Senaste nytt

Go East 2025! (Yanbian Korean Autonomous Prefecture + kringområde) [semi-live]

hco

Medlem
Det tredje Korea

Årets Go East-tur går till Yanbian Korean Autonomous Prefecture i Jilin-provinsen i nordöstra Kina.

Yanbian täcker östra delen av Kinas gränsområde där koreanska halvön sitter fast i fastlands-Kina. Geografiskt sätt är det inte svårt att förstå att det historiskt bott koreaner där och Yanbian kallas ibland för "Det tredje Korea". I dagsläget är cirka en tredjedel av befolkningen koreaner.

Till ytan är Yanbian stort som nästan halva Sydkorea men invånarantalet är bara två miljoner, jämfört med Sydkoreas ca 50 miljoner och Nordkoreas ca 25 miljoner. Befolkningstätheten är knappt dubbla Sveriges och knappt 10% av Sydkoreas.

Korean Air ska ta oss dit i morgon från Incheon men först ska jag sova.

Tillbakablick

Jo, positioneringsflyg ARN-AMS-ICN med KLM + Korean Air i ekonomi är redan avklarat. Korean bjöd på bibimbap, tofflor och STE+ recognition. Bra flygtider med att komma fram på eftermiddagen till Seoul men Koreans säten är tyvärr modernt hårda vilket jag inte är så förtjust i. Tyvärr heller inga fotstöd.

Seoul har bjudit på tropiskt värme några dagar och behagligt strax under 30 C några dagar.

Under en morgonpromenad på Namsan (berget nära stadens mitt) stötte vi på både en fasan och den här vandrande pinnen.

20250805_071517.jpg

När vi kom nära så ramlade den omkull med flit för att se ut mer som en pinne! Efter att ha legat en stund på sidan så ställde den sig sedan upp och vandrade vidare.

Toppen