Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Well - man får ju två kort... Mellan min fru och mig blir det en hel del besök. Plus hjälp med restauranger hemma och utomlands. Men jag håller med - det är ju inte gratis...

Som tur kan man ju överge kortet den dagen det inte går ihop längre...

Du kan skaffa tre platinumkort (inkl PP) från Handelsbanken för samma pris som du får ett AmEx Plat, så du är fortfarande fel ute.

Du kan skaffa tre platinumkort (inkl PP) från Handelsbanken för samma pris som du får ett AmEx Plat, så du är fortfarande fel ute.

Yes, du har rätt. Samtidigt finns det ju åtminstone några här på forumet som har, och är nöjda med, AMEX Platinum så jag antar att även det kortet har sina fördelar...

Motivationen är att det ser snyggt ut i plånboken, så slipper jag räkna så mycket på om jag tycker att det är värt det eller inte ;) Jag gör en väldig massa saker vars värde är högst tveksamt, men nog så trevligt ändå.

Yes, du har rätt. Samtidigt finns det ju åtminstone några här på forumet som har, och är nöjda med, AMEX Platinum så jag antar att även det kortet har sina fördelar...

Kortet har absolut fördelar, men det jag försöker säga är att du kastar pengarna i sjön med de förutsättningar du uppger. Oavsett vad Stefan62 säger, så är PP lounger oftast rätt usla och inga ställen man vill spendera timmar i...

Kortet har absolut fördelar, men det jag försöker säga är att du kastar pengarna i sjön med de förutsättningar du uppger. Oavsett vad Stefan62 säger, så är PP lounger oftast rätt usla och inga ställen man vill spendera timmar i...
Jag hör dig - och jag uppskattar objektiviteten. Det känns dock som en tillräckligt bra deal första året för att testa produkten, med 200k MR i sign-up bonus och rabatt på SAS AMEX blir det i verkligheten betydligt billigare än 6000 kronor år 1. Och jag sitter hellre i en PP lounge än på ett flygplats-café... ;)
Jag tror den avgörande faktorn för om jag behåller kortet år 2 eller ej är hur mycket man använt consiergeservice och hur bra den upplevs. Reseförsäkringen hoppas jag slippa använda :)

Personligen tycker jag att det beror lite på när man besöker CPH på dygnet. SAS loungen kan jag uppleva som ganska fattig/litet utbud på mat vid vissa tider, andra gånger är det bra. PP loungen i Köpenhamn vinner mycket på fantastiskt gott bröd, dansk god salami och rökrum i loungen. Menzies/PP på Landvetter föredrar jag alla dagar i veckan framför SAS.

"god" dansk salami :eek: - Nu blev jag nyfiken. Finns det ?
Annars håller jag till 100% med om Landvetters M/PP. Glatt överraskad.

Motivationen är att det ser snyggt ut i plånboken, så slipper jag räkna så mycket på om jag tycker att det är värt det eller inte ;) Jag gör en väldig massa saker vars värde är högst tveksamt, men nog så trevligt ändå.
En anledning så god som någon... :)

Dock antar jag att "man" oftast betalar med sitt SAS Amex för att få maximala poäng för sin spendering? Eller finns det något bättre sätt att använda 100 MR jämfört med 20 EBp?
Och på det temat - vad använder ni era MR till - vad är best bang for the buck?

Ibland kan man fundera på om årsavgiften är värt nyttan. Men det är just servicen som gör Amex Platinum värt att ha i plånboken och som gör att jag behåller kortet. Skulle conciergeservicen suga som det beskrevs om VISA infinite i ett inlägg så skulle kortet ryka direkt. Det skulle räcka med att de levererar medelmåttigt för att jag skulle säga upp det. Men när man stått utanför en Mandarin Oriental och velat komma in och dricka eftermiddagste och blivit nobbad på grund av att det pågår bröllop på hotellet men löst det med ett samtal till Amex conciergeservice ja då blir det svårt att plocka bort kortet. I alla kontakter jag har haft med Amex så har de ansträngt sig till det yttersta. Det är inte särskilt ofta jag ringer men när jag gör det vill jag ha service och det har jag fått.

Toppen