Senaste nytt

God kväll, Landvetter här!

När tror du att NYC startar från Landvetter?


  • Total voters
    88
  • Poll closed .
Nu när sas kommer flyga till Stansted istället för Heathrow så minskar ju möjligheterna att flyga från Göteborg via London till New York, så då kan ju underlaget för en direktlinje bli bättre.

Tänkte att det låter rimligt först, innan jag insåg att de flesta som byter på LHR borde ha genomgående biljett med BA? Eller för icke genomgående biljetter plus anslutningar med Star Alliance som du tänker?
 
Tänkte att det låter rimligt först, innan jag insåg att de flesta som byter på LHR borde ha genomgående biljett med BA? Eller för icke genomgående biljetter plus anslutningar med Star Alliance som du tänker?
Det är väl inte helt ovanligt att flyga t.ex. NYC-<united->LHR-<sas>-GOT. Eller valfri nordamerika-destination med United eller Air Canada som de har tur till LHR från, osv.

"Alla" flyger ju till LHR, inklusive de allra flesta (eller alla?) *A-bolag.
 
Om jag minns rätt så har väl Delta tidigare annonserat att de skulle starta linjen, men att de la ner idén i efterdyningarna av Leman Brothers-krisen (eller möjligtvis 11 sept-händelserna). Ingen har nappat sedan dess, så tror det blir svårt. Men det hade varit trevligt, ett byte mindre till USA.
Möjligt att Delta tar upp idén igen, som en säsongslinje?
 
Tycker det är rätt intressant i sammanhanget vad SAS-Rickard svarade i intervjun häromdan - åtminstone om man bara ser det här citatet skulle man nästan kunna tro att de funderat/funderar på möjligheten;

Rickard tror framförallt på att erbjuda direktlinjer från Skandinavien till viktiga destinationer i Nordamerika och Asien, destinationer där det finns en tillräckligt stor lokal efterfrågan i norra Europa inom näringslivet och turistnäringen och givetvis linjer SAS tror går att driva med lönsamhet. Han ser en förändring i just synen på direktlinjer som inte riktigt fanns för några år sedan. Idag sätter många ett pris på att kunna flyga direkt och han är inte främmande för att en konkurrent som Norwegian bidragit till denna beteendeförändring.
 
Ser vi på ytterligare en faktor så kan vi se på avgångstid. Planet bör anlända till NYC omkring kl 05:30-06:30 för att locka affärsresenärer som hinner till mötet.
Exempel:
Flight XX 000
GOT - EWR
05:30 - 08:00
(Framme i lagom tid till förmiddagsmöte i NYC omkring kl 10:00-10:30 med smidig immigration då detta är avklarat på Landvetter.)
Flight YY 000
EWR - GOT
17:20 - 07:15
(Samma tid som EWR-ARN)

Denna tror jag blir väldigt svår, vad ska planet göra 9 timmar i New York? Är inte gratis att ha plan stående på marken direkt.
Det skulle dessutom krävas 2 stycken plan för denna rotation. Om det dessutom ska flygas med en A321 eller liknande som föreslagits i tråden så behöver den ha specialkonfig ombord med riktig business och premium economy, för ingen vill väl åka en SAS PLUS i 3-3 config utan seatblock i vanliga economy-stolar över Atlanten?
Avgångstid 05:30 ställer också till en hel del problem för alla som inte bor i Göteborg, kommer krävas en väldigt tidig morgon alternativ att resa till Göteborg dagen innan och ta in på hotell som är ytterligare en kostnad att räkna in i biljetten.

Vi får väl se om/när något öppnas upp, men de Amerikanska bolagen har i alla fall plan med rätt config ombord för en sådan linje. Skulle gå att använda motsvarande plan som används för Premium Service (eller vad de heter) mellan New York och San Francisco/Los Angeles.
 
Toppen