Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Det är klart att behandlingen av henne inte är rimlig och absolut inte står i proportion till vad som framkommit. Men att det är olagligt att dricka alkohol i Dubai är inte svårt att kolla upp och det är allmänt känt att lagarna i Dubai är extremt märkliga/stänga varför det finns anledning att kontrollera vad som gäller innan eventuell resa. Väljer man att åka till Dubai får man enligt mig acceptera lagarna eller straffen som följer. Alternativt välja att resa till länder som har en medborgarhållning den enskilde kan stå bakom.
Absolut, håller med. Men jag vet inte om du läst artikeln? Det förefaller ostridigt att hennes alkoholförtäring skett ombord på flygplanet (alltså Emirates), som bjuder på alkohol ombord. Det är inget problem, tills du hamnar i onåd hos en småpåve i tullen - för då har du brutit mot lagen. Se den här kommentaren:
Radha Stirling, the chief executive of Detained in Dubai, said: “The UAE maintains a deliberately misleading facade that alcohol consumption is perfectly legal for visitors.

“Tourists cannot be blamed for believing that the Emirates are tolerant of western drinking habits, but this is far from reality.

It is wholly illegal for any tourist to have any level of alcohol in their blood, even if consumed in flight and provided by Dubai’s own airline.

Rimligtvis har bokstavligen hundratals deplaning passagerare alkohol i blodet, men om du har dina papper i ordning/inte tjafsar så griper och testar de ju inte folk godtyckligt. Men att det hycklas och lagen tillämpas selektivt är inte en fördel i mina ögon.

Jag har sett det. Om hon hade tagit heroin på toaletten som en medpassagerare bjöd på, hade du tyckt det varit ok?

Min poäng är som jag skrev i förra inlägget:

Jag tycker inte hennes behandling är rimlig, utan direkt dåraktig. Artikeln i expressen är tramsigt skriven. Alkohol i blodet är olagligt i Dubai, strunta i alkohol eller ta konsekvenserna. Anpassa dig dit du åker. Ogillar du konsekvenserna men vill ha alkohol, åk inte i till Dubai.

Är det olagligt att dricka alkohol i Dubai?

När jag var där drack jag alkohol både på restauranger, barer och golfbanan..

Last edited:
Så ja, det är inte att hon har "begått någon form av brott", det är ostridigt att hon har druckit alkohol och att det är olagligt att ha alkohol i blodet (det räknas som innehav (Eng: possession) av otillåten substans). Tycker du behandlingen av henne är rimlig? Notera att hon ännu är kvar i Dubai i inväntan på rättegång. Se även gärna länken ovan till Wikipedia med andra liknande fall.

EDIT: Jag förstår inte ens vad du menar med att "behandlingen av henne är en helt annan sak". Det är ju hela saken..?

Jag har aldrig sagt att jag tyckte att det var rimligt vad som hon har varit utsatt för så här långt. Men det är väl lite samma sak som att åka till Thailand och smuggla knark. Då vet man ju att det kan bli ett hårt straf i fall man blir upptäckt. Det får man leva med eller låta bli att åka dit.

Jag har sett det. Om hon hade tagit heroin på toaletten som en medpassagerare bjöd på, hade du tyckt det varit ok?

Min poäng är som jag skrev i förra inlägget:

Jag tycker inte hennes behandling är rimlig, utan direkt dåraktig. Artikeln i expressen är tramsigt skriven. Alkohol i blodet är olagligt i Dubai, strunta i alkohol eller ta konsekvenserna. Anpassa dig dit du åker. Ogillar du konsekvenserna men vill ha alkohol, åk inte i till Dubai.

Jag har aldrig sagt att jag tyckte att det var rimligt vad som hon har varit utsatt för så här långt. Men det är väl lite samma sak som att åka till Thailand och smuggla knark. Då vet man ju att det kan bli ett hårt straf i fall man blir upptäckt. Det får man leva med eller låta bli att åka dit.
Så att dricka vin på flyget ner, tillhandahållet gratis av det statliga flygbolaget, jämställer ni alltså med att ta heroin på toaletten eller smuggla knark till Thailand? Nu får ni nog sansa er lite mina herrar :rolleyes:

Det vi diskuterar är ju just konsekvenserna (och för den delen, godtyckligheten). Vi kan ju redan konstatera att Xpressen ovan hade kunnat åka dit rejält om han hamnat i en situation där han hade blivit testad för alkohol. Hade ni då garvat rått och sagt att han får allt ta konsekvenserna? Med ert resonemang var det lika korkat av honom att dricka på golfbanan som att smuggla knark...

