Senaste nytt

Gula febern och mellanlandning?

Johanna

Medlem
Jag ska till Seychellerna och de kräver dokumentation på gula febernvaccination om man varit i ett land där det förekommer. Jag kommer mellanlanda i Addis Ababa. Finns gula febern där och räknas det som jag varit i ett land bara genom transit?
 

WF789

Medlem
Norske helsemyndigheter anbefaler vaksinen for alle reiser i Etiopia, så det finnes tydeligvis der.
De skriver også at vaksinekrav også kan oppstå ved mellomlandinger. (Uten å nevne noen land)
 

Johanna

Medlem
Norske helsemyndigheter anbefaler vaksinen for alle reiser i Etiopia, så det finnes tydeligvis der.
De skriver også at vaksinekrav også kan oppstå ved mellomlandinger. (Uten å nevne noen land)
Tack, det är inte lika tydligt när jag läser på de svenska sidorna. Kanske lika bra att köra på en om jag inte har redan.
 

Senator

Moderator
Nu är det här väldigt gammal information, men i 2012 åkte jag till SEZ via ADD. Jag var vaccinerad men inte mina två medresenärer. Det gick utan problem.
 

Johanna

Medlem
Nu är det här väldigt gammal information, men i 2012 åkte jag till SEZ via ADD. Jag var vaccinerad men inte mina två medresenärer. Det gick utan problem.
tack, har varit så när jag mellanlandat där till andra länder men vet inte om jag vågar chansa. Kan det skada att ha vaccin mot gula febern?
 

ekf

Medlem
Vad jag minns så visade jag inte intyget vid ankomst till Seychellerna 2019, men jag fick redogöra för att jag varit på ADD enbart i transit. Nu har jag tagit vaccinet för många år sedan, så jag har gula boken ändå.

Vaccinet ser inte så dyrt ut, 560 kr för en dos som ger livslångt skydd... Vaccin mot Gula febern (Stamaril)
 

Mr Basic

Medlem
tack, så är det säkert då den inte är så vanlig. Men nog dyrare om jag inte släpps in pga avsaknad. Blir nog en spruta ändå
Lika bra att ta för att undvika tråkigheter. När vi reste runt i Sydamerika 2019 så krävdes Gula febern-vaccin om man anlände från annat land i Sydamerika.
Tror du det kollades ngn gång? Dock värt det då man slapp ev krångel och sedan är det ju life long. :)
 

Mikeswe

Medlem
Lika bra att ta för att undvika tråkigheter. När vi reste runt i Sydamerika 2019 så krävdes Gula febern-vaccin om man anlände från annat land i Sydamerika.
Tror du det kollades ngn gång? Dock värt det då man slapp ev krångel och sedan är det ju life long. :)

Ett tillägg till ovan och av egen erfarenhet så kollas detta iallafall ibland på flyg mellan Brasilien - Colombia, Chile - Colombia och sjövägen på internationella fartyg till både Mexico (Veracruz, Coatzacoalcos) och Chile (typ Iquique och Antofogasta) ..

Blivit kollad på Sao Paulo och ankomst i ovannämnad hamnar och ett par till platser. I vissa länder i sydamerika gör man definitivt rätt i att ha gula febern om man ämnar resa runt en del. Kollas väldigt sällan men hände ibland när man bodde och reste runt där 2014-2020.

Ett par gånger med flyg FRA-GRU-BOG, så ropades just jag upp (ifrån europa) upp vid gate i GRU och krävdes på bevis på gula febern innan ombordstigning men inte min resepartner på samma biljett som var ifrån Colombia eller någon av de andra 100 brassarna.. man hade tur att man hittade den gula boken då.
 
Toppen