Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Detta tycker inte jag är att grina ut i kvällspressen. Det är ju snarast så att SAS inte levererar det de skall leverera enligt sina egna hemsidor. Det är ju helt omöjligt att veta hur stor belastningen är eller ens när incheckningen öppnar för de flesta. Tittar man på SAS hemsida står det tydligt att man rekommenderar att man är där 2 timmar innan vid hör belastning.

Om sedan SAS då inte har nog diskar öppna för att ta emot bagaget anser jag nog att bolaget har ett visst ansvar för situationen. Eller vad krävs av resenären. Att man checka in kvällen innan? I så fall borde det ju klart framgå av SAS hemsida och jag tror många inte skulle köpa biljetter med dem då.

Detta är helt rimligt att klaga på. Det borde inte behövas 3 timmar plus för en incheckning, särskilt inte inom Europa. Detta är SAS och Arlandas totala oförmåga att planera sitt arbete som blir tydligt. Att personalen på Arlanda inte är så sugna på att arbeta är också ett känt fenomen. Andra flygbolag hade kanske gått runt och jagat folk i kön, prioriterat dem vars flyg avgår först etc, men på Arlanda jobbar man inte så.

Jag har själv dessutom nästan blivit nekad att checka in bagaget trots att jag var vid disken tio minuter innan bagdrop skulle stänga. Visst, nära men fortfarande på rätt sida. Det krävdes mycket tjafs innan någon supervisor kom och löste det. Helt ointresserade tuggummituggande unga personer på någon slags powertrip.

Alla vet att under högsäsong är SAS incheckning på ARN ett kaos. Borde gå att lösa med bättre organisation. Ett insläpp med person som sorterar folk i en kö för prio, en kö för +2h, en kö för "problem" och en för express under 2h.

Det är ju snarast så att SAS inte levererar det de skall leverera enligt sina egna hemsidor.
Precis. Vi här vet att incheckningen på morgonen i semestertider är fullkomlig kaos, men hur ska någon som inte är van att resa känna till det? Sas säger explicit "På helger och tidpunkter med hög beläggning bör du anlända [till flygplatsen] minst två timmar före avgång för utrikesflyg", en ren och skär lögn. Orimligt att det är offret i situationen som ska ta smällen.

Precis. Vi här vet att incheckningen på morgonen i semestertider är fullkomlig kaos, men hur ska någon som inte är van att resa känna till det? Sas säger explicit "På helger och tidpunkter med hög beläggning bör du anlända [till flygplatsen] minst två timmar före avgång för utrikesflyg", en ren och skär lögn. Orimligt att det är offret i situationen som ska ta smällen.
Dessutom är detta inte någon oförutsedd situation eftersom det är på hemsbasen. Det är SAS egen personal och SAS egna diskar. SAS kan i sina system se exakt hur många pax som har avresa på morgonen och också exakt hur många som har köpt incheckat bagage och potentiellt kommer att checka in. Om SAS inte bemannar upp och har alla diskar öppna är det 100% SAS fel och ingen annans.

På swedavias hemsida kan man också söka på rekommenderad tid. Vet inte vad det var i det här fallet, men när jag kollat har det alltid varit två timmar innan avgång för resor inom Europa (eller kanske ska säga Schengen). Där skriver swedavia dessutom;

Du kommer aldrig att få en rekommenderad tid före din incheckning har öppnat. Att komma tidigare än så är inte lönsamt eftersom du inte kommer kunna komma vidare i processen. Det bidrar till att skapa onödiga köer och trängsel på flygplatsen.

Precis, att säga till alla att komma tidigare är inte meningsfullt blir ju bara kaoz om ytterligare sällanresenärer blockerar terminalen så man inte ens kommer fram.

• Gilla
Reactions: fcx
Enligt artikeln ska SAS personal sagt att de borde varit där 3-4 timmar innan avgång.

Man får hoppas att Anette har en hygglig reseförsäkring och att hin kan få ersättning från den.

Tror att en del av problemet är att folk är där för tidigt. Var väl för några år sen de fick stänga väg och tågtrafik till T5 för att få ordning.
Sen har de säkert för få diskar och för lite personal dessutom

Toppen