Senaste nytt

Go East 2025! (Yanbian Korean Autonomous Prefecture + kringområde) [semi-live]

Dandong -- sista stoppet på vår gränstur

Första gången i Dandong måste man självklart bo med utsikt över floden och Sinuiju i Nordkorea på andra sidan.

Det är skillnad på Dandong och Sinuiju, därom råder ingen tvekan. Dock är skillnaden inte lika extrem som den vi såg mellan Namyang och Tumen tidigare på resan.

20250828_113351.jpg

Regnig utsikt från hotellrummet

20250828_185230.jpg

De två kända broarna. Upplysta med färgskiftande LEDs.

Den högra är Broken Bridge som bombades under Koreakriget (eller The War to Resist US Aggression and Aid Korea som kriget kallas här) och den vänstra är Sino-Korean Friendship Bridge, för både tåg- och vägtransport.

Båda dessa broar ligger i Dandongs gamla CBD dit man bekvämt anländer med snabbtåg och där vi också bodde bara 5 min taxifärd från stationen.

Dandong är en extremt avlång stad som fortsätter långt söderut från där vi bodde, där -- vad jag tror -- det finns ett mer modernt och nytt CBD. Där har Kina byggt en ny stor bro kallad New Yalu River Bridge som vi dock bara såg på avstånd. Jag tror inte att den nya bron har invigts än (och Wiki håller med). I framtiden kommer den nya bron att ersätta den gamla vänskapsbron.

20250830_155404.jpg

Den nya bron i fjärran.

Obligatoriskt för turister är förstås att gå ut på Broken Bridge (30 yuan) och att ta en ca 30 min lång River Cruise som tar oss förvånande nära nordkoreanska sidan. Om landsgränsen går i mitten av floden så åkte vi definitivt båt på nordkoreanska sidan av gränsen. Enligt OpenStreetMaps går landsgränsen till och med lite åt kinesiska hållet vid den del av floden som vi åkte.

Screenshot_20250901_160913_OsmAnd+.jpg

OpenStreetMaps vid Broken Bridge och Sino-Korean Friendship Bridge. Vi tog River Cruise från den lilla båtikonen söder om Broken Bridge.

Båtturen betalades enkelt med Trip Coins som hade ackumulerats i tillräckligt stor mängd på trip.com efter hotellen som vi bott på (dubbel kickback = trip coins + TopCashBack). Motsvarande ca 70 SEK/person.

Dandongs boardwalk längs med Yalu-floden är riktigt trevlig. Speciellt på helgen var det fullt med lokala försäljare, diverse snacks, dryck och spel. Komplett med gatukaraoke, dans, aerobics och öronrengörning (självklart med kamera så att förbipasserande kan få ta del av hur öronen som rengörs ser ut på insidan).

20250829_182105.jpg

Boardwalk och båtpir

Längre bort från centrum tunnar försäljarna ut men boardwalken fortsätter långt längre än vad vi orkade gå.

20250829_191032.jpg

Gränsmarkör #11 återfinns i Dandongs gamla CBD.

20250829_183302.jpg

Förr i tiden kunde man gå ända längst ut på Broken Bridge. Det går inte längre tyvärr.

20250829_184031.jpg

När vi gick på Broken Bridge så kom en lastbil och körde över vänskapsbron från Nordkorea till Kina. Kanske lastad med nordkoreansk öl? (Rikligt förekommande och populärt bland turister i gränstrakterna)

20250829_174022.jpg

Sinuiju, sett från båttur.

20250829_174214.jpg

Nordkoreanska båtar och en slogan, sett från båttur.

20250829_174746.jpg

High-end boende på kinesiska Moon Island -- En liten ö i Yalufloden, sett från båttur.
 
Hushan Great Wall -- halvdagsutflykt från Dandong

En bit norr om Dandong vid berget Hushan ligger en bit av kinesiska muren. Slutet på sydöstra delen av muren som avslutas vid Yalufloden och som byggdes på 1400-talet under Ming-dynastin.

Tydligen så upptäcktes denna del av muren igen på tidigt 1990-tal(!) enligt en informationsskylt. Att det fanns ruiner var känt men inte att det var ruiner av kinesiska muren. Men det bekräftades av kinesiska mur-experter då på 90-talet och man startade ett projekt för att gräva fram ruinerna samt restaurera 1250 meter mur. Så exakt hur mycket (eller hur lite) av det man ser är ursprunglig mur är svårt att säga. Det hade varit intressant med bilder från fram/utgrävningen men det såg jag inga på plats.

Entrébiljett gick på 74 SEK och betalades med trip coins.

