Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

larced

Medlem
Fick just min resa i augusti justerad av SAS.
Resan är bokad med en nu utgången voucher. Vad gäller om jag väljer att avboka nu pga deras ändring? Får jag 30 dagar på mig att boka något nytt med den vouchern innan den brinner inne? Eller är den körd hur som helst om inte SAS/ANA helt ställer in flyget?
Känns som möjligheten att få åka i augusti är minimal hur som helst i dagsläget)
 
Last edited:

Big Birger

Medlem
Om du avbokar får du tillbaka alla pengar och alla poäng. Voucher förlängs med innevarande månad + 3 månader. Har precis gjort samma manöver.
 

Big Birger

Medlem
Förtydligar: Eftersom de har gjort en ändring, kan du avboka och få tillbaka allt + förlängd voucher.

Hade en bokning från Los Angeles till Taipei som jag skulle avboka, men har bara suttit på den och väntat på en tidtabellsändring. Igår ändrades tidtabellen och vips gick det att avboka med total återbetalning och förlängd voucher. Agenten var till och med så smidig att hon väntade med att förlänga vouchern tills idag, så vouchern är nu giltig till och med 2022-09-30 (dvs innevarande månad juni + juli + augusti + september).
 

hallgren

Medlem
De nya reglerna som gäller från idag (och några från 10 juni) finns här: Border measures to prevent the spread of novel coronavirus (COVID-19) | Ministry of Foreign Affairs of Japan

För turister släpps som tidigare nämnts gruppresor in från 10 juni.

Vet inte om indelningen av länder i röd, gul och blå är ny, men Sverige är i den blå kategorin som är den bästa.
Att tänka på (om och när Japan skulle öppna för alla turister) är att det finns länder i vår närhet som är i sämre kategorier, så om man vill mimimera strul så kan man undvika dessa veckorna före en ev Japan-resa.

Röda länder i närheten:
Albanien

Gula länder i närheten:
Andorra, Cypern, Kosovo, Liechtenstein, Malta, Moldavien, Nordmakedonien, Portugal, San Marino, Turkiet, Ukraina, Vatikanstaten

Hela listorna finns i länken.
 
Toppen