Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Man kan tyvärr inte boka om i ett svep, så ska du senarelägga måste du först boka om CPH-MUC till senare tid (när den är öppen för det), och sedan boka om ARN-CPH, och hoppas att den går att boka om.
Ok tack. Låter som lite våghalsigt att chansa på det om det inte skiljer så mycket i pris mellan det billigaste alternativet och det man faktiskt vill flyga.

Försöker boka om till ett tidigare flyg än det jag bokat imorgon. Försöker använda appen, och när jag klickar mig igenom och godkänner bytet misslyckas det: "Failed. Sorry, there are no seats available on the selected flight". Varför visas det ens som ett alternativ i listan? Är EBD.

Jag flyger HEL-ARN-LHR och vill byta till ett tidigare flyg i ARN. Det kommer inte att gå att göra i appen eftersom det tidigare flyget underskrider minsta bytestid (har endast 35min, men räknar hinna om mitt första flyg inte är sent). Vet någon var jag har störst chans att lyckas byta till det tidigare flyget på Arlanda, i servicedisken eller vid gaten? Eftersom jag måste igenom passkontroll tror jag inte jag hinner prova båda.

Ok tack. Låter som lite våghalsigt att chansa på det om det inte skiljer så mycket i pris mellan det billigaste alternativet och det man faktiskt vill flyga.

Boka det du har planlagt att flyga.
Har du sedan lust att dra tidigare eller senare, så ändrar du biljetten.

Jag flyger HEL-ARN-LHR och vill byta till ett tidigare flyg i ARN. Det kommer inte att gå att göra i appen eftersom det tidigare flyget underskrider minsta bytestid (har endast 35min, men räknar hinna om mitt första flyg inte är sent). Vet någon var jag har störst chans att lyckas byta till det tidigare flyget på Arlanda, i servicedisken eller vid gaten? Eftersom jag måste igenom passkontroll tror jag inte jag hinner prova båda.
Jag skulle chansar på gaten. Går du till disken är risken påtaglig att de säger att det är för nära till flighten för du måste ju hinna genom passkontroll eller något sådant. Är du vid gaten så är ju den delen hanterad. Plus att det blir mindre jobbigt om det är kaosdag i passkontrollen och du faktiskt inte hinner...

Jag skulle försöka vid checkin i HEL. Det är checkin som ska hantera EBD-ombokningar, inte gaten.

Men det vete tusan om det inte riskerar att slå till annan spärr någonstans. Som jag ser det är MCT 40 minuter på ARN, så den där är svår. Om inte checkin fixar det så skulle jag gå till gaten i ARN, då har de svårare att vifta bort dig.

Gate. I min erfarenhet klart mest flexibla.
Gate. Enligt min erfarenhet den klart mest flexibla länken i kedjan. Har aldrig försökt till destinationer som kräver ETA o dyl dock.

Gate. I min erfarenhet klart mest flexibla.

Gate. Enligt min erfarenhet den klart mest flexibla länken i kedjan. Har aldrig försökt till destinationer som kräver ETA o dyl dock.
SAS website säger uttryckligt att det ej går:

"Changes can only be made at our staffed check-in counters and SAS service points at the airport. This means that you cannot make changes at the gate, in the SAS App, when you check in online or under My bookings."

Jag håller med föregående inägg, jag föredrar gate om inte SAS egna lounge finns. Riktigt bekvämt ta ombokningen i loungen, jag har ibland fått bevakning också, fint sitta med en drink tills de ordnat och meddelat plats tidigare flight!

Last edited:
Jag tror inte der går att göra en diamond change, punkt. Däremot kan man ibland få en standby change eller vad det kan tänkas heta när man står vid gate, särskilt som EBD.

Toppen