Jag tänkte vara ekonomisk och åka buss till Hushan Scenic Area men lyckades inte hitta rätt buss. Jag följde instruktionerna i Amap men lyckades inte. Problemet förvärrades av att bussen enligt Amap inte hade något nummer utan bara ett namn. Svårt för dom som inte kan kinesiska... Läste senare på Wikivoyage att det rekommenderas att gå till en fjärrbussterminal vid Dandong tågstation och leta efter buss där. Det låter vettigt!

Hur som helst gav jag upp letandet efter rätt buss efter ett tag och beställde en Didi-bil istället för runt 30 yuan. Fick en pratglad chaufför med guideambitioner som genom sin översättningsapp kommenterade diverse saker som vi kunde se på nordkoreanska sidan när vi åkte utmed Yalufloden. Bland annat nybyggda hus ("model houses") och bunkrar byggda av japanerna ("due to no recycling value, the north koreans have left them intact"). Chauffören måste ha använt ett speciellt adjektiv för Nordkorea för varje gång sade hans översättningsapp på engelska "the mysterious country of North Korea".

20250829_101201.jpg

Entrén till området (detta är alltså inte muren)

20250829_103027.jpg

Startpunkten för den renoverade muren

20250829_103537.jpg

Det är populärt att promenera i skuggan.

20250829_103953.jpg

Många photo ops längs vägen

20250829_104120.jpg

Muren snirklar sig upp för berget. Okej, jag kan förstå att den glömdes bort om den var i förfallet skick och överväxt med hundratals(?) år av växtlighet.

20250829_104830.jpg

Här var det brant uppför.

20250829_110035.jpg

Utkik från topp-tornet ut mot Nordkorea. Ser ut som att det varit en del översvämningar. Extra fördämningsvallar (se nedan) är nog en bra idé.

20250829_111000.jpg

Nu går det nedåt. Nordkorea på andra sidan floden.

20250829_111153.jpg

Alltid svårt att fota branta saker men det är rejält brant på sina ställen.

Vid slutet av muren kan man välja mellan att gå tillbaka eller åka en shuttlebus några kilometer för 10 yuan. I värmen var det ett lätt beslut. Jag såg inte någon som inte tog bussen.

I närheten finns "One Step to North Korea" eller "One Step Across" som jag tror det heter mer ordagrant. Det är ett ställe vid Hushans fot där gränsfloden är extremt smal (huvuddelen av Yalufloden flyter fram inne i Nordkorea här ser det ut som).

20250829_113605.jpg

One Step Across, enligt Google Translate

Nu för tiden finns det ett högt staket på kinesiska sidan och någon slags fördämningsvall(???) på nordkoreanska sidan vilket gör utsikten i princip obefintlig. På äldre bilder jag såg fanns varken staketet eller vallen och då kan jag förstå att det verkligen känns som "one step across".

20250829_113725.jpg

Inte så mycket utsikt tyvärr

20250829_113647.jpg

Påminnelse om regler

20250829_105321.jpg

One Step Across (röd pil) från muren på väg upp till toppen. Fördämningsvall (???) i blått. Vallen är byggd längs med floden åt båda håll så det är inte bara ett insynsskydd.
 
Tack för du låter oss följa med på eran resa!
Kul att dela med sig!

Wow! Vilken detaljkunskap och information om ett fascinerande område, som är okänt för mig.
Fina bilder och upplysande text. Tack för förnämlig rapport.
Tack!

Wrap up Dandong och hemfärd från Dalian

Efter några dagar i Dandong är det dags att avsluta vår resa för denna gång. Utresan från Kina går från Dalian, en sjumiljonersstad som ligger (nästan) längst ut på tippen av Liaoning-halvön. Dalian är en intressant stad i sig och har historiskt varit känd som Port Arthur och var runt förra sekelskiftet under rysk kontroll. Men att utforska Dalian får bli en annan gång. På denna resa har vi enbart en heldag i Dalian och den ägnas åt vila, shopping och att uppfylla kvoten av Xiaolongbao. Inte så mycket att skriva hem om!

Dalian till Incheon tar bara en timme och var en ospännande Economy award med Asiana. Nu har jag 4 miles kvar på mitt Asiana-konto. Gissningsvis hinner dom gå ut innan man eventuellt får möjlighet att konvertera dom till SkyPass.

Screenshot_20250831_093552_Amap.jpg

Dandong till Dalian (cred till Amap för kartan)

Tåget från Dandong till Dalian saluförs som höghastighetståg men jag såg aldrig att det gick snabbare än 140 km/h. Det är ändå 100 km/h långsammare än tidigare höghastighetståg vi tagit! Tåget var ärligt talat ganska trött, även första klass (tur vi hade köpt första klass, andra klass var ännu tröttare), men det fick jobbet gjort -- vi kom fram och tåget avgick/ankom enligt tidtabell (vilket för övrigt alla andra tåg vi tog också gjorde).

