Återrapportering efter 1 veckas totalt kaos med SAS....
Hade en resan med 5 personer sedan tidigare i ekonomi. ARN-CUN (via USA). Den fick jag avboka pga stavfel i en resenärs efternamnet som jag upptäckte av en slump. Helt plötsligt blev ersättnings resan som jag försökte få till parallellt i business kritisk.
Lyckades boka på 5 personer med TAP via AMS, LIS ut och uppdelad hemresa med 3st TAP + 2st Turkish med en dags fördröjning mellan hemresorna, allt i business. Bokningen var klar på onsdag kväll men väntade på att agenten skulle lägga till ARN-AMS under torsdagen och ställa ut biljetten, ingen återkoppling. Kollade min bokning på fredag och då var alla TAP flighter bort. Enligt SAS så drog TAP tillbaka sina platser och hade inte spelat någon roll om min resa var färdigställd och betald eller inte. Vet inte om det är vanligt att TAP tar tillbaka platser när dom känner för det men sjukt irriterande.
Underligt nog syns hemresan fortfarande idag på webben (CUN-LIS-AMS, 3 November) men går inte att boka (bad agenten att prova boka flera gånger men syns inte hos agenten).
Fick till en bokning i fredags eftermiddag med 5 ekonomi ut och business hem 3+2 Turkish en med en dags mellanrum.
SAS agenten som jag har haft kontakt med under hela veckan var extremt hjälpsam och provade alla varianter för att få till alla 5 på samma flyg men helt omöjligt. Så fort han lägger in 3 personer i bokningen så får blir det waitlist på nästa bokning (enligt info jag fick går det inte att lägga in på waitlist längre).
En detalj som jag inte kände till är att man kan avboka gratis inom 24 timmar och få tillbaka alla pengar inklusive service fee på 450 kr. Om det stämmer så har man i alla fall möjligheten att prova lite varianter framtiden så kan vara bra att känna till.
Hade en resan med 5 personer sedan tidigare i ekonomi. ARN-CUN (via USA). Den fick jag avboka pga stavfel i en resenärs efternamnet som jag upptäckte av en slump. Helt plötsligt blev ersättnings resan som jag försökte få till parallellt i business kritisk.
Lyckades boka på 5 personer med TAP via AMS, LIS ut och uppdelad hemresa med 3st TAP + 2st Turkish med en dags fördröjning mellan hemresorna, allt i business. Bokningen var klar på onsdag kväll men väntade på att agenten skulle lägga till ARN-AMS under torsdagen och ställa ut biljetten, ingen återkoppling. Kollade min bokning på fredag och då var alla TAP flighter bort. Enligt SAS så drog TAP tillbaka sina platser och hade inte spelat någon roll om min resa var färdigställd och betald eller inte. Vet inte om det är vanligt att TAP tar tillbaka platser när dom känner för det men sjukt irriterande.
Underligt nog syns hemresan fortfarande idag på webben (CUN-LIS-AMS, 3 November) men går inte att boka (bad agenten att prova boka flera gånger men syns inte hos agenten).
Fick till en bokning i fredags eftermiddag med 5 ekonomi ut och business hem 3+2 Turkish en med en dags mellanrum.
SAS agenten som jag har haft kontakt med under hela veckan var extremt hjälpsam och provade alla varianter för att få till alla 5 på samma flyg men helt omöjligt. Så fort han lägger in 3 personer i bokningen så får blir det waitlist på nästa bokning (enligt info jag fick går det inte att lägga in på waitlist längre).
En detalj som jag inte kände till är att man kan avboka gratis inom 24 timmar och få tillbaka alla pengar inklusive service fee på 450 kr. Om det stämmer så har man i alla fall möjligheten att prova lite varianter framtiden så kan vara bra att känna till.