Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

henke12

Medlem
Jag håller med dig, det var lite det jag var inne på tidigare med mitt resonemang i tråden om att man borde kunna lägga till ben för att få mer poäng. Kanske var någon som provade.
Jag testade, anledningen var ju dock inte för att få extra poäng,

Jag ville komma hem tidigare till familj!
 

intuition

Medlem
När det gäller nätverks-argumentet - ja jag kan köpa logiken i att vissa rutter bara har tidigare/senare avgång via annan rutt. Samtidigt, om man tänker som en policy-maker, hur skulle man utforma en policy som täcker detta på ett rimligt sätt?

T.ex. Bokad ARN-CPH men det finns en avgång ARN-OSL-CPH som avgår tidigare. Ja, det verkar ju naturligt att inkludera i policyn. Men om OSL-CPH anländer senare än original-bokningen är det ju svårt att hävda att man tar den för att komma fram tidigare. Men OK, den ska ingå. Ska ARN-LHR-CPH också ingå? Via Nordamerika?
Nä, men det går ju att lösa med en MPM-regel.

Ska kunden tjäna mil efter flugen rutt? Nja, det ska den nog inte. VI får införa en "original routing credit" policy då, men hur ser det ut med systemstödet för det? Eller behöver vi lägga en manuell rutin på back-office som dagligen måste sitta och justera poäng?

Sedan har vi krocken med biljett-regler. Ska förmånen vara bättre än en ombokningsbar biljett? Jo, den är redan det iom att man kan byta avgång som kan vara dyrare eller billigare, men steget upp till fri ombokning utan fare diff kanske är lite väl stort. Här behöver läggas ytterligare regler och begränsningar.

OK, till sist ska vi bara ta och implementera allt detta i appen...
Eftersom byta avgång sker i ett system system och ombokningar i ett annat system behöver vi bygga två gränssnitt. I dagsläget finns inte ombokning ens av ombokningsbara biljetter i appen utan det sker via mobil-sajt. Fast här behöver ändå byggas något helt nytt, eftersom det ska till så många special-regler för just den här typen av ombokningar.


Vad jag menar är att även om någon vid något tillfälle tänkte att det skulle vara fri ombokning med re-routing så ser man fort att det växer till ett "omöjligt" projekt. Det kanske är en rimlig avvägning att på vissa destinationer kan man inte nytjja förmånen mot att vi får den att fungera felfritt på alla destinationer där det finns flera dagliga avgångar.

Det har gått många många månader sedan man gick ut med förmånen och fortfarande måste man åka till flygplatsen (och i ivssa fall bråka om det) för att få bytet gjort. Fokus måste vara på att få förmånen "byta avgång" riktigt implementerad i appen, så som t.ex. Aegean har haft i åratal i sin app.
 

Gnopps

Medlem
När det gäller nätverks-argumentet - ja jag kan köpa logiken i att vissa rutter bara har tidigare/senare avgång via annan rutt. Samtidigt, om man tänker som en policy-maker, hur skulle man utforma en policy som täcker detta på ett rimligt sätt?

Det är bra poänger du tar upp här. Jag skulle säga att svaren på många av dessa frågor går att finna i hur andra flygbolag med flera nav implementerat liknande regler: jag tänker då på flygbolagen i USA som så gott som alla tillåter ändringar samma dag oavsett biljettyp. Jag känner bäst till Uniteds regler så kan utgå från dem: De har två olika system för ombokning på resedagen (både nya och gamla flyg måste vara inom 24t): Standby och Same-Day-Confirmed.
- Standby är kostnadsfritt och låter dig som passagerare stå standby på tidigare flyg
- SDC innebär att man får en bekräftad plats på nya flyg, kostnadsfritt endast för medlemmar med status

Nedan kan jag kommentera hur United har implementerat detta (jag har utgått från reglerna i svaren, ofta går det att få till annat genom att prata med personalen på flygplatsen)

T.ex. Bokad ARN-CPH men det finns en avgång ARN-OSL-CPH som avgår tidigare. Ja, det verkar ju naturligt att inkludera i policyn. Men om OSL-CPH anländer senare än original-bokningen är det ju svårt att hävda att man tar den för att komma fram tidigare. Men OK, den ska ingå. Ska ARN-LHR-CPH också ingå? Via Nordamerika?
Nä, men det går ju att lösa med en MPM-regel.