20250831_105456.jpg

Tåget till Dalian. Känslan av ett äldre Intercity-tåg.

Det bästa tåg vi tog service- och kvalitetsmässigt var tåget från Changbaishan med Beijing som slutdestination. Kanske slump (eller inte!).

Ja, hur var det med turister i Dandong? Turister från Sydkorea, absolut! Annars noterade jag inte många utländska turister.

På det hela taget mycket nöjd med resan. Det enda som inte lyckades var den planerade bestigningen av Paektusan där vädergudarna inte var med oss. Nåja, det är ingenting som man kan göra något åt.

Får återvända till Paektusan/Changbaishan en annan gång. Det går ju ett fint snabbtåg direkt från Beijing så inget svårt att nå. Om man inte flyger in direkt till Changbaishan Airport (NBS)!

Vad jag återkommande tänker på är hur det för ett antal decennier sedan (men ändå mindre än 100 år) kunde vara nästan egalt på vilken sida av gränsen man bodde, i de gränsstäder vi besökte den kinesiska sidan av. Nu är det pga omständigheter två helt olika världar. De världarna är nu så annorlunda att det även för kinesiska lokala turister är något att fascineras över. Min förhoppning är att livet för dom söder om gränsen kan förbättras, på vilka sätt det än må vara.

På ett lättsammare tema så har vi sett mycket vacker natur, ätit mycket god kinesisk och koreansk mat (varför kan inte kinesiskt lunchkäk i Sverige smaka som i Kina?) och interagerat med intressanta och roliga människor. Jag upplevde stort tålamod hos de som behövde ha längre konversationer med oss genom översättningsappar. Kanske större språkligt tålamod än jag själv skulle visa någon som dyker upp och bara kan säga "Hej" och "Tack". Nåja, det är kanske därför jag själv inte jobbar i ett serviceyrke.

Tack för att ni hängt med!

Screenshot_20250902_094837_Flightradar24.jpg

Dalian till Incheon

Lite tips om appar som varit användbara på resan:

Alipay
(Zhifubao på kinesiska)
* Primär betalningsapp för mig (gillar Alipays menyer bättre än Wechats samt den flytande översättningsknappen)
* Guld att översättningsknappen fungerar i restaurangers beställningsminiappar i Alipay.
* Länkat till svenskt AMEX
* Ingen avgift för betalningar under 200 yuan
* Taxi/ride hail via Didi, betalning av buss/tunnelbana, Luckin Coffee, Hey Tea, lokal väderapp, etc.

Screenshot_20250828_181654_Alipay.jpg

Exempel på översatt meny i Alipay. Mycket god koreansk BBQ i Dandong.

WeChat (Weixin på kinesiska)
* Sekundär betalningsapp. En del ställen tar inte Alipay så då behöver man WeChat
* Länkning till svenskt AMEX och avgiftsfritt under 200 yuan samma som för Alipay
* Kan också översätta text i miniappar men inte lika smidigt som i Alipay. Tryck på den lilla prickmenyn uppe till höger i en miniapp och scrolla fram Translate.
* Egentligen en chatapp. Bra att lägga till sina eventuella medresenärer som backup-kommunikationsmetod. Wechat-trafik släpps igenom..

Google Translate
* Blev snabbt min favoritöversättningsapp. Lite ironiskt då Google officiellt är blockat (dock ingen block för oss som roamar via utländska sim-kort).
* Det finns förstås massor med översättningsappar. Alipay har tex en inbyggd. Men vad som är bra med Google Translate är att texten är så stor. Så att folk faktiskt kan läsa texten när man visar upp sin telefon snabbt på stan/i taxin/i affären.
* Gillar även skarpt att det går snabbt att göra Reverse Translate för kvalitetskontroll av extra viktiga översättningar (som när jag pratade med polis eller annan officiell person!). Några gånger omformulerade jag mig när jag såg att Reverse Translate indikerade tveksam/felaktig betydelse.
* Även bra speech-to-text från kinesiska samt översättning av text i bilder/foton.
* Var dock inte superimponerad av konversationsfunktionen. Blev mest rörigt. Kanske ovana från min och andras sida.

