Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

intuition

Medlem
En lite "spännande" variant idag, efter besök på Kastrup transferdesk. Landade på B4 och hade gott om tid för att hinna med en tidigare avgång till ARN.
Den gick dessutom från B6 så det hade ju varit nice om man kunnat byta avgång själv och slippa gå till service desk.

Service desk fixar ganska snabbt (är bara lite osäker eftersom det finns diverse förbindelser inkl en direkt till slutdestination och inte via ARN). Nytt printat boarding kort och jag vandrar tillbaka till B6

Boarding har inte startat så jag passar på att kolla sas appen. Då ser jag att flighten står som "planerad"?! Fattar snabbt att de inte flyttat mig till avgången 1 timme tidigare utan den 23 timmar senare...

Tillbaka till service center och de fattar direkt vad som hänt. Men får nu inte flytta tillbaka mig (kanske "samma dag" regeln?). En kollega kommer och hjälper agenten och det går bra
Nytt printat boarding kort och jag ska precis gå till Gate när de säger Stopp! Vänta.

Anslutning har nu blivit standby
Typ att någon annan stod på väntelistan och har nu bekräftats till sista plats...
De fortsätter pilla, men det drar ut på tiden. Gå till Gate, säger de så fortsätter vi jobba på det. 15 minuter till avgång så det blir till att jogga till B-piren.

I gate fungerar inte BP trots att detta ben är bekräftat. Hm, säger gate agenten, de har satt sig på flyget men biljetten är avbokad så du kan inte boarda.
När han fattar att det är Kastrup transferdesk som gjort det börjar han ringa. Får besked att biljetten nu är ordnad och printar ett nytt BP med båda ben bekräftade.

Så nu är jag ombord mot Stockholm och hyfsat säker på att nästa ben ska fungera.

Det ska bli intressant att se hur det blir med poäng och conscious stämplar på det här lilla äventyret.
 

Once56

Medlem
Det ska bli intressant att se hur det blir med poäng och conscious stämplar på det här lilla äventyret.
Varenda gång jag har nyttjat denna fantastiska service har poängen för resan kommit som den ska men poängen för biobränslet uteblivit. Supporten har fixat det snabbt i o f, men lite trist att man måste ha bevakning.
 

mha321

Medlem
Varenda gång jag har nyttjat denna fantastiska service har poängen för resan kommit som den ska men poängen för biobränslet uteblivit. Supporten har fixat det snabbt i o f, men lite trist att man måste ha bevakning.
Jag nyttjade den i veckan och både poängen och stegen kom in precis som de skulle, båda två dagen efter flygning. Så det blir inte alltid fel :)
 

JacobGBG

Medlem
En lite "spännande" variant idag, efter besök på Kastrup transferdesk. Landade på B4 och hade gott om tid för att hinna med en tidigare avgång till ARN.
Den gick dessutom från B6 så det hade ju varit nice om man kunnat byta avgång själv och slippa gå till service desk.

Service desk fixar ganska snabbt (är bara lite osäker eftersom det finns diverse förbindelser inkl en direkt till slutdestination och inte via ARN). Nytt printat boarding kort och jag vandrar tillbaka till B6

Boarding har inte startat så jag passar på att kolla sas appen. Då ser jag att flighten står som "planerad"?! Fattar snabbt att de inte flyttat mig till avgången 1 timme tidigare utan den 23 timmar senare...

Tillbaka till service center och de fattar direkt vad som hänt. Men får nu inte flytta tillbaka mig (kanske "samma dag" regeln?). En kollega kommer och hjälper agenten och det går bra
Nytt printat boarding kort och jag ska precis gå till Gate när de säger Stopp! Vänta.

Anslutning har nu blivit standby
Typ att någon annan stod på väntelistan och har nu bekräftats till sista plats...
De fortsätter pilla, men det drar ut på tiden. Gå till Gate, säger de så fortsätter vi jobba på det. 15 minuter till avgång så det blir till att jogga till B-piren.

I gate fungerar inte BP trots att detta ben är bekräftat. Hm, säger gate agenten, de har satt sig på flyget men biljetten är avbokad så du kan inte boarda.
När han fattar att det är Kastrup transferdesk som gjort det börjar han ringa. Får besked att biljetten nu är ordnad och printar ett nytt BP med båda ben bekräftade.

