Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

Martin Björnström skrev:- Citat"I Sverige är Uber inget nytt och inte heller något kreativt. Att beställa en taxi utan att behöva ringa en beställningscentral har man kunnat göra ända sedan 90-talet genom tjänsten Cabonline, som dessutom har anslutna taxibolag på över 200 orter i Sverige. Idag kan man boka via deras app som dessutom erbjuder möjligheten att kunna betala via den, istället för att göra det i taxin. Smidigt och enkelt. Likaså i Taxi Kurirs app."Ingen av dessa tjänster når i närheten så långt som Uber gjort i sin anpassning för kunden. Och vanliga taxiföretag har sämre bilar, sämre attityd mot kunden och ger inte samma möjligheter till feedback - man blir aldrig lurad av Uber.Klicka för att utvidga...
Nog för att cabonline kanske har funnits sedan 90-talet. Men det är bara i något/några år som det t.ex. gått att betala genom appen. Hade inte Uber klivit in i Sverige så är det nog inte en chans att de hade haft de funktioner som de har nu.

Martin Björnström skrev:Går in på Cabonline och ser att dom har kopierat Uber.com hemsidans utseende?Klicka för att utvidga...
Fast ärligt talat, så ser ju i princip alla "moderna" webbsidor ut idag. Tyvärr.

Martin Björnström skrev:- Citat:"Något vi anser liberalerna har missat i sin argumentation är förståelsen med funktionen av en fast taxameter. Taxametern är taxinäringens motsvarighet till åkerinäringens färdskrivare. Här registreras allt och när vi blir kontrollerade av polisen så ska vi kunna skriva ut en rapport med den information de vill ha. Dessutom finns det hårda krav på utformningen av en taxameter, som att den ska klara av nordiska väderförhållanden, klara en viss grad av elektromagnetisk strålning samt att resans pris ska synas tydligt för kunden. En app klarar inte av något av dessa krav."En app klarar av precis allt detta och är dessutom säkerställd av 3:e part som hanterar betalningen. Hur många gånger har vi inte läst om fusk med färdskrivare?Klicka för att utvidga...
Taxametrar är certifierade i både hårdvara och mjukvara, och all kod i dem gås igenom vid certifiering. De byggs av tredje part, och certifieras av fjärde part. Så ur den synvinkeln är de definitivt bra. Det är bland annat det som gör taxametrarna svindyra, och väldigt svåra/dyra att uppdatera.

Men å andra sidan, när jag kliver in i en "gammal taxi" (utan att använda appen), så vet ju inte jag om hans taxameter faktiskt är certifierad eller inte. Han kan ju ha slängt ihop en egen trivial display hemma på kammaren.

Att påstå att en app inte skulle kunna göra motsvarande är struntprat. Den kan ju även använda t.ex. enhetens GPS för att hela tiden rapportera in - och gör det i Ubers fall.

Är det någon som vet vad som händer om förarens telefon lägger av mitt under en körning förresten?

Jag har i princip slutat åka taxi sedan uber uppkom. Jag har bytt haglandet, felåkandet, lurandet samt den ibland otrevliga attityden mot det som faktiskt en txi resa skall vara- ett smart, effektivt, personligt och kanske lite halvlyxigt transport sätt från a-b. Jag har i 30 år suttit och lyssnat på helt vanvettiga taxichaffissar som helt blankt pratat om hur de skiter i sina företag och sina kunder. Och i ärlighetens namn tror jag aldrig att jag inte blivit mer eller mindre blåst som turist i en taxi.

I och med Uber tog detta slut. Jag hyr hellre en bil än åker taxi (åtminstone i Sverige) igen.

Glömde en sak med taxiåkande. Jag vet inte hur många gånger jag har hoppat in i en taxi och där nästan svimmat av odören från chauffören. Funderat på att ringa de stora taxibolagen och säga att dom måste prata med sina förare att dom måste tvätta sig regelbundet, helst duscha dagligen.