Screenshot_20250829_140034_Google.jpg

Ibland hjälper roliga översättningar en att bestämma sig för vad man ska köpa. Hur kan man inte gå på Duck Shit Lemon Tea -- Det är till och med rekommenderat! (Såg även denna översättning på en väggmeny på ett kafé i Yanji)

20250829_141548.jpg

Duck Shit Lemon Tea (Yalufloden i bakgrunden)

Amap
* Istället för Google Maps
* Kartor som stämmer (till skillnad från Google Maps), koppling till kollektivtrafk och många tips och lokal info i recensioner av turistdestinationer.
* Finns även koppling till taxi/ride hail men det använde jag aldrig. Körde bara med Didi genom Alipay.

Tour Card
* Ny upplevelse för i år. Tekniskt sett ett kinesiskt virtuellt debitkort utfärdat av Bank of Shanghai. Fungerar som backup-kort hos de få (för oss antagligen under 5%) ställen där pga olika omständigheter Wechat/Alipay inte fungerar med ett utländskt kort som ligger bakom som betalmedel.
* TourCard går att finna som miniapp både i Alipay och Wechat, jag använde via Alipay. När man sen har toppat upp kortet så kan man lägga in kortnumret som vilket kort som helst i Alipay och Wechat. TourCard har även en egen QR-kod som ska fungera som en kinesiskt UnionPay QR-kod (ej testat)
* Det var riktigt meckigt att toppa upp TourCard för mig. AMEX accepteras ej (även om Bank of Shanghai skrev att det kommer i framtiden). SAS MC lyckades jag aldrig få att fungera. Jag kunde godkänna "köpet" med BankID men det gick ändå aldrig igenom. Jag lyckades toppa upp små belopp via Revolut även om det var flera gånger det heller inte fungerade.
* Vissa dagar kom jag bara åt TourCard miniappen från kinesiskt IP, andra dagar gick det bra via roaming.
* Avgift för topup är saftiga 5% (fick rabatt första gången dock) så man vill verkligen bara använda det som backup. Men det räddade våra betalningar en handfull gånger. I affärer kan man ju bara strunta i att köpa om man inte kan betala men skönt med backup på ställen där man betalar i efterhand. TourCard tog hand om betalningen bl.a. på en restaurang i Dandong.
* Oanvända pengar kan återbetalas och gör man ingenting på ett år så ska tydligen pengarna återbetalas automatiskt då.

Trip.com
* Alla hotell bokades via Trip. Helt annat utbud än Booking & company. Allting fungerade perfekt, även avbokningar när vi ändrade resplanen lite.
* Cashback via TopCashBack på minst 5%, ibland högre. Dom flesta hotellen bokades då TopCashBack körde 10% på Trip. För att säkra cashback ska man boka genom websidan och inte appen enligt TopCashBack (Återstår att se om all cashback godkänns förstås)
* Har man kort med valutapåslag tyckte jag det var bättre att låta Trip ta betalt i SEK. Gav bra kurs när jag jämförde.
* Kan boka/reservera tågbiljetter men... (se nästa punkt)
* En del entrébiljetter kan köpas utan uppenbart påslag, ibland med rabatt.

Railway 12306
* China Railways officiella app för att köpa tågbiljetter (på engelska)
* Blev ofta utloggad men funkade annars perfekt.
* Tågbiljetter släpps för köp två(!) veckor innan avgång. Innan dess går det inte att köpa. Går bara att lägga in reservationer via resebyråer (tex Trip) som försöker köpa när biljetterna släpps.
* Från början hade vi nästan alla biljetter reserverade via Trip, men på populära avgångar lyckades ofta Trip inte fixa våra första klass-biljetter, vilket ledde till att vi avbokade reservationen hos Trip och köpte andra klass direkt i 12306 istället (ingen commission till Trip). Visst, Trip kan ligga och bevaka fram till precis innan avgång men det känns lite osäkert att inte ha någon biljett alls. Hellre andra klass än ingen biljett! En gång bevakade jag själv tillgängligheten av första klass nära avgång och kunde uppgradera direkt i 12306.
 
Last edited:
Hur kan man inte gå på Duck Shit Lemon Tea
Än en gång Tack för din superba rapport, med otroligt mycket fakta, som det är ett nöje att läsa.
Själv brukar jag använda Google Translate när jag lyssnar på utländsk radio. Strax kommer KTWR från Guam, med sändning till Kina och sedan Japan. Innehållet är kanske inte så spännande, men det ger en uppfattning om vad det pratas om.
 
Tack för intressant läsning!! På tal om kinesisk mat som kommer så nära Kina som möjligt så rekommenderar jag för lunch Amao Dumplings i Östermalmstorgs tunnelbanestation (nedgång vid Åhlens) samt Xiang Yue vid Stadion. Givet då att du är Stockholmsbördig ;)
 
Toppen