Jag erkänner villigt att jag visste om att alkoholförtäring officiellt inte är tillåtet, men jag hade ingen aning om att man inte ens får ha mätbar mängd alkohol i blodet när man passerar tullfiltret. Ni verkar båda hålla med om att behandlingen är dåraktig och orimlig, så jag vet faktiskt inte vad er poäng är riktigt. Att hon får skylla sig själv?

Att det är olagligt för emiratier, det köper jag. Men det är inte olagligt att ha alkohol i blodet som besökande turist om man sköter sig. Att bete sig illa under påverkan av alkohol ses dock inte med blida ögon. Man har gjort en jävligt dålig research om man inte förstår att de vill ha det "som oss" med klubbar och barer för att turister ska trivas, bakom kulisserna och neonen är det fortfarande strama tyglar.

Dubai flödar av alkohol ! Många restauranger utanför hotellen har en avdelning för alkohol, där sitter västerlänningarna och en torrlagd avdelning, där är det tystare (där sitter lokalbefolkningen). Hotellens restauranger är säkra kort om man vill ha alkohol. Där finns det i överflöd.

Dubais nattliv är ganska flashigt och såklart varit otänkbart utan alkohol. Så länge man sköter sig är det helt riskfritt att dricka !

Jag är övertygad om att inte hela sanningen kommit fram i detta ärende. Antagligen har hon betett sig illa och då har tjänstemannen gått all in (med alkohol i blodet är hennes chanser som bortblåsta). Hade hon betett sig korrekt hade ingen brytt sig. Kvällstidningarna är verkligen vämjeliga i sin rapportering, det enda man kan vara säker på är att verkligheten med 99% säkerhet inte är det som skrivs.

Dubais välstånd hänger ju på turism, de gör allt för att framstå som ett bra turistmål. Västerländska turister vill dricka alkohol på sin semester, alltså får de göra detta även i Dubai. Att lokalbefolkningen inte får göra detta är en helt annan sak.

@Brandforce du får sluta lägga ord i munnen på mig och skriva vad jag likställer saker med. Jag ställde en fråga vad du hade ansett om heroin, där min poäng låg i att få dig att tänka utanför din snäva box och inse att bruk/innehav av både alkohol och heroin är att anse som lagbrott i Dubai.

Försök inte heller påstå att jag skrattar rått åt folk som råkar illa ut, oavsett anledning.

Du verkar försöka plocka billiga retoriska poäng utan att komma med något nytt till diskussionen. Jag har försökt avsluta det här tidigare då jag inte har något mer att säga. Du har fått min poäng förklarad i flera inlägg väldigt tydligt. En vuxen människa har inte 0.4 promille alkohol i blodet efter ett glas vin. Redan där spricker artikeln och hennes story, om det är lögn eller undanhållande är ovidkommande för mig. Det finns inget motsatsförhållande mellan att tycka kvinnan inte ska gråta ut utan hela sanningen och tycka att Dubai har märkliga lagar. Jag tycker båda. Förstår du inte min poäng så får vi lämna diskussionen där, agree to disagree för vi kommen ingenstans om du inte tar in det jag skriver och vrider och vänder efter eget behag.

Jag har rapporterat våra inlägg till mod så de bryts ut till en egen tråd då vi spårat iväg en del och kan hålla den här tråden lite mer clean.

Det är ju minst två brott hon begått om man bortser från alkoholen
1) försökt ta sig in i landet utan korrekt visum, och vägra lämna landet - här tror jag hon inte berättat hela sanningen om hur arg/vild/högljudd hon var
2) Försökt filma på område där fotoupptagning är förbjuden - samma här, vi vet inget om hur hon betedde sig.

Bara dessa två bör kunna leda till fängelse i ett land som UAE men jag kan givetvis inte deras lagar.

Toppen