Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Går det många flyg med SAS varje dag från de flygplatserna?
Från Split går det under högsäsong upp till sju dagliga reguljärflyg med SAS (titta t.ex. på den 15 juli nästa år). Från Pula finns det under högsäsong dagar då det går mer än ett SAS-flyg, säkert samma sak från några av de andra flygplatserna med... Om du verkligen varit intresserad av svaret och inte bara vill köra din otrevliga stil som vanligt hade du ju kunnat kolla upp svaret själv. Förmånen är intressant om det går mer än ett SAS-flyg på samma dag. Eller har du någon annan åsikt?
 
Last edited:
Från Split går det under högsäsong upp till sju dagliga reguljärflyg med SAS. Från Salzburg finns det dagar då det går mer än ett SAS-flyg (t.ex. i februari och mars), från Pula finns det under högsäsong dagar då det går mer än ett SAS-flyg, samma sak från Dubrovnik. Osv... Förmånen är intressant om det går mer än ett SAS-flyg på samma dag. Eller har du någon annan åsikt?

Nej jag sökte mest och hittade flyg där de går någon halvtimme mellan varandra i t.ex. Split. Visst går det andra flyg också men de ger ju senare ankomsttid än att bara vänta på sin avgång.

Och eftersom det är leisuredestinationer och det inte går flyg varje dag så är ju frågan hur värdefull den förmånen är från just de destinationerna oavsett. Men det är bra att att de är transparenta.
 
Nej jag sökte mest och hittade flyg där de går någon halvtimme mellan varandra i t.ex. Split. Visst går det andra flyg också men de ger ju senare ankomsttid än att bara vänta på sin avgång.
Nu förstår jag inte vad du menar. Om du tar t.ex. Split den 15 juli nästa år som ett exempel så har SAS t.ex. två direktflyg till Arlanda, ett som avgår kl. 11.00 och ett som avgår kl. 19.35. Om man är inbokad på avgången kl. 19.35 och åker ut till flygplatsen för att komma med flyget kl. 11.00 hur menar du att det är att "bara vänta på sin avgång"?
 
Nu förstår jag inte vad du menar. Om du tar t.ex. Split den 15 juli nästa år som ett exempel så har SAS t.ex. två direktflyg till Arlanda, ett som avgår kl. 11.00 och ett som avgår kl. 19.35. Om man är inbokad på avgången kl. 19.35 och åker ut till flygplatsen för att komma med flyget kl. 11.00 hur menar du att det är att "bara vänta på sin avgång"?

Du lär ju inte planera din semester så att du plötsligt befinner dig på en flygplats 10 timmar innan din avgång klockan 19. Antigen har du planerat att vara där i tid till din avgång klockan 19, eller så har du planerat att vara där till avgången 11. Det kommer ju inte vara någon som mitt i semesterperioden bestämmer sig för att chansa på att åka ut till avgången klockan 10 för sen riskera att bli sittande på flygplatsen med allt bagage oincheckad (för det är väl även dessa flygplatser som inte klarar online checkin med SAS om jag inte minns fel så du kan inte gå airside eller hänga i någon lounge) fram till avgång klockan 19. Nu finns det garanterat någon på detta forum som skulle gjort det, men inte generellt.

Min kommentar om att vänta in sin avgång rörde mest att det går flyg till både CPH och ARN, och att man kunde hinna med ett flyg via CPH till sin slutdestination, men att det ofta tar längre tid än att bara vänta in i nästa avgång. Kunde kanske förklarat det lite tydligare.

Det är inte som mellan CPH-ARN där du råkar vara en timme tidig pga någon anledning och därför kan hinna med ett tidigare flyg.
 
Du lär ju inte planera din semester så att du plötsligt befinner dig på en flygplats 10 timmar innan din avgång klockan 19. Antigen har du planerat att vara där i tid till din avgång klockan 19, eller så har du planerat att vara där till avgången 11. Det kommer ju inte vara någon som mitt i semesterperioden bestämmer sig för att chansa på att åka ut till avgången klockan 10 för sen riskera att bli sittande på flygplatsen med allt bagage oincheckad (för det är väl även dessa flygplatser som inte klarar online checkin med SAS om jag inte minns fel så du kan inte gå airside eller hänga i någon lounge) fram till avgång klockan 19. Nu finns det garanterat någon på detta forum som skulle gjort det, men inte generellt.
Förstår inte ditt resonemang. Man kan ju ha bokat avgången kl. 19.35 för att den var mycket billigare. Det är ju sedan enkelt att på förmiddagen gå in på SAS hemsida om det finns lediga platser på avgången kl. 11.00 - det är ju inte så att man måste åka ut till flygplatsen och chansa direkt. 100% säker kan man förstås aldrig vara men finns det 9 plaster till försäljning kl. 09 är det inte särskilt sannolikt att de är borta en timme senare.

