Det är som Fredrik/
@GOT Landvetter Airport skriver, underlaget finns för en daglig förbindelse. Men jag tror inte att alla skulle ändra sitt resemönster utan beroende på vilket flygbolag/allians de föredrar dä väljer nog många att flyga via en hub ex. LON, FRA, AMS, CDG (Paris) för att nämna några och därav min fundering på en flygplanstyp som är bränslesnål, tar relativt mycket frakt samt kan fylla kabinen både i Eco och Business.
Ser vi på ytterligare en faktor så kan vi se på avgångstid. Planet bör anlända till NYC omkring kl 05:30-06:30 för att locka affärsresenärer som hinner till mötet.
Exempel:
Flight XX 000
GOT - EWR
05:30 - 08:00
(Framme i lagom tid till förmiddagsmöte i NYC omkring kl 10:00-10:30 med smidig immigration då detta är avklarat på Landvetter.)
Flight YY 000
EWR - GOT
17:20 - 07:15
(Samma tid som EWR-ARN)
Detta exempel maximerar tiden i New York för både affärsresenärer och turister både på ditvägen och hemvägen.
Fylls kabinen med omkring 90% av samtliga 206-220 platser dagligen möjliggör detta att det potentiella flygbolaget kan sätta in en wide body I framtiden för fler passagerare och större fraktkapacitet.
Ju bränslesnålare flygplanstyp desto billigare biljettpris som fyller planen och därmed maximerar man vinsten om flygbolaget lockar resenärer från Skandinavien och norra Europa.