Senaste nytt

Gratis turistvisum till Indonesien för svenskar?

Beger mig till Bali idag. Ser nu att det måste vara 6 månader kvar på passet och att tillfälligt pass inte godtas (för visum). Verkar ju inte som att jag ens kan göra nåt åt saken...
Är det nån som har erfarenhet av detta? Hur strikta är dom med giltighetstiden på passet?

Och om det skiter sig...hur mutar man på bästa sätt? Hur mycket? Är det bara USD som gäller? Har med mig EUR och CAD.

Och om det skiter sig...hur mutar man på bästa sätt? Hur mycket? Är det bara USD som gäller? Har med mig EUR och CAD.
Rekommenderar alltid USD i dessa fall, även om EUR blivit mer utbrett också.

Kan inte uttala mig om huruvida det är klokt att försöka, eller hur just Indonesien är med att kolla på giltighetstiden. Reser själv aldrig med pass under 6 mån giltighetstid då det skulle begränsa mitt jobb för mycket.

Beger mig till Bali idag. Ser nu att det måste vara 6 månader kvar på passet och att tillfälligt pass inte godtas (för visum). Verkar ju inte som att jag ens kan göra nåt åt saken...
Är det nån som har erfarenhet av detta? Hur strikta är dom med giltighetstiden på passet?

Varifrån åker du till Bali? Jag skulle tro att det kan bli jobbigare att komma på en flight (beroende på vart ifrån du åker), än att komma in i Indonesien. Om flygbolaget följer reglerna så ska dom inte släppa på dig om du inte har giltigt pass (plus 6 månader).

Varifrån åker du till Bali? Jag skulle tro att det kan bli jobbigare att komma på en flight (beroende på vart ifrån du åker), än att komma in i Indonesien. Om flygbolaget följer reglerna så ska dom inte släppa på dig om du inte har giltigt pass (plus 6 månader).
Helt riktigt, jag kom inte ens iväg... Vilket hjärnsläpp, dumma dumma mig :mad:

Ja, t ex på Singapore Changi kollar personalen passet noga.
Jag har haft problem med dem när jag skulle flyga till Kina (som japansk medborgare behöver jag inte kinesiskt visum för besök inom 15 dagar).

Gratis visa gäller tydligen bara om man har både entry och exit via någon av dessa 5 flygplatser:
Soekarno-Hatta international Jakarta, Ngurah Rai international airport Bali, Kualanamu international airport Medan, Hang Nadim international airport Batam, Juanda international airport Surabaya.

Man kan t.ex inte ha entry på Bali och exit via Lombok eller Yogjakarta utan att betala de vanliga 35USD.

källa:
Your letters: On visa on arrival | The Jakarta Post

Toppen