Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Okay, det er jo super! Havde ellers set for mig at den concierge service kunne være saftig...

Nä, man behöver aldrig betala dem för tiden de lägger ner. Däremot kan det ofta bli aningen dyrare att anlita dem än att lösa det själv, då de sällan (enligt mig) hittar den billigaste lösningen på ett problem. Men som sagt, jag arbetar som konsult och har nästan obegränsad beläggning, så nästan alltid är det bättre att jobba lite till och låta någon annan försöka lösa diverse småsaker som dyker upp även om det skulle råka kosta några kronor till.

Ibland känns det som de bara Googlar lite för att hitta en snabb lösning, och ibland känns det som om de lägger ner hur mycket tid som helst på ens problem. Jag och några kompisar firade nyår i Paris, jag kontaktade då Amex för att se till att vi skulle komma in på Paris bästa nattklubb ("VIP Room", enligt de flesta som tillfrågades) på nyårsafton, dessutom fick de sköta reservationerna till den restaurang där det skulle intagas nyårssupé. Restaurangen var inga problem, snabbt och effektivt. Rörande klubben så kontaktade Svenska Amex sina franska kollegor, som i sin tur kontaktade klubben i fråga. Och lite snabbt fick jag tillbaka namnet till VIP-värdinnan på klubben och ett telefonnummer, och ett löfte om att bara ringa dit när vi anlände på nyårsafton så skulle hon lotsa in oss och förbi alla köer. Sådana tillfällen är det lätt att bli nöjd med servicen.

Vi är nog ganska många här inne som inte betalar något för AMEX Gold vid spending över 150 tkr /år. Nu är det dock stopp med fri årsavgift. I gengäld ingår numera Priority pass (vad man nu skall med det till då man brukar få hålla till på respektive flygplats sämre lounger). För mig är det helt klart en försämring och jag funderar på att gå över till gamla klassiska AMEX Green. Någon annan som fått hem samma info? Börjar på ett nytt år i juli.
OT: osäker om jag skriver i rätt tråd nu

Vi är nog ganska många här inne som inte betalar något för AMEX Gold vid spending över 150 tkr /år. Nu är det dock stopp med fri årsavgift. I gengäld ingår numera Priority pass (vad man nu skall med det till då man brukar få hålla till på respektive flygplats sämre lounger). För mig är det helt klart en försämring och jag funderar på att gå över till gamla klassiska AMEX Green. Någon annan som fått hem samma info? Börjar på ett nytt år i juli.
OT: osäker om jag skriver i rätt tråd nu

Ingen fri årsavgift på Gold - Vet du om det gäller Corp Gold också ?
På deras hemsida står det fortfarande att det gäller för C G

Jag har haft Platinum Amex i mer än tio år både i sverige och england, kan bara hålla med ni andra som också är besvikna. mina skäl är följande;

boende i sverige kan teckna en sk resextra eller resplus som tåcker extra kostnader vid försening, missat flyg, osv -extrakostnaden är några hundralappar per år om du har en vanlig hemförsäkring.
Vid någon katastrof så blir du ändå hänvisad till sos international för åtgärd, sjuktransport dvs hemförsäkringens resml ent.
Conciergeservicen är väsentlig försämrad liksom resebyrån, känns mest som om det är oerfrna studenter som sitter och googlar eller så blir du hänvisad till svindyra sista minutenbiljettsajter (hände mig en gång när jg skulle på big star konsert), gissa vem som får provision på dina biljetter då ?
amex generellt är på väg att försvinna på mång försäljnkngsställen i norden pch även europa
Jag hade ett grönt amex ett par år som backup, men höe oxh häpna: när jag skulle boka longhaul via deras resebyrå till afrika fick det inte alls! den destinationen (nairobi) var blockerad föe green card holders. det vr tydligen för dålig kreditvärdighet för tt ens få boka.

Så, alla ni som he kvr era platinum card - om ni inte åker till nairobi stup i kvarten och vill betala höga avgifter så finns det massor av billigre och bättre alternativ! Svensk bank och försäkring levererar - utan skyhöga avgifter.

Idag har jag eurocard platinum, och skandiabanken samt trygg hansa resplus försäkring och reser lik myckwt som förr, ett litet sas ebg hjälpwr mig förbi köwrn på flyget oxkså.

En timmes googling på detta forum sparar många tusenlappar.

Jag har i efterhand kommit fram till att jag gjorde en dundertabbe i samband med att jag tecknade Amex/EB.

Hade vid tillfället endast ett Blue som de tyckte jag borde ha när jag sa upp mitt Gold som hade bieffekten Gold även på Hilton men jag var ju Diamond där så det gav ju liksom inget extra.

Nu har jag förstått att jag skulle behållit mitt Blue så hade det agerat huvudkort och min årsavgift debiterats utefter Blue. dvs 349:- istf 1000:-…. Sometimes more is less… Learning by doing etc..:confused:

Toppen