Nog finns det gott om rötägg som kör för Uber också. Vi blev blåsta på flera sätt senast jag åkte Uber i Houston. Dels svarade en chaufför på call för fem pers medan han körde en vanlig personbil (aldrig OK), dels körde han, garanterat avsiktligt, en betydligt längre väg runt hela flygplatsområdet (bild bifogas). Priset sattes ned till 20 USD med en usel förklaring av Uber Houston. Jag har dock inte fått någon som helst återkoppling på det vansinniga i att åka fem pers på motorväg i en personbil med fyra passagerarplatser.

//images.tapatalk-cdn.com/15/08/10/a5b0836a419c8e2687a5193d93f06c13.jpg

Agö skrev:Nog finns det gott om rötägg som kör för Uber också. Vi blev blåsta på flera sätt senast jag åkte Uber i Houston. Dels svarade en chaufför på call för fem pers medan han körde en vanlig personbil (aldrig OK), dels körde han, garanterat avsiktligt, en betydligt längre väg runt hela flygplatsområdet (bild bifogas). Priset sattes ned till 20 USD med en usel förklaring av Uber Houston. Jag har dock inte fått någon som helst återkoppling på det vansinniga i att åka fem pers på motorväg i en personbil med fyra passagerarplatser.Klicka för att utvidga...
Hahaha. Min bedste Uber-tur til dato! Hvad siger i @flum, @Booyaah og @xmit? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji15.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji23.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji122.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji122.png

Agö skrev:Nog finns det gott om rötägg som kör för Uber också. Vi blev blåsta på flera sätt senast jag åkte Uber i Houston. Dels svarade en chaufför på call för fem pers medan han körde en vanlig personbil (aldrig OK), dels körde han, garanterat avsiktligt, en betydligt längre väg runt hela flygplatsområdet (bild bifogas). Priset sattes ned till 20 USD med en usel förklaring av Uber Houston. Jag har dock inte fått någon som helst återkoppling på det vansinniga i att åka fem pers på motorväg i en personbil med fyra passagerarplatser.Klicka för att utvidga...
Ja i Houston va det kass! Intygas utan detaljer!

fcx skrev:Jag gillar Uber, men hatar Uber pop. I mina ögon är det inget annat än svarttaxi via app. Den här artikeln sammanfattar min åsikt braResum: Uber, vad r ditt problem?Jag testade Uber första gången i San Francisco för fyra år sedan och har åkt med tjänsten flera gånger även i Stockholm. Och jag gillar verkligen idén om att förändra taxibranschen och skapa innovation inom ett område som sett likadant ut under lång tid. Men måste Uber vara douchebags när de gör det?​Klicka för att utvidga...
Håller helt med! Bra men nytänk. Jag gillar konceptet, men det känns ibland som att det här inte bara handlar om vem som är bäst - utan vem som är minst dålig.

dino_81 skrev:Numera verkar varken lokalkännedom, kompetens att manövrera ett fordon och följa trafikregler samt kunna göra sig förstådd (och förstå) i svenska språket.Klicka för att utvidga...
Det stora skälet till att jag tar flygbuss/tåg, spårvagn, går eller tar mig fram på annat sätt. Det är helt enkelt för jobbigt att åka taxi när vi inte kan förvrandra, jag får gudia så mycket så att det känns som att den är en turist som kör.

mha321 skrev:Däremot är Uber betydligt sämre på förbokning - eftersom de inte har det.Klicka för att utvidga...
Det här är enligt mig den stora nackdelen. Jag vill inte gå upp i ottan för att chansa utan jag vill att bilen är bokad och att han ringer när han nästan är framme.

Men mina kommentarer ovan så funderade jag på att helt sluta åka taxi. Det var helt enkelt för jobbigt. Att inte chauffören hittar stressar istället för att koppla av. Att ständigt behöva kontrollera att rätt avtalskod slås in i taxametern ger inte direkt en god kundrelation Att känna att trafikregler upplevs som något att tillämpa efter behag och att fordonens kvalitet kan kan variera så att jag ibland tvekar på om jag vill åka med började jag överväga att resa på annat sätt. Mycket av detta handlar om taxi i Göteborg och Stockholm. Jag har åkt en hel del landsortstaxi med små "XYZstadens taxi" som har ~10 bilar, och där fungerar det på ett helt annat sätt - även om det är långt ifrån någon idyll. Jag funderade lite till på skillnaden óch förstod varför Uber har en möjlighet att slå.

