Det är bra poänger du tar upp här. Jag skulle säga att svaren på många av dessa frågor går att finna i hur andra flygbolag med flera nav implementerat liknande regler: jag tänker då på flygbolagen i USA som så gott som alla tillåter ändringar samma dag oavsett biljettyp. Jag känner bäst till Uniteds regler så kan utgå från dem: De har två olika system för ombokning på resedagen (både nya och gamla flyg måste vara inom 24t): Standby och Same-Day-Confirmed.
- Standby är kostnadsfritt och låter dig som passagerare stå standby på tidigare flyg
- SDC innebär att man får en bekräftad plats på nya flyg, kostnadsfritt endast för medlemmar med status
Nedan kan jag kommentera hur United har implementerat detta (jag har utgått från reglerna i svaren, ofta går det att få till annat genom att prata med personalen på flygplatsen)
United SDC tillåter ruttändring så länge som resans avrese- och ankomstorter är samma och ursprungspriset tillåter rutten (dvs. man kan inte bli kreativ). Standby tillåter inte ruttändring.
Med United tjänar man enligt flugen rutt, eftersom ruttändring är enlighet med ursprungligt köpt pris borde det i teorin inte påverka särskilt mycket.
I SAS fall är poängintjäning samma oavsett vilket nav man flyger via. Förvisso tjänar man mer poäng om man ändrar rutt till att gå via ett nav istället för direkt, men det borde väl jämna ut sig åt andra hållet för SAS (jag kan tänka mig många som hellre tar direktflyget än via nav)?
Här förstår jag inte riktigt vad som avses. Uniteds flexiblare regler träder i kraft när det är mindre än 24t till både ditt gamla och ditt nya flyg.
Just Aegean borde ha det lättare eftersom de i praktiken har endast ett nav.
Jag försöker inte motsäga dig
@intuition utan bara kommentera från ytterligare ett perspektiv (jag tror vi båda önskar samma sak
). Om SAS inte tillåter ruttändringar försvinner förmånens praktiska värde förutom på högfrekventa rutter.
Jag blev nyfiken på vilka Europeiska linjer man kan använda den här förmånen på och gjorde en väldigt snabb sökning. Med ett antagande att man vill komma hem tidigare på eftermiddagen fredagen 19 jan eftermiddag, och att man är redo att åka max 5t tidigare är nedan resultatet (Europa -> nav) kan man använda förmånen från dessa städer:
TIll
Köpenhamn
Amsterdam, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, London
Till
Oslo
London
Till
Stockholm
Helsingfors, London, Tallinn
Ej möjliga utan ruttändring (dvs. finns fler än en avgång men ej till samma nav)
Berlin, Dublin, Genève, Manchester, Milano, Paris, Vilnius, Zürich
Som jag skrivit tidigare i den här tråden blir den här listan ännu sämre om man flyga via ett nav istället för till ett nav (dvs. man bor inte i Köpenhamn, Oslo eller Stockholm).
SAS borde ju definitivt ha kontakter till andra flygbolag för att kunna utbyta erfarenheter och best practices gällande hur bäst implementera. Sedan tar förstås den tekniska utveckligen i appen tid. Lägg därtill problem som t ex kan tillkomma med tanke på passagerarrättigheter, visum (?), etc. Jag förstår absolut att det inte är helt lätt att implementera.
Förmånen är toppen, men för att ha en betydelse för resenärer som flyger annat än de mest frekventa rutterna måste ruttändringar vara möjliga. Min hemflygplats Helsingfors är ett toppexempel här: De flesta tidigare alternativen en given dag innebär så gott som alltid ruttbyte.