Senaste nytt

[Guide] Hitta fyra (4) awardplatser i Business class med Star Alliance flygbolag

Stefan G

Medlem
Återrapportering efter 1 veckas totalt kaos med SAS....
Hade en resan med 5 personer sedan tidigare i ekonomi. ARN-CUN (via USA). Den fick jag avboka pga stavfel i en resenärs efternamnet som jag upptäckte av en slump. Helt plötsligt blev ersättnings resan som jag försökte få till parallellt i business kritisk.

Lyckades boka på 5 personer med TAP via AMS, LIS ut och uppdelad hemresa med 3st TAP + 2st Turkish med en dags fördröjning mellan hemresorna, allt i business. Bokningen var klar på onsdag kväll men väntade på att agenten skulle lägga till ARN-AMS under torsdagen och ställa ut biljetten, ingen återkoppling. Kollade min bokning på fredag och då var alla TAP flighter bort. Enligt SAS så drog TAP tillbaka sina platser och hade inte spelat någon roll om min resa var färdigställd och betald eller inte. Vet inte om det är vanligt att TAP tar tillbaka platser när dom känner för det men sjukt irriterande.
Underligt nog syns hemresan fortfarande idag på webben (CUN-LIS-AMS, 3 November) men går inte att boka (bad agenten att prova boka flera gånger men syns inte hos agenten).

Fick till en bokning i fredags eftermiddag med 5 ekonomi ut och business hem 3+2 Turkish en med en dags mellanrum.
SAS agenten som jag har haft kontakt med under hela veckan var extremt hjälpsam och provade alla varianter för att få till alla 5 på samma flyg men helt omöjligt. Så fort han lägger in 3 personer i bokningen så får blir det waitlist på nästa bokning (enligt info jag fick går det inte att lägga in på waitlist längre).

En detalj som jag inte kände till är att man kan avboka gratis inom 24 timmar och få tillbaka alla pengar inklusive service fee på 450 kr. Om det stämmer så har man i alla fall möjligheten att prova lite varianter framtiden så kan vara bra att känna till.
 

Fredde18

Medlem
Award-världen är ju inte vad den var innan corona och Ukraina-krisen men jag ställer frågan ändå.
Ni som hittat eller sett 4 business till Thailand, med utgång från Skandinavien på samma flight/bokning, vilka bolag har varit aktuella? Efter att ha scannat lite "posta din lyckade bokning"-trådar verkar rutter med Lufthansa, Turkish , Austrian och Swiss vara kandidater.
Ska jag börja scanna, bevaka och fundera på möjligheter kan det ju underlätta om jag avgränsar sökområdet lite från vissa valda hubbar i Europa.

Tack så länge!
 
Award-världen är ju inte vad den var innan corona och Ukraina-krisen men jag ställer frågan ändå.
Ni som hittat eller sett 4 business till Thailand, med utgång från Skandinavien på samma flight/bokning, vilka bolag har varit aktuella? Efter att ha scannat lite "posta din lyckade bokning"-trådar verkar rutter med Lufthansa, Turkish , Austrian och Swiss vara kandidater.
Ska jag börja scanna, bevaka och fundera på möjligheter kan det ju underlätta om jag avgränsar sökområdet lite från vissa valda hubbar i Europa.

Tack så länge!
hade fokuserat på Zürich, Wien och Istanbul
 

Gus

Medlem
Award-världen är ju inte vad den var innan corona och Ukraina-krisen men jag ställer frågan ändå.
Ni som hittat eller sett 4 business till Thailand, med utgång från Skandinavien på samma flight/bokning, vilka bolag har varit aktuella? Efter att ha scannat lite "posta din lyckade bokning"-trådar verkar rutter med Lufthansa, Turkish , Austrian och Swiss vara kandidater.
Ska jag börja scanna, bevaka och fundera på möjligheter kan det ju underlätta om jag avgränsar sökområdet lite från vissa valda hubbar i Europa.

Tack så länge!
Jag bokade häromdagen 4 personer arn-fra-ist-bkk, utresa nyårsafton. Jag bevakade de stora hubbarna i Europa men hittade bara för 4 personer med Turkish.

Turkish har mycket god tillgänglighet till KUL också men det ligger i en dyrare zon än Thailand och så kommer du inte hela vägen fram. Du kan boka till KUL nu och 6 månader före avresa släpper thai platser till Eurobonus och då bör du kunna boka på KUL-BKK.
 
Toppen