Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vänta nu, kan man inte boka om sin resa/biljett på avresedan som ebd? Om Morgan är det, hade inte detta löst problematiken?

Eller gäller detta bara inverterat till ett tidigare flyg och inte ett senare?
Jo, men det måste göras minst en timme före avgångstid.

Jag tror Alling har lusläst SAS "Before your flight"-kommunikation ...

Skärmavbild 2025-10-17 kl. 14.21.49.png

Det här gäller inte specifikt flygbolag, men är det verkligen UD:s ansvar att Seija sitter fast i Dubai? Man har i månader anat att något kommer att hända och än mer de närmaste veckorna vetat att något troligtvis kommer att hända, men ändå åker man dit på solsemester och förväntar sig att UD fixar bussar till Oman. Each to their own, men själv försätter jag mig inte i situationer som är riskfyllda för att sedan klaga på att ingen löser problemet åt mig...

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenskarna-fast-i-mellanostern-kritiken-mot-ud/

Det här gäller inte specifikt flygbolag, men är det verkligen UD:s ansvar att Seija sitter fast i Dubai? Man har i månader anat att något kommer att hända och än mer de närmaste veckorna vetat att något troligtvis kommer att hända, men ändå åker man dit på solsemester och förväntar sig att UD fixar bussar till Oman. Each to their own, men själv försätter jag mig inte i situationer som är riskfyllda för att sedan klaga på att ingen löser problemet åt mig...

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenskarna-fast-i-mellanostern-kritiken-mot-ud/

Nåja, UD har inte avrått från några resor till den regionen alls. Jag bokade själv flyg till/från Dubai i fredags för ett event i april som nu nog är ytterst tveksamt om det kommer ske.

Jag hade förstått det om UD avrått från resor men det har de inte gjort. Och medan jag inte kräver de ska sätta in bussar och evakuera etc, så tycker jag deras axelryckningar är extremt provocerande i allmänhet.

Nåja, UD har inte avrått från några resor till den regionen alls. Jag bokade själv flyg till/från Dubai i fredags för ett event i april som nu nog är ytterst tveksamt om det kommer ske.

Jag hade förstått det om UD avrått från resor men det har de inte gjort. Och medan jag inte kräver de ska sätta in bussar och evakuera etc, så tycker jag deras axelryckningar är extremt provocerande i allmänhet.
Tyckte detta från Kiwi var mer provocerande, om inte "flyg från" anser att man komma därifrån, istället för att priset är från 1046 sek.

1772449009246.png

Vi vet dock inte vad de kan tänkas göra bakom dörrarna. De är nog väldigt försiktiga med att säga något utåt förrän det isåfall är klart. Men jag håller med att om de inte gör något alls, då är det för dåligt. (iran däremot har de ju ganska länge nu uppmanar alla att lämna, det är en annan sak)

Den dagen luftrummet öppnar så är det ju möjligt sytt att göra något, men qr och ek tex har redan max kapacitet där. Frågan är hur mycket det faktiskt skulle hjälpa att bussa till Oman - om man inte är helt säker på att kunna ta det vidare nästa steg också.

UD ger ju råd att följa instruktioner.
Om några 100k pers helt plötsligt tar sig till Oman för att flyga där ifrån kommer det av förklarliga skäl bli ännu större problem, det är ju inte bara svenskar som sitter fast och vill hem.

Skulle snarare säga att det vore direkt oansvarigt att skicka folk till Oman om man inte vet att man kommer där ifrån. Deras luftrum kan ju teoretiskt stängas när som helst också.

Individen har ju alltid ett ansvar, men lätt att skylla på UD istället för att utvärdera vad man själv kan göra.
När USA skickade först ett och sedan två hangarfartyg till regionen borde alla varningsklockor ha ringt kan man tycka om man nu ska vara självkritisk.

Vi vet dock inte vad de kan tänkas göra bakom dörrarna. De är nog väldigt försiktiga med att säga något utåt förrän det isåfall är klart. Men jag håller med att om de inte gör något alls, då är det för dåligt. (iran däremot har de ju ganska länge nu uppmanar alla att lämna, det är en annan sak)

Den dagen luftrummet öppnar så är det ju möjligt sytt att göra något, men qr och ek tex har redan max kapacitet där. Frågan är hur mycket det faktiskt skulle hjälpa att bussa till Oman - om man inte är helt säker på att kunna ta det vidare nästa steg också.

Nej, såklart vet vi inte det. Mitt problem var väl mest hur de kommunicerar med axelryckning. Typ "jaja, det var väl tråkigt - undrar vad som serveras i cafeterian idag?". Det kan jag tycka är oerhört provocerande. Även om man just inte kan evakuera folk (och det kanske inte ens behövs) så kunde de kommunicerat. Men det gör det inte heller.

När USA skickade först ett och sedan två hangarfartyg till regionen borde alla varningsklockor ha ringt kan man tycka om man nu ska vara självkritisk.

Alltså, vad jag har sett så har i stort sett alla seriösa analytiker bara sett det som ett påtryckningsmedel och hot och inte ett tecken på ett faktiskt överfall. Framförallt inte när det senast i förra veckan annonserades nya samtal och förhandlingar. Man kan ju tycka, om det nu var så himla uppenbart, att utlandsmyndigheter av olika slag börjat avråda. Det gjorde man inte. Och har man stort förtroende för sina myndigheter så lyssnar man ju på dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen