Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Jag kan väl också tycka att för de 6000:- man betalar så kunde man få lite mer (och nu syftar jag inte på den annars generösa reseförsäkringen) utan faktumet att känna sig lite mer "priviligerad", erbjudas fler unika förmåner, erbjudanden, rabatter, medlemskap osv. T.ex Vad ska jag med ett Five Star-kort till på Hertz eller ännu värre Avis (det får vem som helst efter 7 hyror av en ford focus för 500:-/dygnet. Erbjud ett Diamond på SIXT istället, som Platinuminnehvare i Tyskland får. Eller 3rd floor nivå på Scandic, som i praktiken inte ger ett dugg, förutom en 100:- kupong per natt.
Erbjuda fler restauranger i Sverige som man kan boka bord på fast det är fullt egentligen. Stockholm, Gbg och Malmö kryllar av kända krogar som ofta är fullbokade, fler nattklubbs priority. Fler reseerbjudanden, andra typer av speciella tillfällen & VIP erbjudanden och rabatter på ställen som man använder ofta. Det känns som att man får mer för pengarna om bor och skulle skaffa kortet utanför Sverige. Jag påstår inte att jag vill känna mig viktigare än folk utan Platinum, men betalar man 6000/år så vill man ju säkert få ut något av det. Annars kan man lika gärna ha ett betydligt billigare kort i plånboken.

Har du kortet?

Vore intressant att veta om dina reflektioner är som innehavare eller som spekulant...

Ja, har kortet sedan 2år tillbaka och är i valet lr kvalet om det blir ett tredje snart.

Förstår. Intressant. Jag har precis bestämt mig för att skaffa ett... Tänkte räkna hem årsavgiften primärt genom lounge access (som jag inte har annars) och service att boka restauranger... Hade också sett fram emot lite uppgraderingar på hotell när det blir av - inte helt säker på vad man skall förvänta sig där...

Reseförsäkringen är det många som lyfter fram men är det primärt den så kan väl få den på billigare sätt...

Har du använt restaurang-bokning mycket? Nöjd eller ej?

Jag sade upp min Platinum för drygt ett år sedan till förmån för Visa Infinite men hur irriterad jag än var på Amex och deras vad jag anser försämring av partners så vet dem vad service och kvalitet är.

Visas conciergeservice suger pung de fåtal gånger jag varit i kontakt med dem. Deras hjälpsamhet och smidighet är inte i närheten vid småstrul som t.e.x. att vissa onlinegrejer inte reggats korrekt. Infinitekortets "utfärdande" av Priority Pass är sämre än Amex då det kostar kosing att gästa in någon. Dessutom får man bara ett PP, som Amex Platinum får ju hustrun ett extrakort, samt ett eget PP där det är kostnadsfritt att gästa in vänner/familj.

Med mitt dryga år som innehavare av Visa Infinite kan jag konstatera att den enda anledningen till att jag kommer att behålla det är för reseförsäkringen (90 dagar) och att det är bra att ha ett Visakort med hög kredit som komplement till Amexkortet.

Amex själva var heta på gröten de första 3-4 månaderna efter att jag hade sagt upp det och ville återvärva mig och lockade med diverse erbjudanden (aldrig tal om rabatterad årsavgift) men trotsig som jag var/är så tackade jag nej. Nu när jag ringde dem för att kolla om det gick att skaka liv i mitt gamla konto igen så gick tyvärr inte det utan jag för börja bygga upp min trust igen med en ny ansökan och nytt konto.

Tänkte räkna hem årsavgiften primärt genom lounge access (som jag inte har annars)

Does not compute. Du reser alltså så lite att du inte får status, dvs det blir inte många loungebesök heller. I de lounger du kommer in i är, generellt sett, standarden ganska låg så det är svårt att på ett fåtal besök dricka/äta ihop 6000kr.

Du ska nog titta närmare på Handelsbankens platinumkort istället.

Does not compute. Du reser alltså så lite att du inte får status, dvs det blir inte många loungebesök heller. I de lounger du kommer in i är, generellt sett, standarden ganska låg så det är svårt att på ett fåtal besök dricka/äta ihop 6000kr.

Du ska nog titta närmare på Handelsbankens platinumkort istället.

Well - man får ju två kort... Mellan min fru och mig blir det en hel del besök. Plus hjälp med restauranger hemma och utomlands. Men jag håller med - det är ju inte gratis...

Som tur kan man ju överge kortet den dagen det inte går ihop längre...

Jag kommenterar detta med att PP-loungerna ofta, men långtifrån alltid, är bättre än flygbolagsloungerna. I Stockholm och Köpenhamn går jag aldrig till SAS egna lounger.

Jag kan väl också tycka att för de 6000:- man betalar så kunde man få lite mer (och nu syftar jag inte på den annars generösa reseförsäkringen) utan faktumet att känna sig lite mer "priviligerad", erbjudas fler unika förmåner, erbjudanden, rabatter, medlemskap osv. T.ex Vad ska jag med ett Five Star-kort till på Hertz eller ännu värre Avis (det får vem som helst efter 7 hyror av en ford focus för 500:-/dygnet. Erbjud ett Diamond på SIXT istället, som Platinuminnehvare i Tyskland får. Eller 3rd floor nivå på Scandic, som i praktiken inte ger ett dugg, förutom en 100:- kupong per natt.
Erbjuda fler restauranger i Sverige som man kan boka bord på fast det är fullt egentligen. Stockholm, Gbg och Malmö kryllar av kända krogar som ofta är fullbokade, fler nattklubbs priority. Fler reseerbjudanden, andra typer av speciella tillfällen & VIP erbjudanden och rabatter på ställen som man använder ofta. Det känns som att man får mer för pengarna om bor och skulle skaffa kortet utanför Sverige. Jag påstår inte att jag vill känna mig viktigare än folk utan Platinum, men betalar man 6000/år så vill man ju säkert få ut något av det. Annars kan man lika gärna ha ett betydligt billigare kort i plånboken.

Har Du verkligen läst vad som ingår i kortet...?

Förstår. Intressant. Jag har precis bestämt mig för att skaffa ett... Tänkte räkna hem årsavgiften primärt genom lounge access (som jag inte har annars) och service att boka restauranger... Hade också sett fram emot lite uppgraderingar på hotell när det blir av - inte helt säker på vad man skall förvänta sig där...

Reseförsäkringen är det många som lyfter fram men är det primärt den så kan väl få den på billigare sätt...

Har du använt restaurang-bokning mycket? Nöjd eller ej?

Använt restaurnag-bokningen några ggr och överlag nöjd.

Kul att du tänker skaffa ett. Det har ju såklart sina fördelar också som inget annat kort riktigt kan slå (i den prisklassen). Hade Visa Infinitie i rätt många år förut men det är inte alls samma sak. Amex är amex liksom.

Vad gäller uppgraderingar på hotell, så kan du ju antingen bli medlem i något a partnerprogrammen och hoppas på en uppgradering där. Men bokar du via Amex Travel så lägger dem in notering om att du innehar Platinum och "requests" a upgrade". Att själv boka på hotellens hemsidor eller dyl och sen slänga fram sitt kort och sen få en uppgradering är rätt sällsynt. Har bara hänt mig några enstaka ggr och det är de ggr jag bott utanför de hotell jag vanligtvis bor på.

Toppen