Brandforce
Medlem
Absolut, håller med. Men jag vet inte om du läst artikeln? Det förefaller ostridigt att hennes alkoholförtäring skett ombord på flygplanet (alltså Emirates), som bjuder på alkohol ombord. Det är inget problem, tills du hamnar i onåd hos en småpåve i tullen - för då har du brutit mot lagen. Se den här kommentaren:Det är klart att behandlingen av henne inte är rimlig och absolut inte står i proportion till vad som framkommit. Men att det är olagligt att dricka alkohol i Dubai är inte svårt att kolla upp och det är allmänt känt att lagarna i Dubai är extremt märkliga/stänga varför det finns anledning att kontrollera vad som gäller innan eventuell resa. Väljer man att åka till Dubai får man enligt mig acceptera lagarna eller straffen som följer. Alternativt välja att resa till länder som har en medborgarhållning den enskilde kan stå bakom.
Radha Stirling, the chief executive of Detained in Dubai, said: “The UAE maintains a deliberately misleading facade that alcohol consumption is perfectly legal for visitors.
“Tourists cannot be blamed for believing that the Emirates are tolerant of western drinking habits, but this is far from reality.
“It is wholly illegal for any tourist to have any level of alcohol in their blood, even if consumed in flight and provided by Dubai’s own airline.
Rimligtvis har bokstavligen hundratals deplaning passagerare alkohol i blodet, men om du har dina papper i ordning/inte tjafsar så griper och testar de ju inte folk godtyckligt. Men att det hycklas och lagen tillämpas selektivt är inte en fördel i mina ögon.