Senaste nytt

God kväll, Landvetter här!

När tror du att NYC startar från Landvetter?

• Total voters
    88
  • Poll closed .
Skjuter in ett wild-card i diskussionen. Flög några år sedan Amsterdam - Delhi med en Delta flight som kom från JFK (det var inte mysigt att stiga in i planet fullt med passagerare som redan flygit 8 hrs... En annan story dock.)

Skulle inte SAS kunna starta något liknande typ: GOT - New York - GOT - Dubai - GOT - New York etc. Helt plötsligt konkurrerar man med massa andra till Dubai. Tänker också på Malaysian som körde New York - Stockholm - Kuala Lumpor...

Jag har tappat räkningen på de som citerade mig och mina funderingar.

Jag kan kort konstatera att det dels saknas avgående och ankommande flighter mellan Skandinavien och NYC tidigt på morgonen.
Dels är behovet av bekväma flighter med bra kabinprodukter i både Business och Eco samt att för smidighetens skull bör det vara pre clearence för att det över huvud taget ska vara lönt. :)
Används det två A321, eller om vi pratar SAS... 3 stycken, så går det att slinga dessa med mina föreslagna tider, hinna tillbaka och även ta sig vidare österut. GOT-EWR-GOT-BOM-ICN-BOM-GOT.

Om detta fungerar lär det inte vara några problem att fylla större plan och/eller flytta trafiken till ARN eller CPH så länge EWR bibehålls på GOT.

Jag skulle nog försöka hålla det så enkelt/realistiskt som möjligt - något av de amerikanska bolagen roterar en enda av sina många Boeing 757 som får köra den här sträckan dagligen, uppgradering till 767 om linjen går bra, eller köra A321neo från början om man nu har ett sånt. Jag tror att tillförlitlighet (en daglig förbindelse, samma klockslag varje dag, planet kommer gå idag och om 5 år) och just det faktum att det är en direktlinje kommer att spela större roll än kabinkonfiguration.

Och OM nu NYC är klart största longhauldestination, och GOT sägs ligga på/något över gränsen för lönsamhet, ser jag inte vem som ska fylla ett plan som slingas österut och till vilken destination? Ok kanske Dubai/Abu Dhabi där ett gulfbolag kör hela slingan, men jag vet inte om de skulle få tillstånd för det? Är allmänt lite förvånad att inget gulfbolag börjat köra på Landvetter än, känns som en typ av flygplats som är intressant för dem.

Om det inte är New York baserade flygbolag (United från Newark, American Airlines och Delta från New York JFK) som startar linjen, tror jag att Norwegian är bästa odds för Göteborg-New York öinje. I så fall pratar vi om några avgångar per vecka.

Vilket skulle vara ett steg i rätt riktning men med fel bolag.
Det bör vara ett bolag med allianstillhörighet som lockar affärsresenärer och turister...

Med ca 6 transatlant-flygningar per år de senaste 7 åren med start från Göteborg så har jag alltid tänkt att skall jag ändå byta så gör jag hellre det i London än i Stockholm/Köpenhamn eftersom jag då flyger åt rätt håll.
Detta har gjort att American tillsammans med British Airways har fått förflytta mig till andra sidan atlanten.
Till viss del så har väl mina destinationer i USA starka kopplingar till Americans nätverk men hade SAS öppnat GOT-NYC så hade jag absolut omvärderat mitt val av allians och bolag som skall förflytta mig.

Har flera ggr flugit SAS in till LHR för Nord Amerika byten...Men SAS prioriterar ju bort detta , och att SAS startar en direktlinje t NYC från GOT känns lika sannolikt som att SAS skaffar Airbus380....

Har flera ggr flugit SAS in till LHR för Nord Amerika byten...Men SAS prioriterar ju bort detta
Det borde driva upp priserna i någon mån, nu när alternativen blir färre för resor till USA. Ironiskt nog kanske det bäddar för att någon kan starta ett direktlinje GOT-NYC. Jag tvivlar dock på att SAS kommer att göra detta, även om SAS (eller annat *A-bolag) hade varit bäst för mig.

Det borde driva upp priserna i någon mån, nu när alternativen blir färre för resor till USA. Ironiskt nog kanske det bäddar för att någon kan starta ett direktlinje GOT-NYC. Jag tvivlar dock på att SAS kommer att göra detta, även om SAS (eller annat *A-bolag) hade varit bäst för mig.

Håller med, med tanke på de många star alliance möjligheterna från LHR (I synnerhet United och Air Canada) så lär det skapa mindre möjligheter , vilket ger högre priser. Så man kan ju hoppas helt klart på att någon aktör vågar. Är rädd för Norwegian med 2 flighter i veckan är närmast....

Toppen