Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

Crater2

Medlem
Ja, taxibranchen är rutten, men det är politikernas fel, inte Ubers.
De borde kämpa för en återreglering kanske, men det är ingen som lyssnar.

Fribilarna lyfter ju knappast branschen heller.
 

flybob

Medlem
Älskar Uber, men håller klart med om att Uber Pop inte blivit vad det var tänkt att vara.
Man kan ju jämföra upplevelsen mellan Uber Black och vanlig taxi.

Uber:

Beställning:
Jag beställer Uber och vid samma tidpunkt kan jag göra fare estimate, jag ser vart bilen är, jag vet vem som skall hämta mig och kan se om chauffören fastnar i kö eller liknande.

Bilen:
Jag vet redan innan den kommer vad det är för bil, och jag vet att jag kommer att hoppa in i en ren bil där jag får en flaska vatten. Chauffören ser alltid proper ut. (Jag kan t.o.m. välja om jag vill ha en ännu bättre bil.)

Resan:
Chauffören är respektfull och respekterar om man inte vill tala, på samma vis som han kan föra en dialog om det är vad som önskas. Jag erbjuds ofta en laddare och en extra flaska vatten om så behövs. Bäst av allt, han vet var jag skall, och hur han skall hitta dit.

Ankomst:
Chauffören är ute ur bilen innan jag hunnit knäppa upp bältet för att öppna min dörr samt ge mig min väska. Min resa, den är redan betald, och jag ger chauffören ett betyg, med tillhörande kommentar om det är något speciellt (åt ena eller andra hållet).

Efterspel:
Jag får ett mail från kundtjänst som tackar för de fina orden om chauffören eller beklagar att jag inte varit nöjd och krediterar 50 SEK till mitt konto.

Taxi XX:

Beställning:

Jag beställer Taxi XX. Chauffören kommer "är i närheten" och kommer "snart". Går ut på gatan och antingen så står redan bilen där och har direkt dragit igång taxametern på "vänt", så att jag hoppar in i en taxi med 70kr startavgift eller så finns det ingen bil så långt ögat kan nå och jag står och spanar.

Bilen:
Fram rullar en sliten Toyota Prius eller ibland en Merca. Det luktar rök i bilen.

Resan:
Chauffören frågar var tusan Sveavägen ligger och medans jag förklarar tickar ytterligare 10kr på taxametern. Resan spenderas guidandes för att slippa åka runt hela stan.

Ankomst:
Chauffören väntar 10 sekunder extra för att ticka in de sista 4 kronorna. "Ska du betala med kort?".
Drar kortet och får slå koden. Väntar 2 minuter. Prova igen, det är dålig uppkoppling ibland.
Kliver ur och plockar ut min egen väska.

Efterspel:
-

Disclaimer: Det förekommer vissa överdrifter för effekt.

Edit: Glömde en viktig sak. Jag gör exakt samma med Uber i alla städer och länder där Uber finns och upplevelsen är (i princip) densamma.
 
Last edited:

Moco

Medlem
Uber har ju enbart inneburit ett lyft för en extremt tveksam bransch - på alla sätt. Tycker inte att Uber är perfekt på något sätt, men det fungerar oftast bättre än övriga alternativ. Att åka "vanlig" taxi är oftast ett stressmoment och bara rent jobbigt, av allsköns anledningar.

Jag förstår däremot att de gamla åkarna stretar emot, och det är ju likadant överallt i hela världen. Men att skydda taxibranschen på detta sätt, medan man tillåter övriga fulåkare, är direkt ovärdigt. Gärna reglering, men då sett till andra parametrar.
 

dino_81

Medlem
Som relativt ny användare av Uber är jag väldigt nöjd. Smidigt och bra att beställa bil, få en prisuppgift och betala via appen.

Taxinäringen är livrädda för Uber och det beror på att man inte har velat utveckla sig. Nu känner man hur Uber flåsar i nacken och kanske ser till New York där Uberbilarna är fler än de traditionella gula taxibilarna.

Var i början av företagets verksamhet i Sverige skeptisk då det framkom att vissa av de anslutna förarna agerade "friåkare" med hutlösa jämförelsepriser under den tiden de inte körde för Uber. Detta tror jag dock helt har upphört eftersom Uber har expanderat och blivit mer kända samt regeländringen kring maxpris (utan att ge förhandsinformation om priset) införts.

Om UberPOP har jag ingen egen erfarenhet som resenär men sett från förarstolen är kunderna bland de bästa jag kan tänka mig.

Och jag är fullkomligt övertygad att det finns förare av UberPOP som är bra mycket bättre än legitimerade taxichaufförer . Numera verkar varken lokalkännedom, kompetens att manövrera ett fordon och följa trafikregler samt kunna göra sig förstådd (och förstå) i svenska språket.

Summa summarum är jag väldigt nöjd med Uber och tror verkligen på tjänsten.
 

mha321

Medlem
Älskar Uber, men håller klart med om att Uber Pop inte blivit vad det var tänkt att vara.
Man kan ju jämföra upplevelsen mellan Uber Black och vanlig taxi.
Fast det är väl inte riktigt fair att jämföra Uber Black med vanlig taxi? Det är väl snarare UberX som ska jämföras där? Uber Black är ju en premium service med en högre kostnad. Och det är (väl?) inte i första hand den de motsätter sig - även om de slår hejvilt åt alla håll de kan.