Efter att några gånger har upplevt att föraren inte kom på morgonen, och att den via appen bokade bilen inte väntade på centralen/Landvetter, så bestämde jag mig för att helt sluta med taxi, men att komplettera med Uber när det går/passar. Sen berättade jag det för en bekant som då tipsade om en liten firma i stan som jag sedan dessa har bokat och åkt med.

Det finns ingen app, ingen växel, inga köer. Jag ringer ett mobilnummer och han noterar när jag vill åka och skickar sedan bekräftelse med vem som hämtar mig på SMS. Bokar jag inte innan så är risken stor att jag inte får en bil, men har jag av mig i tid så löser de det alltid oavsett dag och tid. De är bara 5 st killar som kör och idag känner jag alla vid namn. De har en sund och sjysst inställning. Det är helt enkelt så som det alltid borde vara. Chauffören är trevlig, hittar, hjälpsam, pratar och jag vill - tyst om jag vill, kommer i tid, ringer innan om jag vill det, följer upp flight/tåg-nummer så att de är där när jag kommer. Har jag incheckat bagage säger jag till så kommer de några minuter senare. Därför åker jag nästan inte Uber. Därför åker jag inte med vanlig taxi. För att jag har hittat något jag tycker är bättre. Så om taxibranschen vill rädda sig, så får de allt rycka upp sig själva!

Något OT, men en sak som irriterar mig rejält med Cabonline appen är att den reserverar hela beloppet på kortet direkt vid bokning. Jag har råkat ut för att föraren inte dyker upp och då släpper reservationen först ett antal dagar senare.

Ytterligare en fördel med Uber...

För mig är det Taxi Stockholm eller Uber som gäller, försöker hålla mig till UberBLACK och UberLUX så gott det går. Finns dock många olika åkerier som är anslutna till Uber, så kvaliteten varierar även när det kommer till UberBLACK och UberLUX.

När Taxi Stockholm är bra så har jag inga som helst problem med att åka traditionell taxi, det enda som är "otympligt" är betalningsprocessen som är automatiserad när man åker Uber.

När Uber är bra så har jag faktiskt inga argument mot tjänsten i sig, endast för. Det är inga som helst fel med att de traditionella bolagen utsätts för mer konkurrens (som dessutom är modern och framåtdrivande). Blir det fel/är man missnöjd så har de (hittills) visat på en riktigt bra hantering av klagomål.

Även om UberPOP är riktigt billigt för kunden så är det inte riktigt schysst ur konkurrenssynpunkt och det är inget krav på att personen som kör ska ha taxilegitimation, det är en privatperson man åker med. Tjänsten marknadsförs som en samåkningstjänst men verkligheten är en helt annan, de flesta som kör UberPOP har det som en inkomstkälla. Dock kan en UberPOP-upplevelse vara riktigt bra också många gånger, som @dino_81 skriver...

dino_81 skrev:Och jag är fullkomligt övertygad att det finns förare av UberPOP som är bra mycket bättre än legitimerade taxichaufförer . Numera verkar varken lokalkännedom, kompetens att manövrera ett fordon och följa trafikregler samt kunna göra sig förstådd (och förstå) i svenska språket.Klicka för att utvidga...

Ska man ha en debatt för/mot Uber så bör man se till att skilja på UberPOP och resterande Uber-typer, det går nämligen att ha en saklig debatt om UberPOP och huruvida tjänsten bör få finnas kvar eller ej, i mitt tycke så bör den förbjudas om man inte lyckas kontrollera det i den utsträckning som krävs för att man skall kunna garantera att det är en samåkningstjänst.

För övrigt så tycker jag att taximarknaden i Sverige bör regleras och att maxpris bör lagstadgas, det är fullständig idioti att det fortfarande är lagligt med ockerpriser.