United SDC tillåter ruttändring så länge som resans avrese- och ankomstorter är samma och ursprungspriset tillåter rutten (dvs. man kan inte bli kreativ). Standby tillåter inte ruttändring.

Ska kunden tjäna mil efter flugen rutt? Nja, det ska den nog inte. VI får införa en "original routing credit" policy då, men hur ser det ut med systemstödet för det? Eller behöver vi lägga en manuell rutin på back-office som dagligen måste sitta och justera poäng?

Med United tjänar man enligt flugen rutt, eftersom ruttändring är enlighet med ursprungligt köpt pris borde det i teorin inte påverka särskilt mycket.
I SAS fall är poängintjäning samma oavsett vilket nav man flyger via. Förvisso tjänar man mer poäng om man ändrar rutt till att gå via ett nav istället för direkt, men det borde väl jämna ut sig åt andra hållet för SAS (jag kan tänka mig många som hellre tar direktflyget än via nav)?

Sedan har vi krocken med biljett-regler. Ska förmånen vara bättre än en ombokningsbar biljett? Jo, den är redan det iom att man kan byta avgång som kan vara dyrare eller billigare, men steget upp till fri ombokning utan fare diff kanske är lite väl stort. Här behöver läggas ytterligare regler och begränsningar.

Här förstår jag inte riktigt vad som avses. Uniteds flexiblare regler träder i kraft när det är mindre än 24t till både ditt gamla och ditt nya flyg.

OK, till sist ska vi bara ta och implementera allt detta i appen...
Eftersom byta avgång sker i ett system system och ombokningar i ett annat system behöver vi bygga två gränssnitt. I dagsläget finns inte ombokning ens av ombokningsbara biljetter i appen utan det sker via mobil-sajt. Fast här behöver ändå byggas något helt nytt, eftersom det ska till så många special-regler för just den här typen av ombokningar.


Vad jag menar är att även om någon vid något tillfälle tänkte att det skulle vara fri ombokning med re-routing så ser man fort att det växer till ett "omöjligt" projekt. Det kanske är en rimlig avvägning att på vissa destinationer kan man inte nytjja förmånen mot att vi får den att fungera felfritt på alla destinationer där det finns flera dagliga avgångar.

Det har gått många många månader sedan man gick ut med förmånen och fortfarande måste man åka till flygplatsen (och i ivssa fall bråka om det) för att få bytet gjort. Fokus måste vara på att få förmånen "byta avgång" riktigt implementerad i appen, så som t.ex. Aegean har haft i åratal i sin app.

Just Aegean borde ha det lättare eftersom de i praktiken har endast ett nav.

Jag försöker inte motsäga dig @intuition utan bara kommentera från ytterligare ett perspektiv (jag tror vi båda önskar samma sak :) ). Om SAS inte tillåter ruttändringar försvinner förmånens praktiska värde förutom på högfrekventa rutter.

Jag blev nyfiken på vilka Europeiska linjer man kan använda den här förmånen på och gjorde en väldigt snabb sökning. Med ett antagande att man vill komma hem tidigare på eftermiddagen fredagen 19 jan eftermiddag, och att man är redo att åka max 5t tidigare är nedan resultatet (Europa -> nav) kan man använda förmånen från dessa städer:

TIll Köpenhamn
Amsterdam, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, London

Till Oslo
London

Till Stockholm
Helsingfors, London, Tallinn

Ej möjliga utan ruttändring (dvs. finns fler än en avgång men ej till samma nav)
Berlin, Dublin, Genève, Manchester, Milano, Paris, Vilnius, Zürich

Som jag skrivit tidigare i den här tråden blir den här listan ännu sämre om man flyga via ett nav istället för till ett nav (dvs. man bor inte i Köpenhamn, Oslo eller Stockholm).

SAS borde ju definitivt ha kontakter till andra flygbolag för att kunna utbyta erfarenheter och best practices gällande hur bäst implementera. Sedan tar förstås den tekniska utveckligen i appen tid. Lägg därtill problem som t ex kan tillkomma med tanke på passagerarrättigheter, visum (?), etc. Jag förstår absolut att det inte är helt lätt att implementera.

