Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

henke12

Medlem
Makalöst att det inte är tydligare för personalen, kan inte vara lätt att göra ett bra jobb!
Läser jag agentinfon blir jag inte klok
Det enda jag studsar på är att det står "flight" och inte "flight/flights"


Och som vanligt konsekvent inkonsekvent när det kommer till SAS :)
Verkar ju lika vanligt att det går som att det inte går med ARN-XXX-YYY att boka om till ARN-ZZZ-YYY eller ARN-YYY
1701096550455.png
 

palmen

Moderator
Beroende på hur mitt möte går ska jag på torsdag 30/11 testa att byta
BRU-ARN
till
BRU-CPH-ARN
Någon som har koll på vart SAS har sin incheckning i Bryssel?
När man kommer upp från tågen så är det gate område 2 till vänster om jag kommer ihåg siffran rätt (mot säkerhetskontrollen) och det inte ändrats.
Kommer man utifrån gatan borde det vara in till vänster också.
 

intuition

Medlem
Makalöst att det inte är tydligare för personalen, kan inte vara lätt att göra ett bra jobb!
Läser jag agentinfon blir jag inte klok
Det enda jag studsar på är att det står "flight" och inte "flight/flights"


Och som vanligt konsekvent inkonsekvent när det kommer till SAS :)
Verkar ju lika vanligt att det går som att det inte går med ARN-XXX-YYY att boka om till ARN-ZZZ-YYY eller ARN-YYY
Visa bifogad bild 148006

Jag kanske är lite udda och färgad av åratal av att läsa policy-PM (dock inte flygindustri), men jag tycker inte det är jätte-otydligt.

Jag läser instruktionen som att gälla segment för segment. Att boka om till tidigare flyg avser det nästkommande flyget.
För ett-bens-resor är allt solklart; Kunden är bokad A-B kl 12:00 men hinner med A-B kl 10:00 och flyttas till det tidigare flyget. Kunden kan flyttas till vilket flyg som helst samma dag, så länge det är mellan A-B

För fler-bens-resor läser jag ut av reglerna att exakt samma logik gäller:
Kunden är bokad A-B-C där A-B avgår 12.00 och B-C avgår 18.00. Kunden hinner med A-B kl 10:00 och flyttas till det tidigare flyget. Kunden kan flyttas till vilket flyg som helst samma dag, så länge det är mellan A-B.
Därefter vill kunden såklart också flyttas på B-C-flyget, till den tidigare 16.00 avgången. Då utför man den ändringen, separat från den första, och även där gäller att det är samma par, dvs B-C.


Så i mina ögon finns det inte en öppning för att tolka det som att A-B-C kan re-routas. Har hela tiden varit tveksam till om SAS verkligen menade att re-routing skulle ingå, och när jag ser dokumentet så tycker jag alltså att det är tydligt.
 

henke12

Medlem
Jag kanske är lite udda och färgad av åratal av att läsa policy-PM (dock inte flygindustri), men jag tycker inte det är jätte-otydligt.

Jag läser instruktionen som att gälla segment för segment. Att boka om till tidigare flyg avser det nästkommande flyget.
För ett-bens-resor är allt solklart; Kunden är bokad A-B kl 12:00 men hinner med A-B kl 10:00 och flyttas till det tidigare flyget. Kunden kan flyttas till vilket flyg som helst samma dag, så länge det är mellan A-B

För fler-bens-resor läser jag ut av reglerna att exakt samma logik gäller:
Kunden är bokad A-B-C där A-B avgår 12.00 och B-C avgår 18.00. Kunden hinner med A-B kl 10:00 och flyttas till det tidigare flyget. Kunden kan flyttas till vilket flyg som helst samma dag, så länge det är mellan A-B.
Därefter vill kunden såklart också flyttas på B-C-flyget, till den tidigare 16.00 avgången. Då utför man den ändringen, separat från den första, och även där gäller att det är samma par, dvs B-C.


Så i mina ögon finns det inte en öppning för att tolka det som att A-B-C kan re-routas. Har hela tiden varit tveksam till om SAS verkligen menade att re-routing skulle ingå, och när jag ser dokumentet så tycker jag alltså att det är tydligt.
Håller helt med! Så tolkar jag det också!

Men när jag läser denna tråd om medlemmar som lyckats åka A-C eller A-D-C istället för A-B-C så blir det otydligt igen :)
 

intuition

Medlem
Gissar att personalen i sin ambition att hjälpa kunden har tolkat "city-pair" som A och C. Speciellt om kunden står där och är lite stressad "jag hinner ju med direktflyget tlll C, så kan jag få det istälet för att vänta på att åka via B?"


Jag tror att ändra A-B-C till A-C är en helt annan operation än att byta avgångar. Jag tror att agenten då faktiskt måste boka om biljetten, medan byta avgång är en operation man gör i 'departure control' (eller vad det kan heta) och är egentligen inte mer komplicerat än att välja en sittplats. Någon ( @Gnopps ? ) med resebyrå-erfarenhet kan säkert utveckla hur det ser ut i verkligheten.
 

Gnopps

Medlem
Gissar att personalen i sin ambition att hjälpa kunden har tolkat "city-pair" som A och C. Speciellt om kunden står där och är lite stressad "jag hinner ju med direktflyget tlll C, så kan jag få det istälet för att vänta på att åka via B?"


Jag tror att ändra A-B-C till A-C är en helt annan operation än att byta avgångar. Jag tror att agenten då faktiskt måste boka om biljetten, medan byta avgång är en operation man gör i 'departure control' (eller vad det kan heta) och är egentligen inte mer komplicerat än att välja en sittplats. Någon ( @Gnopps ? ) med resebyrå-erfarenhet kan säkert utveckla hur det ser ut i verkligheten.
Att boka om en biljett är definitivt mer komplicerat då man ändrar rutt och/eller lägger till segment. I detta fallet ändras inte biljetten dock utan SAS verkar bara checka in passageraren på nya flyg (verkar det som). Med det i åtanke borde det inte vara något krångligt att göra.

Jag håller med om din logik @intuition och förstår hur du menar. Om det stämmer tar det tyvärr bort förmånen i praktiken förutom på de mest frekventa rutterna. Exempel om jag är bokad på eftermiddagsavgången 1420 från Bryssel via Stockholm till Helsingfors. Mötet är nu inställt så jag kan ta tidigare flyg men enda tidigare anslutning som finns 1030 är via Köpenhamn. Sådana scenarier finns det gott om just eftersom SAS har tre hubbar.

1701165059275.png
 

fcx

Medlem
Vi är tillbaka till grundproblemet: SAS kommunicerar som krattor i skrift.

Om man gör en lista med 12 punkter för hur förmånen hanteras, och man vet att man är ett stort nätverksbolag där många av passagerarna reser indirekt, så är det för mig obegripligt att en av de 12 punkterna inte handlar om att rerouting antingen är tillåten eller inte tillåten.
 
Toppen