Tänkte ta en Uber idag från Centralen till Sveaplan. De skulle ha 370kr för en Uber X. Är det alltid så dyrt?

Jonas C skrev:Tänkte ta en Uber idag från Centralen till Sveaplan. De skulle ha 370kr för en Uber X. Är det alltid så dyrt?Klicka för att utvidga...
Låter som en riktigt hög surge pricing (What is surge pricing? | Uber - får fare estimate på 90-98 SEK när jag kollar i skrivande stund, verkar vara 1,4x surge på UberX för tillfället.

Säker på att du kollade UberX och inte en surgad UberBLACK/UberLUX?

bnr skrev:Säker på att du kollade UberX och inte en surgad UberBLACK/UberLUX?Klicka för att utvidga...
Hade den inställd på Uber X, men priset var detsamma på alla tre, och konstigt nog dök inte Uber Pop upp. Det var ganska få bilar ute, så blev förmodligen surgad till dyrare kategori.

Jonas C skrev:Hade den inställd på Uber X, men priset var detsamma på alla tre, och konstigt nog dök inte Uber Pop upp. Det var ganska få bilar ute, så blev förmodligen surgad till dyrare kategori.Klicka för att utvidga...

Hur länge har du haft Uber? Det tar ett tag innan man får access till Pop.

Själv blev jag "blåst" av Taxikurir för några år sen. Taxichauffören åkte fel tre gånger mellan Slussen och Hammarby sjöstad. Resan blev dubbelt så dyr som den borde ha varit. Jag ville inte betala det högre priset, men taxichauffören började skrika åt mig. Ringde deras växel och fick som svar att jag skulle betala, så löser vi det i efterhand. Efter ett halvår av mailande och ringande med kundservice och med högre chefer på bolaget blev jag till slut lovad pengar. Pengarna såg jag dock inte skymten av och jag orkade inte ta det vidare. När det varit något knussel med Uber så har jag alltid fått svar inom 24h och pengar tillbaka. Jag har därför svårt för att de etablerade bolagen kallar sig seriösa och samtidigt anklagar Uber för att vara oseriösa.

Taxametern skapar ju någon sorts falsk trygghet. Visst, jag kan se vad det kostar, men omöjligt att säga ifall "taxi 13" verkligen är rätt taxa.

Jonas C skrev:Hade den inställd på Uber X, men priset var detsamma på alla tre, och konstigt nog dök inte Uber Pop upp. Det var ganska få bilar ute, så blev förmodligen surgad till dyrare kategori.Klicka för att utvidga...

Väldigt högt pris för Uber X måste jag säga.

Jag var av uppfattningen av att den dynamiska prissättningen endast verkade inom vald kategori av service? Alltså i ditt fall endast för Uber X då det var få bilar/hög efterfrågan av just Uber X.

Har själv råkat ut för det och då har priset för Uber X varit högre än Uber Black och valet av service är blivit självklart. I detta fall känns det nästan som om det har varor något knas med beräkningen av sträckan i appen.

Har du normalt tillgång till UberPOP, det är ju endast testperiod med inbjudna användare. För mig brukar alltid alla kategorierna finnas med som val men en notifikation kommer upp med texten "inga tillgängliga POP" eller liknande om det inte finns några lediga bilar i vald kategori.

Henry skrev:Hur länge har du haft Uber? Det tar ett tag innan man får access till PopKlicka för att utvidga...
Har haft det sedan förra året. Tog dock bort appen under ett tag då den inte användes, så det kanske har påverkat.

Det var rätt kul i artikeln hur de framhöll taxichaufförernas professionalism - taxikortet som en garanti för bra service. What!? Det märks tydligt över åren att det inte längre krävs lokalkännedom. Utöver Uber har jag helt slutat sätta mig i en taxi som det inte står Taxi Stockholm på. Det funkar inte att få frågor som "Vasastan - ligger det i stan?", "Vasastan - ligger det på Söder?", "Var ligger Stureplan". Hoppar jag in i en taxi köper jag en transporttjänst där den som kör ska hitta. Punkt. GPS är ok om priset är markant lägre, men det krävs en erfaren förare för att ta den snabbaste vägen och undvika vägarbeten etc.