Förmånen är toppen, men för att ha en betydelse för resenärer som flyger annat än de mest frekventa rutterna måste ruttändringar vara möjliga. Min hemflygplats Helsingfors är ett toppexempel här: De flesta tidigare alternativen en given dag innebär så gott som alltid ruttbyte.
 
Det är bra poänger du tar upp här. Jag skulle säga att svaren på många av dessa frågor går att finna i hur andra flygbolag med flera nav implementerat liknande regler: jag tänker då på flygbolagen i USA som så gott som alla tillåter ändringar samma dag oavsett biljettyp. Jag känner bäst till Uniteds regler så kan utgå från dem: De har två olika system för ombokning på resedagen (både nya och gamla flyg måste vara inom 24t): Standby och Same-Day-Confirmed.
- Standby är kostnadsfritt och låter dig som passagerare stå standby på tidigare flyg
- SDC innebär att man får en bekräftad plats på nya flyg, kostnadsfritt endast för medlemmar med status

Nedan kan jag kommentera hur United har implementerat detta (jag har utgått från reglerna i svaren, ofta går det att få till annat genom att prata med personalen på flygplatsen)



United SDC tillåter ruttändring så länge som resans avrese- och ankomstorter är samma och ursprungspriset tillåter rutten (dvs. man kan inte bli kreativ). Standby tillåter inte ruttändring.



Med United tjänar man enligt flugen rutt, eftersom ruttändring är enlighet med ursprungligt köpt pris borde det i teorin inte påverka särskilt mycket.
I SAS fall är poängintjäning samma oavsett vilket nav man flyger via. Förvisso tjänar man mer poäng om man ändrar rutt till att gå via ett nav istället för direkt, men det borde väl jämna ut sig åt andra hållet för SAS (jag kan tänka mig många som hellre tar direktflyget än via nav)?



Här förstår jag inte riktigt vad som avses. Uniteds flexiblare regler träder i kraft när det är mindre än 24t till både ditt gamla och ditt nya flyg.



Just Aegean borde ha det lättare eftersom de i praktiken har endast ett nav.

Jag försöker inte motsäga dig @intuition utan bara kommentera från ytterligare ett perspektiv (jag tror vi båda önskar samma sak :) ). Om SAS inte tillåter ruttändringar försvinner förmånens praktiska värde förutom på högfrekventa rutter.

Jag blev nyfiken på vilka Europeiska linjer man kan använda den här förmånen på och gjorde en väldigt snabb sökning. Med ett antagande att man vill komma hem tidigare på eftermiddagen fredagen 19 jan eftermiddag, och att man är redo att åka max 5t tidigare är nedan resultatet (Europa -> nav) kan man använda förmånen från dessa städer:

TIll Köpenhamn
Amsterdam, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, London

Till Oslo
London

Till Stockholm
Helsingfors, London, Tallinn

Ej möjliga utan ruttändring (dvs. finns fler än en avgång men ej till samma nav)
Berlin, Dublin, Genève, Manchester, Milano, Paris, Vilnius, Zürich

Som jag skrivit tidigare i den här tråden blir den här listan ännu sämre om man flyga via ett nav istället för till ett nav (dvs. man bor inte i Köpenhamn, Oslo eller Stockholm).

SAS borde ju definitivt ha kontakter till andra flygbolag för att kunna utbyta erfarenheter och best practices gällande hur bäst implementera. Sedan tar förstås den tekniska utveckligen i appen tid. Lägg därtill problem som t ex kan tillkomma med tanke på passagerarrättigheter, visum (?), etc. Jag förstår absolut att det inte är helt lätt att implementera.

Förmånen är toppen, men för att ha en betydelse för resenärer som flyger annat än de mest frekventa rutterna måste ruttändringar vara möjliga. Min hemflygplats Helsingfors är ett toppexempel här: De flesta tidigare alternativen en given dag innebär så gott som alltid ruttbyte.
På sommaren går det även flera avgångar per dag från tex Malaga och Split.
 

intuition

Medlem
Jag försöker inte motsäga dig @intuition utan bara kommentera från ytterligare ett perspektiv (jag tror vi båda önskar samma sak :) ). Om SAS inte tillåter ruttändringar försvinner förmånens praktiska värde förutom på högfrekventa rutter.