Så nu är jag ombord mot Stockholm och hyfsat säker på att nästa ben ska fungera.

Det ska bli intressant att se hur det blir med poäng och conscious stämplar på det här lilla äventyret.

Hela denna perk verkar vara manuell utan egentligt systemstöd.
 

mha321

Medlem
Hela denna perk verkar vara manuell utan egentligt systemstöd.
Spontan killgissning är att det är därför det dröjer med stöd i appen också. De måste börja med systemstöd centralt, så de sedan kan koppla app mot det.

När jag använde förmånen i Göteborg i veckan så kommenterade tjejen i incheckningen att jag var 5e personen under hennes pass som bytt till just denna flight, "så nu har jag fått bra träning, det är mycket att hålla reda på".

Visar för övrigt också att det helt klart är en populär förmån - vi får hoppas att den inte landar i att bli för dyr för sas...
 

Jannes

Medlem
vi får hoppas att den inte landar i att bli för dyr för sas...
Jag tycker det från SAS är en ganska billig, men för Diamond ganska värdefull förmån.
Ja det finns säkert en del som riskerar och bokar billigare för att chansa att man får byta på dagen, men tror inte det är för många.
Sen är det ju en kostnad av utbildning och utveckling av systemstöd etc, men i andra vågskålen ligger en bra förmån som definitivt sätter Diamond en rang högre än Guld, vilket den borde vara med sina dubbla intjäningskrav av poäng.

Är det någon väsentlig kostnad eller alternativkostnad för SAS som jag inte tänker på? Extra åtgång av Fläder när Diamonds kommer två timmar i förtid för att pröva chansen men sedan blir i loungen?
 

Thornado

Medlem
En lite "spännande" variant idag, efter besök på Kastrup transferdesk. Landade på B4 och hade gott om tid för att hinna med en tidigare avgång till ARN.
Den gick dessutom från B6 så det hade ju varit nice om man kunnat byta avgång själv och slippa gå till service desk.

Service desk fixar ganska snabbt (är bara lite osäker eftersom det finns diverse förbindelser inkl en direkt till slutdestination och inte via ARN). Nytt printat boarding kort och jag vandrar tillbaka till B6

Boarding har inte startat så jag passar på att kolla sas appen. Då ser jag att flighten står som "planerad"?! Fattar snabbt att de inte flyttat mig till avgången 1 timme tidigare utan den 23 timmar senare...

Tillbaka till service center och de fattar direkt vad som hänt. Men får nu inte flytta tillbaka mig (kanske "samma dag" regeln?). En kollega kommer och hjälper agenten och det går bra
Nytt printat boarding kort och jag ska precis gå till Gate när de säger Stopp! Vänta.

Anslutning har nu blivit standby
Typ att någon annan stod på väntelistan och har nu bekräftats till sista plats...
De fortsätter pilla, men det drar ut på tiden. Gå till Gate, säger de så fortsätter vi jobba på det. 15 minuter till avgång så det blir till att jogga till B-piren.

I gate fungerar inte BP trots att detta ben är bekräftat. Hm, säger gate agenten, de har satt sig på flyget men biljetten är avbokad så du kan inte boarda.
När han fattar att det är Kastrup transferdesk som gjort det börjar han ringa. Får besked att biljetten nu är ordnad och printar ett nytt BP med båda ben bekräftade.

Så nu är jag ombord mot Stockholm och hyfsat säker på att nästa ben ska fungera.

Det ska bli intressant att se hur det blir med poäng och conscious stämplar på det här lilla äventyret.

Det där är ungefär samma sak som höll på att hända för mig i höstas (se nedan).


Nu har jag också testat denna förmån, och det höll på att bli lite tokigt....