Jag gillar också Uber - men en rättvis jämförelse är bättre.

Uber:

Beställning:
Jag beställer Uber och vid samma tidpunkt kan jag göra fare estimate, jag ser vart bilen är, jag vet vem som skall hämta mig och kan se om chauffören fastnar i kö eller liknande.
Du får bara en fare estimate. I cabonline får du ett garanterat fastpris.

Du ser i cabonline också var bilen är - även om det är lite hackigare och inte alls lika snyggt. Men grundfunktionen finns.

Däremot ser du inte vem chauffören är.

Taxi XX:

Beställning:

Jag beställer Taxi XX. Chauffören kommer "är i närheten" och kommer "snart". Går ut på gatan och antingen så står redan bilen där och har direkt dragit igång taxametern på "vänt", så att jag hoppar in i en taxi med 70kr startavgift eller så finns det ingen bil så långt ögat kan nå och jag står och spanar.

Håller helt klart med om att uber är mycket bättre "gränssnittsmässigt" för att boka en taxi nu.

Däremot är Uber betydligt sämre på förbokning - eftersom de inte har det.

Och om du gör jämförselsen med cabonline (vilket de ju refererar till), så är det fastpris på resan, så det finns inget för dem att vinna på att dra igång taxametern i förtid. Har aldrig varit med om att de gojrt det.

Resan:
Chauffören frågar var tusan Sveavägen ligger och medans jag förklarar tickar ytterligare 10kr på taxametern. Resan spenderas guidandes för att slippa åka runt hela stan.
Det tickar inte extra pris, men nog f-n är det irriterande. Särskilt när de sitter med en GPS och bara inte orkar skriva in adressen.. Ubers app ger dem ju nav "automatiskt".

Ankomst:
Chauffören väntar 10 sekunder extra för att ticka in de sista 4 kronorna. "Ska du betala med kort?".
Till skillnad från Uber där du får betala extra om föraren kör en långsam väg (som du visserligen kan ifrågasätta i efterhand, men du har ändå problemet), så får du fastpris där som räknas ut innan körningen börjar.
Drar kortet och får slå koden. Väntar 2 minuter. Prova igen, det är dålig uppkoppling ibland.
Med cabonline har du redan kortet reggat och kliver ur.

Edit: Glömde en viktig sak. Jag gör exakt samma med Uber i alla städer och länder där Uber finns och upplevelsen är (i princip) densamma.

Det ser jag som en av de absolut största fördelarna själv - att det funkar likadant när man är ute och åker i andra säder och länder. Ovärderligt.

I övriga punkter håller jag absolut med. Det finns många fördelar med Uber. Men en del av de lokala taxibolagen har faktiskt shape:at upp sig en hel del på sistone i den typen av service.

Personligen är de flesta taxiresor jag tar på "hemmaplan" av typen förbokad, och det funkar inte med Uber. Hade det gjort det, så hade jag antagligen använt dem mer. Jag gillar även att man får fastpris på allt i cabonline, det har tagit bort en stor del av fusket som förarna annars höll på med. Och ett riktigt kvitto i mailen gör ju ekonomiavdelningen mycket gladare :)

Däremot använder jag numera alltid uber om jag ska ha en "taxi på gatan" istället för att i mörker eller dåligt väder försöka klura ut om det är en Taxi Stockholm, en Stockholm Taxi, en Taxi Stockholm Söder, eller vad f-n annat med snarlik logotype och namn de hittat på idag. Där är Uber överlägset bäst.

UberPOP däremot håller jag mig undan från...
 

mha321

Medlem
Problemet här också är att folk drar ihop pop och black i samma mening och det är ju två helt skilda världar.
Det är dock åtminstone delvis Ubers fel - och antagligen mening. Kanske inte här, men på en del andra ställen. Just att de olika Uber-tjänsterna betyder helt olika saker i olika länder är ju knappast ett misstag - det är ett medvetet steg för att folk inte ska undvika vissa tjänster.
 
Är det något som är säkert så är det att världen förändras. Antingen kan man gilla det, eller motarbeta det. Gammel-taxi gör det senare, och slåss med näbbar och klor för att behålla sitt oligopol.

Edit: försökte för övrigt registrera ett konto på cabonline, men får felmeddelande att telefonnumret redan används. Har aldrig haft ett konto där innan, och jag måste ange en e-postadress för att komma åt kontot igen. Efter att ha testat samtliga e-postadresser jag haft de senaste sju åren gav jag upp. Något annat sätt att registrera sig eller komma åt ett eventuellt konto fanns inte.

Ett litet exempel på varför Uber är bättre än Cabonline...
 
Last edited:
Jag roade mig för övrigt med att läsa på taxiforbattrevillkor.se där de spekulerar vilt om hur hemskt det kommer bli i framtiden då ett amerikanskt riskkapitalbolag köpt upp Taxi 020 och Taxi Kurir m fl. Man propagerar också mot frihandel i allmänhet. Offentlig upphandling verkar också vara det värsta som har hänt det demokratiska samhället.
Smått roande faktiskt. :)
 
Toppen