...
Absolut ingen fara och jag uppskattar ditt perspektiv!


Aegean har iofs ATH som hubb, men rent praktiskt finns också SKG som bas med stort antal internationella och inrikes destinationer. KLX i viss mån också, men bara sommarsäsong tror jag. Corfu har hyfsat många direkta internationella rutter, men bara ATH som inrikes. Så det är inte längre ett strikt 1-hubs flygbolag. Jag har dock aldrig testat att byta avgång på en genomgående biljett (och ofta skulle det ändå inte fungera eftersom det bara är inrikes som har flera dagliga avångar).

Det intressanta, som någon förklarade för mig men som jag inte har första-hands-info på (och som kan vara rätt eller fel) är att Aegean har väldigt enkelt implementerat en funktion i appen som redan finns klar i Amadeus (?) - i stort sett som en plug-in där byte av avgång finns med som en standard-operation lika enkel som att välja säte. (I lekmanstermer var förklaringen att man bara öppnar för plats-reservation på alla avgångar mellan orterna och vips har man implementerat "byta avgång" fritt.)

Det jag tog med mig från det resonemanget är att "byte av avgång" är definierat som byte till vilken avgång som helst mellan exakt de A och B som man är bokad på. Och att alla former av re-routing, även om det är en simpel ARN-OSL-CPH inte är samma sak som en byte av avgång och måste hanteras på ett annat sätt. Med en mycket krångligare lösning att bygga i sin app.




Min idé om relationen till flexibla biljetter var så såhär:
Om jag köper en flexibel biljett kan jag också byta avgång, men jag får dels betala en dyrare biljett, dels fare difference. Redan här ligger en stor ekonomisk fördel för resenären (och nackdel för SAS).
Men som jag minns det kan jag inte ens med en flexibel biljett göra re-routing. Iaf när jag behövs boka om något, har bara samma rutt funnits som alternativ. (Fast kanske det har varit slumpen att allt varit utsålt?).
Om "byte av avgång" då inkluderar re-routing blir förmånen alltså ännu bättre för kunden. Då blir den som en full C biljett, fast bara för just avresedygnet. Men kanske det är tillräckligt för att det snart inte säljs så många C biljetter för det som de användes till kan man göra gratis som diamond kund.
 
Fick bra hjälp idag att byta mig och min (statuslösa) medpassagerare till tidigare flyg på LLA. Eftersom vi ska vidare från Arlanda till Frankfurt och Chicago med LH imorgon i samma bokning/resa strulade det lite och hon fick ringa deras support för att lösa det, men det gick på mindre än två minuter. Nu hinner vi se hockeymatchen i lugn och ro på Arlanda = bra förmån! ❤️
 
Fick bra hjälp idag att byta mig och min (statuslösa) medpassagerare till tidigare flyg på LLA. Eftersom vi ska vidare från Arlanda till Frankfurt och Chicago med LH imorgon i samma bokning/resa strulade det lite och hon fick ringa deras support för att lösa det, men det gick på mindre än två minuter. Nu hinner vi se hockeymatchen i lugn och ro på Arlanda = bra förmån! ❤️
Låter lovande, jag ska försöka göra något liknande i början av januari. Har LLA-ARN på söndagen och sedan ARN-CPH-LAX på måndagen. Hade tänkt se om jag hinner ner till CPH redan på söndagen så blir det inte så stressigt på måndag morgon. Vädret kan ju vara lite oberäkneligt den här årstiden.
 

palmen

Moderator
Låter lovande, jag ska försöka göra något liknande i början av januari. Har LLA-ARN på söndagen och sedan ARN-CPH-LAX på måndagen. Hade tänkt se om jag hinner ner till CPH redan på söndagen så blir det inte så stressigt på måndag morgon. Vädret kan ju vara lite oberäkneligt den här årstiden.
Förmånen gäller bara ändring av flight samma dag så det "borde" inte gå att åka ner en dag tidigare.
Men frågan är ju gratis, och man har inget att förlora på att fråga.
 

henke12

Medlem
Någon som har färska datapunkter för ombokning?
1) Boka om ARN-XXX-YYY till ARN-YYY eller ARN-YYY till ARN-XXX-YYY?
2) Vad gäller om jag har med fru+litet barn som reser med mig som EBD? De har ingen status
 
Toppen