Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Hur stor kreditlimit har man egentligen på sitt Platinum?. Det står ju att ens kreditgräns inte har någon limit mer än min betalningsförmåga.
Hur vet jag hur den är då?. Låt säga att mina inköp ligger på runt 90-95000:-/månad men vid ett tillfälle vill jag slå till på stort och köpa något för mer än det. Behöver man vara orolig för att få ett pinsamt ögonblick i affären eller?

Platinum har väl ändå vissa begränsningar?.. medans Centurion inte har det och man typ skulle kunna köpa ett flygplan med det utan problem.

AmEx Platinum har ingen uttalad gräns, de har en algoritm som är beroende på vem du är. Det är en del i deras fraud detection helt enkelt. Så om du en dag bestämmer dig för att köpa en ny bil för en halv miljon på AmEx så rekommenderar jag att du först tar kontakt med AmEx - för dom kommer antagligen inte släppa igenom köpet, baserat på att du har en spend på 100kkr per månad.

Hur stor kreditlimit har man egentligen på sitt Platinum?. Det står ju att ens kreditgräns inte har någon limit mer än min betalningsförmåga.
Hur vet jag hur den är då?. Låt säga att mina inköp ligger på runt 90-95000:-/månad men vid ett tillfälle vill jag slå till på stort och köpa något för mer än det. Behöver man vara orolig för att få ett pinsamt ögonblick i affären eller?

Platinum har väl ändå vissa begränsningar?.. medans Centurion inte har det och man typ skulle kunna köpa ett flygplan med det utan problem.

Är väl i princip ingen skillnad mellan mellan ett Platinum och ett Centurion vad gäller limiten - vad jag förstår. Man arbetar upp sin limit genom att använda kortet och betala sina räkningar i tid.

Tämligen övertygad att du måste ringa Amex och berätta innan du plockar upp ett Gulfstream G650 på Centurionkortet också.. ;) Men eftersom jag tyvärr bara har ett Platium så är jag ju inte helt säker.

Är väl i princip ingen skillnad mellan mellan ett Platinum och ett Centurion vad gäller limiten - vad jag förstår. Man arbetar upp sin limit genom att använda kortet och betala sina räkningar i tid.

Tämligen övertygad att du måste ringa Amex och berätta innan du plockar upp ett Gulfstream G650 på Centurionkortet också.. ;) Men eftersom jag tyvärr bara har ett Platium så är jag ju inte helt säker.

Helt beroende på vilka behov man har och vad man har för avsikt/behov med sitt kort så tycker jag faktiskt att det är värt det. Det finns ju billigare kort och det är upp till var och en att välja.

Har aldrig hört att man får någon rabatt på Platinum (troligen för att dom inte vill sänka värdet på kortet eller rea ut ett starkt varumärke) men vill du går det greja 200,000 poäng i poäng för dig och mig. Däremot så är du ju redan Amex-kund så gäller endast ny-kunder.

Amex Platinum är ett fantastiskt kort-koncept för den som är medveten resenär och förstår att nyttja fördelarna!

Amex Platinum är ett fantastiskt kort-koncept för den som är medveten resenär och förstår att nyttja fördelarna!
Som är? Jag har fortfarande svårt att se nyttan kontra årsavgiften. Handen på hjärtat...många andra kort som ger access till lounger är gratis och bygger på att man är frekvent gäst/kund. Så har man redan bra status på en större hotellkedja och på ett större flygbolag...finns det verkligen nytta med att faktiskt betala Amex 6000SEK/år?

Jag undrar ärligt och uppriktigt då jag ånyo blivit kontaktad av dem...

Mitt första inlägg här förresten. Har varit passiv lyssnare länge. Gott om matnyttigt här!

Jag undrar också över förmånerna, exempelvis "högre medlemskap" i olika hotellprogram etc. får jag utan att ha kortet. Reseservice står jag själv för, behöver jag hjälp är väl BC bättre. Priority Pass ger jag heller inte mycket för då jag oftast reser inom Star* och är EBD. För 6000 kr om året, skulle det för mig vara bortkastade pengar tror jag.

Ni som har kortet, vad gör det värt?

Jag undrar också över förmånerna, exempelvis "högre medlemskap" i olika hotellprogram etc. får jag utan att ha kortet. Reseservice står jag själv för, behöver jag hjälp är väl BC bättre. Priority Pass ger jag heller inte mycket för då jag oftast reser inom Star* och är EBD. För 6000 kr om året, skulle det för mig vara bortkastade pengar tror jag.

Ni som har kortet, vad gör det värt?

Vi gör alla olika värderingar, men för min del så är det inget fel med en förmån som innebär att jag inte behöver kvalificera mig.

