Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Tror att en del av problemet är att folk är där för tidigt. Var väl för några år sen de fick stänga väg och tågtrafik till T5 för att få ordning.
Sen har de säkert för få diskar och för lite personal dessutom
Det var väl specifikt sommaren 2022, då det var kaos på de flesta europeiska flygplatser (resandet tog fart när covid-restriktionerna togs bort, samtidigt som flygbolag och flygplatser hade gjort sig av med sin personal), och Arlanda var definitivt inte värst. P.g.a. välrapporterat kökaos kom då folk tidigare, och då blev det "väktarfilter" för att komma in i T5. Jag har aldrig varit så glad över just förmånen fast track på ekonomibiljetter som den sommaren. Som jag minns det funkade sedan sommaren 2023 betydligt bättre än 2022, så när som på när SAS-piloternas strejk. ;)

Av artikeln att döma har de som missade flyget köat till manuell checkin eller bagdrop? Är det den som varit kraftigt underdimensionerad eller underbemannad tidigt på morgonen (just den dagen?), i kombination med att en betydligt högre procent använder den manuella varianten just den här tiden på året p.g.a. fler ovana resenärer? Jag har faktiskt aldrig sett en situation där det behövs ens i närheten av 2 h före flyget för att hantera bag drop via automat hos SAS, men kan jag välja reser jag oftare sent på dagen än väldigt tidigt.

Vi flyger ARN-BKK med Thai Airways i morgon söndag klockan 13:50. Enligt Arlandas hemsida är det bag drop på desk 85-90. Är detta SAS bag drop som det stod om i Aftonbladet, eller en "egen" för Thai Airways?

Det är inte ovanligt att SAS på Arlanda har personal som går omkring i kön och ropar upp vissa flyg, typ "London kl. 07.45" eller "någon vars flyg går inom en timme" och låter de gå före. Om det var så vid detta tillfälle är okänt. Jag förstår att den som inte är resvan inte vet hur det funkar men såvitt framgår av artikeln har de inte ens frågat om att få hjälp när avgångstiden börjar närma sig.

Jag var på Arlanda på julaftonsmorgonen. Vi kom dit 2.5 timmar innan avgång, men efter att ha köat långt över en timme till bag drop och sedan mer än en halvtimme till security så hade boardingen precis börjat när vi väl var igenom.

Varför staffar man inte upp? Varför ringer ingen ett samtal när man ser köns omfång?

Det kostar pengar. Och man har typ tömt ut den personalpool man har tillgång till. Man behöver folk som kan ta sig till Arlanda dygnet runt. Det går i princip bara från Märsta och Knivsta med kollektivtrafik. Och har man bil väljer man bättre jobb på andra håll. Visst, nattbussar finns i teorin.

Det kostar pengar. Och man har typ tömt ut den personalpool man har tillgång till. Man behöver folk som kan ta sig till Arlanda dygnet runt. Det går i princip bara från Märsta och Knivsta med kollektivtrafik. Och har man bil väljer man bättre jobb på andra håll. Visst, nattbussar finns i teorin.
Nattbussarna finns i verkligheten, såväl inom Stockholm och Uppsala som till Arlanda. Både från Stockholm och från Uppsala kan man ta sig till Arlanda dygnet runt minst en gång i timmen. Restiden med nattbussen från Stockholm till Arlanda är i princip densamma som med pendeltåget.

Flygbussarna från både Stockholm och Uppsala till Arlanda börjar för övrigt gå kl. 03.

Vi flyger ARN-BKK med Thai Airways i morgon söndag klockan 13:50. Enligt Arlandas hemsida är det bag drop på desk 85-90. Är detta SAS bag drop som det stod om i Aftonbladet, eller en "egen" för Thai Airways?
Det måste vara deskarna närmast bortanför SAS-området. Jag har sett Delta använda deskarna bortanför SAS, och för dem anges idag desk 86-90. Så varierande long-haulbolag där vid olika tider på dygnet? Rakt framför säkerhetskontrollens fast track.

Toppen