Senaste nytt

Gissning när Japan öppnar igen? - ANA First ombokad utan avisering = måste ombokas...

Sullon

Medlem
Fick min resa SAS-bonsus-resa inställd igår, men har inte fått tillbaka några poäng. Om man avbokar själv, så kommer ju poäng tillbaka direkt. Lite surt att inte samma sak sker när SAS ställer in. Brukar de trilla in, eller måste man ringa?

När det hände mig förra gången fick jag göra det via chatten, online fungerade inte. Tror de gör så för att kunna omboka den. Men min resa som avbokades var award så det spelar ingen roll om jag avbokar själv eller inte.
 

Bjjb

Medlem
Nu har Japanerna haft sitt parlamentsval. Då kanske vi skulle kunna hoppas att politikerna vågar ta lite nya beslut och öppna upp landet mer…

Dock kommer en av deras större högtider, Obon, om ungefär en månad. Det är en tid med mycket inrikes resande.

Även om de har för avsikt att lätta på reglerna så kanske det dröjer tills efter det, för att inte "riskera" deras eget resande?


Fick min resa SAS-bonsus-resa inställd igår, men har inte fått tillbaka några poäng. Om man avbokar själv, så kommer ju poäng tillbaka direkt. Lite surt att inte samma sak sker när SAS ställer in. Brukar de trilla in, eller måste man ringa?

Fast än är väl inte din resa avbokad? Du har "bara" inställda flighter, även om det kanske är alla flighter.

Jag har 2 resor till Japan bokade, i augusti och oktober. Båda har haft allt inställt sedan slutet på April om jag minns rätt. Och med dem har inget hänt förutom att det kommit en däl mail om "ändringar".
 

Johan Gott

Medlem
Dock kommer en av deras större högtider, Obon, om ungefär en månad. Det är en tid med mycket inrikes resande.

Även om de har för avsikt att lätta på reglerna så kanske det dröjer tills efter det, för att inte "riskera" deras eget resande?

Ja, det låter som en rimlig förväntan.
 

intuition

Medlem
Jag har en förväntan att de i hyfsat god tid signalerar datum för öppning. Dvs även om tex september är ett möjligt datum så borde man kunna säga det redan nu.
 

Bjjb

Medlem
Jag är mer pessimistisk. Max en månad i förväg, för ett definitivt datum, är min gissning. Men jag har gärna fel.

När de öppnade för turister på arrangerade turer så tillkännagavs det den 26:e maj och började gälla redan den 10:e juni.
 

intuition

Medlem
Jag fick precis en ping från Japan-experience.com som förklarar att en "organized trip" (som f.n. är kravet för turist-visa) inte är det samma som "group travel". De erbjuder sig att som "authorized travel agent" skapa "organized trip" även för enskilda. Ja, man måste säkert hålla sig hyfsat till en reseplan, men de har absolut en poäng. Det går alltså redan nu att resa som enskild, om man inte absolut måste vara "free roaming tourist".¨
(OK, jag ser nu att det trots allt handlar om "accomanied travel" dvs man måste inte bara följa sin resplan, utan man måste följa en tillhandahållen guide. Det hämmar ju lite, inte minst lär det kosta en rejäl slant)

De säger också att de fortsatt förväntar sig lättade restriktioner om "några månader", men det framgår inte om de har någon inside info om det.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
De säger också att de fortsatt förväntar sig lättade restriktioner om "några månader", men det framgår inte om de har någon inside info om det.
Standardfras sedan ett halvår eller mer? :mad:
Det är väl snarast i farans riktning att Japan återinför mer restriktioner snart p.g.a. ökande smittspridning?
 

chaudi

Medlem
Någon som har koll på transit-reglerna.
Är separata biljetter ok vid en transit på Haneda? Inte incheckat bagage för att underlätta.
Jag tycker det verkar som det men är inte säker.
 

Homer

Medlem
Japan to drop pre-arrival testing for vaccinated travelers next month | The Japan Times

Prime Minister Fumio Kishida said Wednesday that Japan will stop mandating pre-arrival coronavirus tests for vaccinated travelers from Sept. 7 — a step that brings Japan’s border control policy closer to that of other major economies.

Japan will also raise the daily arrival caps from the current 20,000 once airports have the necessary staff and infrastructure to accommodate the spike in arrivals. Kishida did not offer a specific new daily arrival cap.

Earlier media reports said that Japan may allow independent tourists to enter the country but Kishida did not mention such a move on Wednesday.
 
Toppen