Använder gärna Uber - fungerar bra och skönt att slippa trassel med betalning när resan är över. Smidigt!

Dessutom ger varje resa numera poäng på SPG ..!..

P.S. För kanske 10+ år sedan fick jag en bil av ett av de större bolagen när jag skulle ta mig fån Universitetet till Arlanda och föraren hittar inte till Arlanda!

HCW skrev:Det märks tydligt över åren att det inte längre krävs lokalkännedomKlicka för att utvidga...

Det är ett rätt intressant problem för mig som inte bor i Stockholm och taxichauffören frågar vart destinationen ligger när man skall på t.ex. en konferens eller till ett kontor någonstans i hufvudstaden... Tyvärr kör vi med förbokad taxi så vi kan inte begagna Uber...

mha321 skrev:Fast det är väl inte riktigt fair att jämföra Uber Black med vanlig taxi? Det är väl snarare UberX som ska jämföras där? Uber Black är ju en premium service med en högre kostnad. Och det är (väl?) inte i första hand den de motsätter sig - även om de slår hejvilt åt alla håll de kan.Jag gillar också Uber - men en rättvis jämförelse är bättre.Du får bara en fare estimate. I cabonline får du ett garanterat fastpris.Du ser i cabonline också var bilen är - även om det är lite hackigare och inte alls lika snyggt. Men grundfunktionen finns.Däremot ser du inte vem chauffören är.Håller helt klart med om att uber är mycket bättre "gränssnittsmässigt" för att boka en taxi nu.Däremot är Uber betydligt sämre på förbokning - eftersom de inte har det.Och om du gör jämförselsen med cabonline (vilket de ju refererar till), så är det fastpris på resan, så det finns inget för dem att vinna på att dra igång taxametern i förtid. Har aldrig varit med om att de gojrt det.Det tickar inte extra pris, men nog f-n är det irriterande. Särskilt när de sitter med en GPS och bara inte orkar skriva in adressen.. Ubers app ger dem ju nav "automatiskt".Till skillnad från Uber där du får betala extra om föraren kör en långsam väg (som du visserligen kan ifrågasätta i efterhand, men du har ändå problemet), så får du fastpris där som räknas ut innan körningen börjar.Med cabonline har du redan kortet reggat och kliver ur.Det ser jag som en av de absolut största fördelarna själv - att det funkar likadant när man är ute och åker i andra säder och länder. Ovärderligt.I övriga punkter håller jag absolut med. Det finns många fördelar med Uber. Men en del av de lokala taxibolagen har faktiskt shape:at upp sig en hel del på sistone i den typen av service.Personligen är de flesta taxiresor jag tar på "hemmaplan" av typen förbokad, och det funkar inte med Uber. Hade det gjort det, så hade jag antagligen använt dem mer. Jag gillar även att man får fastpris på allt i cabonline, det har tagit bort en stor del av fusket som förarna annars höll på med. Och ett riktigt kvitto i mailen gör ju ekonomiavdelningen mycket gladareDäremot använder jag numera alltid uber om jag ska ha en "taxi på gatan" istället för att i mörker eller dåligt väder försöka klura ut om det är en Taxi Stockholm, en Stockholm Taxi, en Taxi Stockholm Söder, eller vad f-n annat med snarlik logotype och namn de hittat på idag. Där är Uber överlägset bäst.UberPOP däremot håller jag mig undan från...Klicka för att utvidga...

Det är riktigt, jämförelsen är lite skev (därav disclaimern). Det stämmer att Black är snäppet dyrare (I Göteborg är det billigare att ta UberBlack till Landvetter är Taxi Göteborg/Kurir), men X fungerar i stort på samma sätt, bortsett från att bilen ibland är en Prius och att jag normal inte får en flaska vatten (det händer). Hos ett vanligt taxibolag kan jag dock inte välja servicenivå, utan det är hit and miss.

Anledningen att jag inte jämförde med Caboline är för att jag inte provat tjänsten.

Back