Senaste nytt

Go East 2025! (Yanbian Korean Autonomous Prefecture + kringområde) [semi-live]

Dandong -- sista stoppet på vår gränstur

Första gången i Dandong måste man självklart bo med utsikt över floden och Sinuiju i Nordkorea på andra sidan.

Det är skillnad på Dandong och Sinuiju, därom råder ingen tvekan. Dock är skillnaden inte lika extrem som den vi såg mellan Namyang och Tumen tidigare på resan.

20250828_113351.jpg

Regnig utsikt från hotellrummet

20250828_185230.jpg

De två kända broarna. Upplysta med färgskiftande LEDs.

Den högra är Broken Bridge som bombades under Koreakriget (eller The War to Resist US Aggression and Aid Korea som kriget kallas här) och den vänstra är Sino-Korean Friendship Bridge, för både tåg- och vägtransport.

Båda dessa broar ligger i Dandongs gamla CBD dit man bekvämt anländer med snabbtåg och där vi också bodde bara 5 min taxifärd från stationen.

Dandong är en extremt avlång stad som fortsätter långt söderut från där vi bodde, där -- vad jag tror -- det finns ett mer modernt och nytt CBD. Där har Kina byggt en ny stor bro kallad New Yalu River Bridge som vi dock bara såg på avstånd. Jag tror inte att den nya bron har invigts än (och Wiki håller med). I framtiden kommer den nya bron att ersätta den gamla vänskapsbron.

20250830_155404.jpg

Den nya bron i fjärran.

Obligatoriskt för turister är förstås att gå ut på Broken Bridge (30 yuan) och att ta en ca 30 min lång River Cruise som tar oss förvånande nära nordkoreanska sidan. Om landsgränsen går i mitten av floden så åkte vi definitivt båt på nordkoreanska sidan av gränsen. Enligt OpenStreetMaps går landsgränsen till och med lite åt kinesiska hållet vid den del av floden som vi åkte.

Screenshot_20250901_160913_OsmAnd+.jpg

OpenStreetMaps vid Broken Bridge och Sino-Korean Friendship Bridge. Vi tog River Cruise från den lilla båtikonen söder om Broken Bridge.

Båtturen betalades enkelt med Trip Coins som hade ackumulerats i tillräckligt stor mängd på trip.com efter hotellen som vi bott på (dubbel kickback = trip coins + TopCashBack). Motsvarande ca 70 SEK/person.

Dandongs boardwalk längs med Yalu-floden är riktigt trevlig. Speciellt på helgen var det fullt med lokala försäljare, diverse snacks, dryck och spel. Komplett med gatukaraoke, dans, aerobics och öronrengörning (självklart med kamera så att förbipasserande kan få ta del av hur öronen som rengörs ser ut på insidan).

20250829_182105.jpg

Boardwalk och båtpir

Längre bort från centrum tunnar försäljarna ut men boardwalken fortsätter långt längre än vad vi orkade gå.

20250829_191032.jpg

Gränsmarkör #11 återfinns i Dandongs gamla CBD.

20250829_183302.jpg

Förr i tiden kunde man gå ända längst ut på Broken Bridge. Det går inte längre tyvärr.

20250829_184031.jpg

När vi gick på Broken Bridge så kom en lastbil och körde över vänskapsbron från Nordkorea till Kina. Kanske lastad med nordkoreansk öl? (Rikligt förekommande och populärt bland turister i gränstrakterna)

20250829_174022.jpg

Sinuiju, sett från båttur.

20250829_174214.jpg

Nordkoreanska båtar och en slogan, sett från båttur.

20250829_174746.jpg

High-end boende på kinesiska Moon Island -- En liten ö i Yalufloden, sett från båttur.

Broken Bridge så kom en lastbil och körde över vänskapsbron från Nordkorea till Kina. Kanske lastad med nordkoreansk öl? (Rikligt förekommande och populärt bland turister i gränstrakterna)
Wow! Vilken detaljkunskap och information om ett fascinerande område, som är okänt för mig.
Fina bilder och upplysande text. Tack för förnämlig rapport.

