Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner flera som hyrde bil och försökte ta sig in i Oman från Dubai i helgen men blev nekade att åka in i landet.
För svenskar gäller ju att man behöver visum för Oman. Alternativt bekräftad resa därifrån inom 14 dagar. Vilket kanske inte är helt lätt just nu -de som chansar åker nog bara till flygplatsen och håller tummarna till stor del.

För svenskar gäller ju att man behöver visum för Oman. Alternativt bekräftad resa därifrån inom 14 dagar. Vilket kanske inte är helt lätt just nu -de som chansar åker nog bara till flygplatsen och håller tummarna till stor del.

Det som ställer till det, hotellet & försäkringen är ju lätt att lösa, inte lika lätt att boka flyget innan.

Tror faktiskt inte att dem hade koll på visumreglerna .

Det verkar mer eller mindre omöjligt med flyg från Muscat för tillfället.

Nej, såklart vet vi inte det. Mitt problem var väl mest hur de kommunicerar med axelryckning. Typ "jaja, det var väl tråkigt - undrar vad som serveras i cafeterian idag?". Det kan jag tycka är oerhört provocerande. Även om man just inte kan evakuera folk (och det kanske inte ens behövs) så kunde de kommunicerat. Men det gör det inte heller.
Förstår att det kan ses som provocerande. Men å andra sidan, problemet är väl också att om man kommunicerar att man jobbar på en lösning kommer X antal svenskar i området att sitta och rulla tummarna och vänta på att bli räddade av UD. Om vissa av dessa istället jobbar på att hitta en egen lösning kanske några lyckas ta sig hem tidigare på egen hand istället.

Men visst, jag håller med på att det är skillnad i att svenskarna som rest till Dubai gjort det innan någon avrådan fanns, jämfört med de som aktivt trotsar UD:s rekommendationer.

Vissa av de som är fast just nu är väl också det p.g.a. missade inställda connections.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Vet inte om artikeln håller verkshöjd för att klassas som "gråta ut".
Någon är besviken på att UD inte kan ge mer råd än att "följa restriktionerna". Inte helt orimligt, iaf om det stämmer att UD varken förklarar att de omöjligen kan evakuera så länge luftrummen är stängda eller avråder från att chansa och ta sig över gränsen till ett grannland utan rätt papper. Den intervjuade har tydligen också kunnat benchmark:a UDs kommunikation med den från andra länder, så just verkar den personen sitta i bättre position att bedöma om UD kommunicerar bra eller inte än vad jag gör här. Men som sagt, det är inte mycket "gråtande" i artikeln.

Jag köper inte resonemanget "borde ha vetat". Den som kör MC och blir påkörd av en bil som hade stoppplikt borde ha vetat att man är extra utsatt som oskyddad trafikant. Den som hoppas att brandkåren ska släcka villabranden borde ha vetat att adventsljusstaken kan starta en brand.

Precis som någon redan sagt, vi vet inte vad UD gör bakom stängda dörrar. De sitter säkert också på information som inte vi har. De kanske redan vet att luftrummet kommer att öppnas upp imorgon, eller något annat.

Att skicka folk till Oman på vinst och förlust hade också varit en märklig åtgärd, framför allt om det inte finns en klar fortsättning där ifrån.

Jag vet inte heller om jag hade velat finnas med i en WA grupp med en massa okända människor. Det är väl fullt tillräckligt att UD vet att jag är där, då kan de också kontakta mig om det behövs.

Jag tänker att det borde vara samma princip som gäller vid alla kriser, hålla huvudet kallt och inte få panik. Och följa instruktioner på plats.

Det är väl ingen dum idé att också se till att uppdatera sig om var närmsta nödutgång finns på hotellet (det bör man göra ändå) och var man hittar närmsta skyddsrum. Kanske också se till att ha en extra flaska vatten som en buffert.

Men visst, om det inte redan finns, så kanske UD eller Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, skulle ta fram en liten broschyr om "Ifall kriget eller krisen kommer när du är ute på resa" där viktiga punkter att tänka på kunde listas.

Om det ens kan anses ligga i deras uppdrag.

