Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

fiffig

Medlem
Förutsatt att du får den ombokningen så säger ju all logik att du också får poäng för det om du finns med på flighterna.
Jag misstänkte att man får poäng enligt nya och nu har vi hittat en person som fick poängen enligt original routing och flugit mindre ben vilket jag hoppades på…Dagens flyg blev försenad till CPH, ombokad, inställd x2 och sen ombokad till imorgon, fick höra på servicedisken att de kunde ha bokat in mig på något av flygen samma dag om de inte hade missat min status…Görs det manuellt?? Lite chockad att de säger sånt…Nästa gång om 2v tänker jag faktiskt försöka byta ARN-CPH-AMS till ARN-AMS bara för att se vad som händer men lite orolig om att missa poängen
 

NotRyan

Medlem
Jag misstänkte att man får poäng enligt nya och nu har vi hittat en person som fick poängen enligt original routing och flugit mindre ben vilket jag hoppades på…Dagens flyg blev försenad till CPH, ombokad, inställd x2 och sen ombokad till imorgon, fick höra på servicedisken att de kunde ha bokat in mig på något av flygen samma dag om de inte hade missat min status…Görs det manuellt?? Lite chockad att de säger sånt…Nästa gång om 2v tänker jag faktiskt försöka byta ARN-CPH-AMS till ARN-AMS bara för att se vad som händer men lite orolig om att missa poängen
Ja, den vägen kan nog vara upp till den agenten som tar emot förfrågan om original routing credit. Vi vet ju att det enda SAS är konsekventa på är att de är inkonsekventa.
 

Hachans

Medlem
Förutsatt att du får den ombokningen så säger ju all logik att du också får poäng för det om du finns med på flighterna.

Borde ju inte vara något formellt hinder.

Skulle dock säga att jag är tämligen säker på att de kommer säga att det är ursprunglig routing som gäller. Jag tror inte de släpper iväg poäng och ben på det sättet.

Vilket då också borde betyda att tvärtom också borde vara gällande. Färre ben ger ändå ursprunglig poäng.

Om det nu ska vara konsekvent. Men det gör det hela krångligt. Och därför undrar jag om det inte är tänkt att man inte ska kunna ändra routing egentligen.
 

Skogi

Medlem
Borde ju inte vara något formellt hinder.

Skulle dock säga att jag är tämligen säker på att de kommer säga att det är ursprunglig routing som gäller. Jag tror inte de släpper iväg poäng och ben på det sättet.

Vilket då också borde betyda att tvärtom också borde vara gällande. Färre ben ger ändå ursprunglig poäng.

Om det nu ska vara konsekvent. Men det gör det hela krångligt. Och därför undrar jag om det inte är tänkt att man inte ska kunna ändra routing egentligen.

Det stämmer att det är ursprunglig routing som gäller, i båda riktningarna. Färre eller fler ben, du får poäng och segment för det du ursprungligen bokat. Samma sak gäller bokningsklass.

Den lösningen som finns nu för förmånen är separat från ordinarie ombokning och utvärderas löpande av SAS. Jag hade därför inte skrivit ut i ett publikt forum om det visar sig att man någon gång har tur med poängintjäningen.
 

fiffig

Medlem
Det stämmer att det är ursprunglig routing som gäller, i båda riktningarna. Färre eller fler ben, du får poäng och segment för det du ursprungligen bokat. Samma sak gäller bokningsklass.

Den lösningen som finns nu för förmånen är separat från ordinarie ombokning och utvärderas löpande av SAS. Jag hade därför inte skrivit ut i ett publikt forum om det visar sig att man någon gång har tur med poängintjäningen.
Det var till min fördel som ville ha mer poäng genom att flyga via CPH/OSL bara för poängens skull, siktar definitivt för att flyga direkt nästa gång :)
 

henke12

Medlem
Störde mig lite på den halvoklara kommunikationen hur och när förmånen är tillämpbar
1701786360455.png




Mailade Diamantsupporten och fick detta svar:

henke12:
Jag har en fråga om EBD-förmånen att kostnadsfritt byta avgång samma dag.
Är inte riktigt med på villkoren om det går att byta avgång om det innebär en mellanladning,

Är följande exempel okej? Samtliga exempel är handbagage och samma dag

1: Bokad BRU-ARN men bli ombokad till BRU-CPH-ARN?
2: Bokad BRU-CPH-ARN men bli ombokad till BRU-ARN?
3: Bokad BRU-CPH-ARN men bli ombokad till BRU-OSL-ARN?

Tycker inte FAQ nedan ger svar riktigt :)
Tack på förhand!


SAS EBD Support:
Förmånen för diamantmedlemmar att kosntadsfritt omboka resan till ett annat alternativ samma dag gäller så länge resan går mellan samma städer som ursprungligen bokat. Det går bra att ombokningen görs till ett alternativ med, eller utan, mellanlandning.

De exempel på ändringar som du har listat går alla att göra.



Alltså verkar det funka med omroutning,
Så frågan är vem som blir för att åka ARN-CPH via EWR :)
 

ilon

Medlem
Störde mig lite på den halvoklara kommunikationen hur och när förmånen är tillämpbar
Visa bifogad bild 148200



Mailade Diamantsupporten och fick detta svar:








Alltså verkar det funka med omroutning,
Så frågan är vem som blir för att åka ARN-CPH via EWR :)
Nu ställer jag mig ju dock högst tvekande till om; a) kundtjänst tolkar fritt, b) detta tillämpas på samma vis av personalen på flygplatsen

Det vi redan sett är ju att det är mycket upp till dagsformen hos personalen som ska göra ändringen, och så kommer det nog alltid vara oavsett regler.
 
Toppen