det att det inte behävs för transit, så jag anser att det är det som gäller.

Seychelles Travel - Official Tourism Website of the Seychelles

Hoppas det hjälper någon annan också :)
 
Toppen