Hushan Great Wall -- halvdagsutflykt från Dandong

En bit norr om Dandong vid berget Hushan ligger en bit av kinesiska muren. Slutet på sydöstra delen av muren som avslutas vid Yalufloden och som byggdes på 1400-talet under Ming-dynastin.

Tydligen så upptäcktes denna del av muren igen på tidigt 1990-tal(!) enligt en informationsskylt. Att det fanns ruiner var känt men inte att det var ruiner av kinesiska muren. Men det bekräftades av kinesiska mur-experter då på 90-talet och man startade ett projekt för att gräva fram ruinerna samt restaurera 1250 meter mur. Så exakt hur mycket (eller hur lite) av det man ser är ursprunglig mur är svårt att säga. Det hade varit intressant med bilder från fram/utgrävningen men det såg jag inga på plats.

Entrébiljett gick på 74 SEK och betalades med trip coins.

Jag tänkte vara ekonomisk och åka buss till Hushan Scenic Area men lyckades inte hitta rätt buss. Jag följde instruktionerna i Amap men lyckades inte. Problemet förvärrades av att bussen enligt Amap inte hade något nummer utan bara ett namn. Svårt för dom som inte kan kinesiska... Läste senare på Wikivoyage att det rekommenderas att gå till en fjärrbussterminal vid Dandong tågstation och leta efter buss där. Det låter vettigt!

Hur som helst gav jag upp letandet efter rätt buss efter ett tag och beställde en Didi-bil istället för runt 30 yuan. Fick en pratglad chaufför med guideambitioner som genom sin översättningsapp kommenterade diverse saker som vi kunde se på nordkoreanska sidan när vi åkte utmed Yalufloden. Bland annat nybyggda hus ("model houses") och bunkrar byggda av japanerna ("due to no recycling value, the north koreans have left them intact"). Chauffören måste ha använt ett speciellt adjektiv för Nordkorea för varje gång sade hans översättningsapp på engelska "the mysterious country of North Korea".

20250829_101201.jpg

Entrén till området (detta är alltså inte muren)

20250829_103027.jpg

Startpunkten för den renoverade muren

20250829_103537.jpg

Det är populärt att promenera i skuggan.

20250829_103953.jpg

Många photo ops längs vägen

20250829_104120.jpg

Muren snirklar sig upp för berget. Okej, jag kan förstå att den glömdes bort om den var i förfallet skick och överväxt med hundratals(?) år av växtlighet.

20250829_104830.jpg

Här var det brant uppför.

20250829_110035.jpg

Utkik från topp-tornet ut mot Nordkorea. Ser ut som att det varit en del översvämningar. Extra fördämningsvallar (se nedan) är nog en bra idé.

20250829_111000.jpg

Nu går det nedåt. Nordkorea på andra sidan floden.

20250829_111153.jpg

Alltid svårt att fota branta saker men det är rejält brant på sina ställen.

Vid slutet av muren kan man välja mellan att gå tillbaka eller åka en shuttlebus några kilometer för 10 yuan. I värmen var det ett lätt beslut. Jag såg inte någon som inte tog bussen.

I närheten finns "One Step to North Korea" eller "One Step Across" som jag tror det heter mer ordagrant. Det är ett ställe vid Hushans fot där gränsfloden är extremt smal (huvuddelen av Yalufloden flyter fram inne i Nordkorea här ser det ut som).

20250829_113605.jpg

One Step Across, enligt Google Translate

Nu för tiden finns det ett högt staket på kinesiska sidan och någon slags fördämningsvall(???) på nordkoreanska sidan vilket gör utsikten i princip obefintlig. På äldre bilder jag såg fanns varken staketet eller vallen och då kan jag förstå att det verkligen känns som "one step across".

20250829_113725.jpg

Inte så mycket utsikt tyvärr

20250829_113647.jpg

Påminnelse om regler

20250829_105321.jpg

One Step Across (röd pil) från muren på väg upp till toppen. Fördämningsvall (???) i blått. Vallen är byggd längs med floden åt båda håll så det är inte bara ett insynsskydd.

Toppen