Jag kan nog tänka mig att det finns de som hellre checkar ut från sitt hotell på förmiddagen och åker hem kl. 11.00 istället för att vara kvar hela dagen med väskorna på hotellet för att åka hem först kl. 19.35.
 
Förstår inte ditt resonemang. Man kan ju ha bokat avgången kl. 19.35 för att den var mycket billigare. Det är ju sedan enkelt att på förmiddagen gå in på SAS hemsida om det finns lediga platser på avgången kl. 11.00 - det är ju inte så att man måste åka ut till flygplatsen och chansa direkt. 100% säker kan man förstås aldrig vara men finns det 9 plaster till försäljning kl. 09 är det inte särskilt sannolikt att de är borta en timme senare.

Jag kan nog tänka mig att det finns de som hellre checkar ut från sitt hotell på förmiddagen och åker hem kl. 11.00 istället för att vara kvar hela dagen med väskorna på hotellet för att åka hem först kl. 19.35.

Det är mycket antaganden. Det hela bygger ju på att det finns platser. Som man som resenär kan se. Och att ingen av de platserna är överbokningar. Och att man hittar personal som kan boka om en. Det är ju vittnesmål bara i tråden ovanför våra inlägg om att det inte gick att boka i CPH så det är ju långt från säkert att det går.

Jag vidhåller nog fortfarande att om man bokar sig på en senare avgång från en semesterdestination så planerar man efter det och inte om man kanske hinner med ett tidigare flyg. Men jag utgår ju ifrån hur jag själv hade resonerat såklart, det är säkert andra som hellre riskerar att sitta på flygplatsen i tio timmar istället för att ha en hel dag på stan.
 
Det är mycket antaganden. Det hela bygger ju på att det finns platser. Som man som resenär kan se. Och att ingen av de platserna är överbokningar. Och att man hittar personal som kan boka om en. Det är ju vittnesmål bara i tråden ovanför våra inlägg om att det inte gick att boka i CPH så det är ju långt från säkert att det går.

Jag vidhåller nog fortfarande att om man bokar sig på en senare avgång från en semesterdestination så planerar man efter det och inte om man kanske hinner med ett tidigare flyg. Men jag utgår ju ifrån hur jag själv hade resonerat såklart, det är säkert andra som hellre riskerar att sitta på flygplatsen i tio timmar istället för att ha en hel dag på stan.
Nu är det ju inte bara exemplet med att byta från ena direktavgången kl. 19.35 till den tidigare direktavgången kl. 11.00 som är en tänkbar bra förmån trots att det är en semesterdestination. Det kan ju tänkas att man är inbokad på avgången SPU-CPH kl. 10.50 med bokad anslutning från CPH till ARN med ankomst ARN kl. 16.45. Kanske för att det var billigare att boka så eller för att det fanns awardplatser. Väl på flygplatsen så kan man då, om det finns plaster, bli ombokad till direktavgången kl. 11.00 till Arlanda istället. Skulle nog tro att det är ganska många som tycker det vore en bra och användbar förmån trots att det är en semesterdestination.
 
Fantastisk förmån. Jag fck utnyttja det för första gången i dag. Original bokning med SK2003 från Luleå som skulle avgå 18.55, men delayed till 20.15. Gick till servicedesk och utan problem ombokad till SK019 med avgång 19.35. Enda smolket i bägaren är att även den är nu delayed, men dock bara till 19.50...
 
Det verkar finnas viss flexibilitet i detta. Vi var bokade till Malmö från Arlanda härom kvällen. Noterade att maskinen skulle bli ganska rejält in sen från tidigare flygning.
Frågade i servicedesken om det som två Diamond fanns möjlighet att få komma ner till Kastrup istället. Det knappades och ringdes och allt var ok. Fram tills det visar sig att det bara fanns en plats…hade det inte varit för det så hade vi flyttats om.
 
Det verkar finnas viss flexibilitet i detta. Vi var bokade till Malmö från Arlanda härom kvällen. Noterade att maskinen skulle bli ganska rejält in sen från tidigare flygning.
Frågade i servicedesken om det som två Diamond fanns möjlighet att få komma ner till Kastrup istället. Det knappades och ringdes och allt var ok. Fram tills det visar sig att det bara fanns en plats…hade det inte varit för det så hade vi flyttats om.
Bra datapunkt!
 
Toppen