Amex Platinum har diskuterats i många olika trådar och kritiken är blandad - några tycker att konceptet är bra och andra reagerar på årsavgiften.

Min uppfattning är att de som är negativa är just de som har alla ingående förmåner förvärvade på annat sätt, t ex SPG Gold efter ett antal övernattningar. De hotellförmåner som Amex Platinum ger är bl a att man inte behöver de kvalificerande övernattningarna.

I ett antal kommentarer ”dissas” PriorityPass mot bakgrund av att man redan har lounge-tillgång genom sin flygbolagsstatus – det har jag också, men många gånger har jag lämnat dessa lounger och istället vandrat över till PriorityPass-loungen som oftast är bättre och trevligare. (T ex på ARN/CPH/MUC/BUD/PRG/EWR/BOS/MIA/LHR/HEL/FRA/DXB/BCN/MAD/LIS/AMS/BRU etc etc)

Min förklaring till varför Amex Platinum är värt kostnaden - ser jag till min situation så betalar jag max 1500 SEK per år för att ha Platinum, men då nyttjar jag förmånerna mycket - framförallt vid hyrbilshyra, PriorityPass samt vid hotell-vistelser.

Priset för ett Platinum är 6000:-/år, (man kan få nedsättning med 20 - 25% första året), inklusive medlemskap i Membership Rewards.

Observera även att 1000 SEK återbetalas även av Amex resebyrå vid bokning genom dem - vissa villkor gäller!

Förmåner:

- Om Du har fru/partner/sambo så får Du ett extra Platinum utan kostnad och har Du andra familje-medlemmar över 18 år så får Du upp till 5 st Amex Gold utan kostnad.

- Som huvudkorts-innehavare får Du ett fritt SAS Amex, dvs det Amex som är kopplat till Eurobonus.

- Generös rese-försäkring. (Inklusive självriskeliminering vid bilhyra.) Det finns bättre och även sämre försäkringar.

- Hyrbilsrabatt på Hertz - rabatten är 15% samt att man slipper teckna extra försäkringar, eftersom de ingår i Platinums reseförsäkring.

- 2 st "Priority Pass" på högsta nivå, som innebär helt fritt och obegränsat inträde till de flygplats-lounger som ingår - för Dig och en gäst. Dvs har Ni två kort i "familjen" så kan fyra personer besöka lounger utan extra kostnad. Det finns mer än 600 st PriorityPass-lounger och den enda gång jag saknat en sådan lounge har varit i Oslo.

- Guld- och Platinum-kort, eller motsvarande, på flera hotell-kedjor. T ex Sheraton, Accor, Radisson/Carlsson, Scandic etc. (Dessvärre ingår inte Hilton längre.)

- Diverse tidsbundna erbjudanden om rabatter på bland annat C-klass-biljetter, oftast hos BA.

- Inbjudan till olika evenemang - i huvudsak i Stockholm.

- Tillgång till Amex concierge-service. Aldrig provat.

- I startpremie får man 200 000 membership rewards-poäng som kan växlas mot en t.o.r. ARN-LHR, (kostar 160 000 poäng så det blir 40 000 poäng över), alternativt 2 st t.o.r ARN-BER. MR-poängen kan även lösas in mot Eurobonus-poäng/BAEC-avios/FinnairPlus/FlyingBlue med flera. (Poängen räcker även till 2 st t.o.r. inrikes-resor i USA och i Asien.)

- Kortet kan sägas upp närsomhelst och Du får resterande årsavgift återbetald, (dock kommer de att erbjuda Dig någonting för att stanna kvar som medlem).

Efter att ha gjort en noggrann marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två i familjen och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad. Lägger man därtill fria 5-rätters-luncher med vin och även "champagne-event" i Stockholm så är det bonus! (Inbjudningar kommer några gånger per år.)

Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bra - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker. (Nu kommer många läsare att reagera :), men jag skriver inte att den är bäst.)

För min del är det i år ”rena” vinsten då jag med mitt Accor-Platinum lyckats få en rabatt på motsvarande ca 12 500 SEK vid olika hotellvistelser.

Som Platinum-medlem kan Du även värva nya medlemmar och därmed få 200 000 MR-poäng i värvningspremie - jag behöver nog inte tillägga att jag gärna värvar :cool:.

Last edited:
Kan bara hålla med johhenrik - det där är en mycket bra sammanställning över AmEx Plat. Det kanske inte är rätt kort för alla, men det har en hel del förmåner. Gör man som Stefan62 och använder dem rätt, så tjänar man nog ingen kostnaden rätt fort.

Toppen