Jag har varit i Köpenhamn idag för att springa CPH halvmara (via Eurobonus) och var bokad på flyget hem 17.40 idag. Eftersom jag har en stor deadline om ett par dagar som jag behöver jobba med ikväll så gick jag till transfercenter och bad om att få bli ombokad till flighten 21.00 istället (bättre att sitta och jobba i loungen än att riskera att lägga sig på soffan och somna när man kommer hem). De var lite förvånade över att det var en senare flight jag ville bli ombokad till, men inga problem och de fixade det (och efter att ha skrivit ut mitt nya boardingkort så dubbelkollade agenten med nån supervisor att allt såg rätt ut).
Jag gick till loungen och försökte gå in på nedervåningen för att kunna ta en dusch. Mitt boardingkort lyste rött i loungegaten vid två försök, men jag kunde komma in med mitt gamla boardingkort som jag hade i telefonen. Efter duschen var jag ändå lite fundersam över vad som var problemet med mitt nya boardingkort, men såg att bokning och boardingkort hade uppdaterats i appen, så antog att allt var OK ändå. Som tur är så kollade jag ändå lite extra och noterade då en liten liten detalj....
Jag hade mycket riktigt blivit ombokad till 21.00-flighten, men 21.00-flighten IMORGON! :D
Jag ville ha lite extra tid på Kastrup, men inte över ett dygn extra. Så tillbaka till transfercenter - det tog ett tag för dem att fixa detta, men inga problem ändå, så nu får jag förhoppningsvis åka med flyget idag.
 

Hachans

Medlem
Jag tycker det från SAS är en ganska billig, men för Diamond ganska värdefull förmån.
Ja det finns säkert en del som riskerar och bokar billigare för att chansa att man får byta på dagen, men tror inte det är för många.
Sen är det ju en kostnad av utbildning och utveckling av systemstöd etc, men i andra vågskålen ligger en bra förmån som definitivt sätter Diamond en rang högre än Guld, vilket den borde vara med sina dubbla intjäningskrav av poäng.

Är det någon väsentlig kostnad eller alternativkostnad för SAS som jag inte tänker på? Extra åtgång av Fläder när Diamonds kommer två timmar i förtid för att pröva chansen men sedan blir i loungen?

Jag tänker att de flesta kollar ifall det går att köpa biljetter till flygen man vill boka om till innan man ger sig ut till flygplatsen tidigt.

Annars tror jag inte kostnaden blir märkbar. De allra flesta frågar ju nära inpå och då vetesjutton om de kunnat sälja så många biljetter till just den avgången. Däremot så blir det ju säten över på senare avgångar som man kan försöka sälja igen.

Jag har flera gånger bokat den sena billiga avgången och sen fått åka med de svindyra tidigare avgångarna från MMX och GOT, men man får ju ha inställningen att det kan bli så att man blir fast.
 

intuition

Medlem
Det där är ungefär samma sak som höll på att hända för mig i höstas (se nedan).


Låter verkligen som samma grej. Kanske något i systemet som är tokigt eller lätt att göra fel på.

De sa till mig "bara så du vet, det finns ingen tidigare avgång för ben2, så du kommer inte fram snabbare" . Dvs det de tittade på och trodde de flyttade mig till är inte vad det blev i slutändan. Det var en av ledtrådarna för mig, för på boarding passet var jag plötsligt ombonad på en tidigare avgång på ben 2 också, och det visste jag ju att det inte fanns.
 

mha321

Medlem
Jag tänker att de flesta kollar ifall det går att köpa biljetter till flygen man vill boka om till innan man ger sig ut till flygplatsen tidigt.

Annars tror jag inte kostnaden blir märkbar. De allra flesta frågar ju nära inpå och då vetesjutton om de kunnat sälja så många biljetter till just den avgången. Däremot så blir det ju säten över på senare avgångar som man kan försöka sälja igen.

Jag har flera gånger bokat den sena billiga avgången och sen fått åka med de svindyra tidigare avgångarna från MMX och GOT, men man får ju ha inställningen att det kan bli så att man blir fast.
Det är väl precis det som är kostnaden. Alltså att diamonds väljer att boka billiga kvällsavgångem och sedan byter till rusningstid. Eller lunch/morgon, samma sak.

Visst är det en chansning man tar. Men så länge sannolikheten är stor att den går hem blir det en faktisk kostnad för sas.

Att en "standby diamond" skulle ta en plats som annars hade gått att sälja håller jag med om är osannolikt. De har ju dessutom i reglerna hur många lediga platser det måste finnas en viss tid innan.
 
Toppen