Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

Bryant

Medlem
Uber är den taxitjänst vi oftast använder. Dottern åkte en S-class som första bil mellan Danderyds sjukhus och hemmet :).

Även pop har blivit ett alternativ när den dynamiska prissättningen är igång. Har dock hört att man inte är försäkrad i pop? Stämmer det?

Till Arlanda blir det alltid taxi Stockholm eftersom Uber inte har barnstolar.
 

bnr

Medlem

HON-II

Medlem
Det finns en annan sida på Uber som ännu inte har diskuterats i detta forum - en sida som alla som nyligen har varit i NYC har kunnat erfara, dvs. den katastrofala försämringen i framkomligheten i trafiken. I New York har staden sålt ungefär lite över 14,000 taxi-"medaljonger" som berättigar till taxitrafik i Manhattan (gula taxibilar). Innan Uber låg priserna för en dylik medaljong på 500,000 till en miljon USD. Man sålde dessa medaljonger i auktioner, vilket drev upp priserna. Efter Uber har värdet på dessa medaljonger kollapsat. Detta har oftast inte drabbat chafförerna personligen eftersom de i väldigt få fall är medaljongägare utan bara kör för en medaljongägare. Antalet medaljonger har mycket länge legat statiskt på 14,000-15,000. Staden har försvarat detta med att det inte får plats med mer bilar i Manhattan, fr.a. inte vid rusningstid. Efter Uber kom till räknar man med att det kan vara upp till 26,000 Uber bilar i Manhattan i rusningstrafik - nästan dubbelt så många som de gula taxibilarna. Inte undra på att trafiken nuförtiden är så otroligt mycket försämrad jämfört med tidigare.
 

Agö

Medlem
Det finns en annan sida på Uber som ännu inte har diskuterats i detta forum - en sida som alla som nyligen har varit i NYC har kunnat erfara, dvs. den katastrofala försämringen i framkomligheten i trafiken. I New York har staden sålt ungefär lite över 14,000 taxi-"medaljonger" som berättigar till taxitrafik i Manhattan (gula taxibilar). Innan Uber låg priserna för en dylik medaljong på 500,000 till en miljon USD. Man sålde dessa medaljonger i auktioner, vilket drev upp priserna. Efter Uber har värdet på dessa medaljonger kollapsat. Detta har oftast inte drabbat chafförerna personligen eftersom de i väldigt få fall är medaljongägare utan bara kör för en medaljongägare. Antalet medaljonger har mycket länge legat statiskt på 14,000-15,000. Staden har försvarat detta med att det inte får plats med mer bilar i Manhattan, fr.a. inte vid rusningstid. Efter Uber kom till räknar man med att det kan vara upp till 26,000 Uber bilar i Manhattan i rusningstrafik - nästan dubbelt så många som de gula taxibilarna. Inte undra på att trafiken nuförtiden är så otroligt mycket försämrad jämfört med tidigare.
Sådant brukar en fungerande marknad rätta till på sikt. Någon får ge sig.
 

Crater2

Medlem
Sådant brukar en fungerande marknad rätta till på sikt. Någon får ge sig.

Du bor inte i Stockholm?
Trafik har en tendens att öka oavsett, dessutom betalar kunderna för att sitta i kö.

Kanske är det det som är meningen, marknaden styr isf också så kan man säga ;)
 

mha321

Medlem

Fast det är ju ganska många andra saker som enligt den artikeln och andra Uber säger görs. Men i praktiken så rapporteras något helt annat på de träffar som är med möjliga förare.

Har inte hört något specifikt om försäkring. Men utbildningen, betalande av skatt, kontroller osv rapporteras ju att det inte stämmer. Så jag vet inte om man borde lita på att det om försäkring faktiskt gör det...
 

mha321

Medlem
Till Arlanda blir det alltid taxi Stockholm eftersom Uber inte har barnstolar.

Nu är jag inte i marknaden för barnstolar.. Men. Är det så att de aldrig har det, eller är det bara att det inte finns något sätt att boka den och därmed vara garanterad att den finns?

(inser att garantin är det viktiga, men bara lite nyfiken på hur det fungerar)
 

henke12

Medlem
Använder gärna Uber - fungerar bra och skönt att slippa trassel med betalning när resan är över. Smidigt!
Dessutom ger varje resa numera poäng på SPG ..!..

P.S. För kanske 10+ år sedan fick jag en bil av ett av de större bolagen när jag skulle ta mig fån Universitetet till Arlanda och föraren hittar inte till Arlanda!
Hur får styr man upp så man får poäng på SPG?
 

mha321

Medlem
Hur får styr man upp så man får poäng på SPG?
Du måste ha samma epostadress på de två kontona och sedan signar du upp hos spg (Google kan nog ge exakta adressen).

Om jag inte minns fel så aktiveras det inte förrän man har sin första Starwood stay efter att man registrerat sig, men därefter går man poäng både vid stays och utanför (mer poäng i anslutning till en stay)
 

Bryant

Medlem
Nu är jag inte i marknaden för barnstolar.. Men. Är det så att de aldrig har det, eller är det bara att det inte finns något sätt att boka den och därmed vara garanterad att den finns?

(inser att garantin är det viktiga, men bara lite nyfiken på hur det fungerar)

De har inte den servicen. Ev så kommer det i framtiden.
 
Toppen