Senaste nytt

God kväll, Landvetter här!

När tror du att NYC startar från Landvetter?

• Total voters
    88
  • Poll closed .
Underlag för daglig finns det säkert. Men hur stor andel av dem nuvarande trafiken måste man då få över från de som idag flyger med anslutning för att det ska gå ihop? Utgår ifrån att det finns siffror på det, men de är kanske inte publika?

Det gäller ju att övertyga en hel del folk om att betala mer troligen (direkt brukar ju normalt bli lite dyrare), och det är ju inte alltid så lätt...

Det är som Fredrik/@GOT Landvetter Airport skriver, underlaget finns för en daglig förbindelse. Men jag tror inte att alla skulle ändra sitt resemönster utan beroende på vilket flygbolag/allians de föredrar dä väljer nog många att flyga via en hub ex. LON, FRA, AMS, CDG (Paris) för att nämna några och därav min fundering på en flygplanstyp som är bränslesnål, tar relativt mycket frakt samt kan fylla kabinen både i Eco och Business.

Ser vi på ytterligare en faktor så kan vi se på avgångstid. Planet bör anlända till NYC omkring kl 05:30-06:30 för att locka affärsresenärer som hinner till mötet.
Exempel:
Flight XX 000
GOT - EWR
05:30 - 08:00
(Framme i lagom tid till förmiddagsmöte i NYC omkring kl 10:00-10:30 med smidig immigration då detta är avklarat på Landvetter.)
Flight YY 000
EWR - GOT
17:20 - 07:15
(Samma tid som EWR-ARN)

Detta exempel maximerar tiden i New York för både affärsresenärer och turister både på ditvägen och hemvägen.
Fylls kabinen med omkring 90% av samtliga 206-220 platser dagligen möjliggör detta att det potentiella flygbolaget kan sätta in en wide body I framtiden för fler passagerare och större fraktkapacitet.
Ju bränslesnålare flygplanstyp desto billigare biljettpris som fyller planen och därmed maximerar man vinsten om flygbolaget lockar resenärer från Skandinavien och norra Europa.

Det är som Fredrik/@GOT Landvetter Airport skriver, underlaget finns för en daglig förbindelse. Men jag tror inte att alla skulle ändra sitt resemönster utan beroende på vilket flygbolag/allians de föredrar dä väljer nog många att flyga via en hub ex. LON, FRA, AMS, CDG (Paris) för att nämna några och därav min fundering på en flygplanstyp som är bränslesnål, tar relativt mycket frakt samt kan fylla kabinen både i Eco och Business.

Ser vi på ytterligare en faktor så kan vi se på avgångstid. Planet bör anlända till NYC omkring kl 05:30-06:30 för att locka affärsresenärer som hinner till mötet.
Exempel:
Flight XX 000
GOT - EWR
(Framme i lagom tid till förmiddagsmöte i NYC omkring kl 10:00-10:30 med smidig immigration då detta är avklarat på Landvetter.)
Flight YY 000
EWR - GOT
(Samma tid som EWR-ARN)

Detta exempel maximerar tiden i New York för både affärsresenärer och turister både på ditvägen och hemvägen.
Fylls kabinen med omkring 90% av samtliga 206-220 platser dagligen möjliggör detta att det potentiella flygbolaget kan sätta in en wide body I framtiden för fler passagerare och större fraktkapacitet.
Ju bränslesnålare flygplanstyp desto billigare biljettpris som fyller planen och därmed maximerar man vinsten om flygbolaget lockar resenärer från Skandinavien och norra Europa.

Intressant aspekt. Idag går det inte att ankomma till New York före kl 12, så med flygtider ovan skapar det helt nya förutsättningar om New York är slutdestination.

Jag har tidigare påpekat vikten av allianstillhörighet. Mer för att attrahera statusjägare än poängsamlare, men framförallt för att erbjuda vidare anslutningar från New York.

Exempel:
Flight XX 000
GOT - EWR
Flight YY 000
EWR - GOT
(Samma tid som EWR-ARN)

Nu är ju jag så lyckligt lottad att jag inte måste flyga i tjänsten, i synnerhet inte på möten över dagen i NYC ;) men är det någon som skulle orka med detta?

Det är väl ingen slump att avgångstider mot NYC från Europa ofta ligger på förmiddagen, så att det går att rotera med samma plan på rimliga tider? Flytta fram avgångstiden från Landvetter fem timmar så är jag med! Avgår planet 05:30 så måste man ju, i synnerhet med preclearance, vara där allra senast 04:30 och det blir då svårt att locka potentiella kunder som bor lite längre från flygplatsen (eller för den delen turister som inte vill gå upp mitt i natten, eller övernatta i Göteborg).
Men men, det är inte jag som ska ställa klockan på 03:00 nånting :)

Flight XX 000
GOT - EWR
Flight YY 000
EWR - GOT
Det där kräver väl dessutom två flygplan om det ska vara dagliga avgångar. Annars gäller det att hitta en alternativ sysselsättning vilket möjligtvis inte är helt lätt för en specialkonfad kärra.

Toppen