Alltså, vad jag har sett så har i stort sett alla seriösa analytiker bara sett det som ett påtryckningsmedel och hot och inte ett tecken på ett faktiskt överfall. Framförallt inte när det senast i förra veckan annonserades nya samtal och förhandlingar. Man kan ju tycka, om det nu var så himla uppenbart, att utlandsmyndigheter av olika slag börjat avråda. Det gjorde man inte. Och har man stort förtroende för sina myndigheter så lyssnar man ju på dem.
Alla gör sin egen analys, men för egen del när det skickades dit två fartyg var jag rätt övertygad om att något skulle ske när båda var där. Framförallt med tanke på tidigare bombningar.

KLM och flera andra bolag började dra ner på flyg till Dubai för flera veckor sedan.

Vet flera som hade planerade sportlov i Dubai, men som gjorde egna analyser att just nu var det inte bästa stället att vara på och bokade om till Europa destinationer istället.

Scenariot upprepas från pandemin när folk blev fast på diverse olika ställen i världen och förutsatte att UD skulle komma till undsättning direkt och att de skulle flygas hem gratis.

Det är ju inte direkt så att UD sitter och rullat tummarna nu utgår jag ifrån. Men hur skulle det hjälpa om 100k pers evakueras från alla tänkbara länder till Oman. Finns det hotell till alla där? Har alla sina papper iordning för att få resa in i Oman? Hur lång tid tar det innan flyg kan skickas dit för att få hem folk? Vet man att det är säkrare att vara i Oman än Dubai närmsta tiden?

Det är lätt att säga att UD skulle ordnat bussar redan i helgen, men hade situationen blivit bättre av det?

Sverige är inte kända för att vara handlingskraftiga vid kriser, det är bara att titta på de tidigare kriserna som skett i världen där Sverige nästan alltid varit sist på bollen jämfört med Nederländerna, Tyskland, Italien osv. Jag tycker inte att någon som befinner sig i Gulfstaterna kan "skylla sig själv" då ingen avrådan har utrycks till någon av länderna dessutom är det en stor hub för Emirates och Qatar som har dagliga flyg från Stockholm, det är inte konstigt att svenskar väljer att semestra i de länderna eller använda Doha/Dubai som hub.

Jag hoppas att kommunikationen på plats är bättre än vad som går ut i kvällstidningarna.

Jag säger inte att jag inte håller med dig, men kan du vara lite mer specifik och ge källor samt jämföra konkret med andra länder? Eller är det mer än egen känsla du har?
Tsunamin 2004, bara läsa utvärderingen som gjordes där regeringen samt UD får svindlande kritik. Tas upp regelbundet som exempel under kurser på t.ex. Försvarshögskolan hur senfärdiga Sverige var i hjälpen jämfört med andra EU-länder. Sverige hade väldigt mycket folk i Sydostasien under denna period.

Nej, såklart vet vi inte det. Mitt problem var väl mest hur de kommunicerar med axelryckning. Typ "jaja, det var väl tråkigt - undrar vad som serveras i cafeterian idag?". Det kan jag tycka är oerhört provocerande. Även om man just inte kan evakuera folk (och det kanske inte ens behövs) så kunde de kommunicerat. Men det gör det inte heller.

Alltså, vad jag har sett så har i stort sett alla seriösa analytiker bara sett det som ett påtryckningsmedel och hot och inte ett tecken på ett faktiskt överfall. Framförallt inte när det senast i förra veckan annonserades nya samtal och förhandlingar. Man kan ju tycka, om det nu var så himla uppenbart, att utlandsmyndigheter av olika slag börjat avråda. Det gjorde man inte. Och har man stort förtroende för sina myndigheter så lyssnar man ju på dem.

Det var ju EXTREMT uppenbart att en attack kommer ske. Annars skulle man inte lagt ner så mkt tid o pengar att flytta 2 hangarfartyg med tillhörande stödfartyg. Tankplan. Bombplan attackplan etc till regionen
Samt i torsdag gick USA ut och sa alla ni som kan lämna iran.. lämna iran.

Sen kanske ingen förutspådde att Iran skulle skicka drönare mot hotell i UAE
Men oas om man väljer att åka till sandländerna så får man vara beredd på tokigheter..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen