Senaste nytt

Georgien (Tack för kaffet)

Dag 4 Batumi - Tbilisi (del 2)

Vi har nu gått från live, till semi-live och nu ligger jag efter men vi kör, lugnt och försiktigt. De som inte orkar läsa kan bara kolla på bilderna.

Mot vattenfallet som sagt. Mötte inga bilar och hade heller inga små minibussar fullproppade med människor som gjorde omkörningar i dolda kurvor. Förhoppningen att man inte ska behöva armbåga sig fram för att se ett vattendrag som rinner ner för en sten ökade.

Väl framme, ganska tilltagen parkering med bara en enda bil. Dubbelkollar om vi kört fel. Nope.

Går 100m in i skogen. Där ligger det:

PXL_20240706_090441856.jpg

Går fram. Och jodå. Bara två badande killar, i övrigt tomt. Fan vilken fröjd man får i skälen på nåt vis.

PXL_20240706_091143819.jpg

Upp till bilen. Hämta badkläder & hoppa i.

PXL_20240706_093154409.jpg

Funkar det att posta film? Vi testar.
Not allowed extension.

Sen vidare mot Tbilisi med inplanerade stopp för fika och sträcka på sig. Var lite orolig att Porschen skulle vara Audihård för min rygg men den var en njutning att åka i. En sån där grannhotellsnjutning. Får nog sälja en njure och köpa mig en vad det lider.

Framme vid 17. Temperaturen har stigit från 32 till över 41 grader vid ankomst. Parkerar vid entrén till hotellet och springer in för att kolla parkering och checka in.

En person framför som håller på att checka in.
- Of course, did you arrive by car, varpå hon skickar ut två stycken med en vagn för att hämta hans bagage.
- Skit också, tänker jag och tittar ner på mitt bagage som står framför mig.
Hon berättar om hotellet, frukosttider, öppettider för pool osv. Knappar i datorn.
- Excuse me, sir. What your first name, säger hon och kollar på hans pass med typ fem, sex namn på.
- What?
I just wonder which one is your first name. I'm gonna search the best available room for you... Oh, we have one at top floor, twenty...

Jag står där bakom och trampar, kikar ut om man står i vägen med parkerade bilen.

Sen min tur. Höga förhoppningar om schysst rum om det nu inte verkar vara fullbelagt.

Hon tar ett djupt andetag: Welcome. Bla bla bla, breakfast from 7 to 11, pool from 9am to 10pm, sauna and elevators to the left.

På riktigt, hon upprepade hans information som tog säkert fyra minuter, samma information fick jag i ett enda andetag på kanske max 45 sekunder och hennes leende förvandlades till stone face.

- I've just tried your outdoor sauna. Very nice,säger jag och försöker få igång henne till samma glada uppgraderingshumör hon hade nyss.
- This is nothing, säger hon och tittar upp med ett öga utan att röra en min på munnen. You should come back in august.

Fan, hon är verkligen stenhård, tänkte jag, och skrattade inombords åt hennes förvandling. Jag menar, jag stod ju en meter bakom hennes förra kund och hörde allt.

....and my first name is XXXXX, flikade jag in när hon varit tyst och knappat på datorn en stund.

Your room is prepaid, there's no minibar in your room and it's on 9th floor. Have a nice stay.

Sen kvällen. Det blev en georgisk restaurang med georgisk mat som heter Georgian House. Det är ju ändå att tänka utanför boxen. Kreativt.

Khinkali är georgiska dumplings som man fyller med diverse saker exempelvis pork, cheese, beef etc.

PXL_20240706_163835460.jpg

Imorgon blir det utflykt igen. Denna gång österut.

Men.

Pling! Det kom ett mejl...

Pling! Det kom ett mejl...
Från ett medlem här på forumet. Fick ett vintips som fanns i den lokala affären. Ska bli spännande att testa.

PXL_20240711_130043793.jpg

Ett restips: Upptäckte för några år sedan att biltema och jula säljer bubbelplast på rulle. En rulle kostar 70 spänn för 10m. Har med mig på varje resa och fyller upp väskorna med vin. Bubbelplasten går att återanvända och räcker typ livet ut eller tills nån av ungarna får tag på den och trycker sönder bubblorna.

Dag 5. Utflykt igen. Österut med stopp i Sighnaghi för ett andligt stopp där syndkontot rensas till noll och sedan ett stopp Khareba Winery för att fylla på mitt nollade syndkonto.

Vy från katedralen:

PXL_20240707_082626246~2.jpg

Häftig byggnad. Jesus var tidigt ute och paxade de bästa lägena.
PXL_20240707_083826092~2.jpg

Därefter ett stopp i denna byn.

PXL_20240707_092836887~3.jpg

I denna by låg denna restaurang. Bland de dyrare vi besökte. Turistpriser de luxe.

PXL_20240707_095151265.jpg

Och här skedde nog dagens enda misstag från Reiseleiter. (ni märker att jag börjar bli varm i kläderna, va? Och att fadäserna blir färre?). Nu märktes dock sömnbristen hos oss båda och hjärnan var avstängd.
Varmt. Jag var hungrig och min fru inte lika hungrig i värmen. Men ta en soppa då? Lite lättare.
Kyparen kommer och tillfrågas om rekommendation som föreslår svampsoppa. Min fru tycker inte om bitar i svampsoppan utan vill ha den mixad.
- Is it mixed?
- Yes, it's mixed but it's not creamy.
Ahaa. Den är mixad men det är ingen grädde i den.

PXL_20240707_102230227.jpg

Aha. Det är mix av grönsaker i den men den är inte slät. Såklart. Engelska mellanstadienivå.

Jag tog ett mer säkert kort. Kyckling fajitas. Mums.

Och ut kom:

PXL_20240707_102548187.jpg

....en skål med kycklinggryta utan något till?

Vi delade på min kycklinggryta och åkte bland de fina vyerna mot en vinproducent.

Guidning i tunnlarna, info om tillverkningsprocessen och avslutar med vinprovning.
PXL_20240707_120247207.jpg

PXL_20240707_122455486.jpg

PXL_20240707_123904728.jpg

Dag 6:
Poolhäng, loppmarknad på dry Bridge och mest planlöst strosa omkring.

Dag 7:
02.45. Klockan ringer. Har knappt sovit och är trött och känner att nu är jag slut som artist. Bolt till flygplatsen och denna gång händer verkligen ingenting som sticker ut.

Rutten är Tbilisi - Munchen - Göteborg. Jag är väl ingen direkt frukostmänniska så det var lite mäktigt att vid den okristliga tiden lyckas få i mig fyra av dem. Loungen i Tbilisi, flyget till Munchen, loungen i Munchen serverade fortsatt bara frukost och slutligen nån hikmetfrukost sista delen av resan.

Det enda lilla, lilla roliga skulle väl vara Munchen - Göteborg. Det kom en fisdoft i kabinen. Det var inte jag. Det var inte min fru. Och vi var bara 3 i kabinen.
Så han vet ju att jag vet. Jag vet att han vet. Idag är han inte anonym.

Min första rapport. Jag har hängt här ett tag, både som icke medlem och senare år som medlem.

Det finns otroligt mycket kompetens och kunskap som jag uppskattar och drar lärdom av när jag ger mig ut som Reiseleiter på egna ben. Jag hoppas att jag bidragit med något.

Fler frågor om Tbilisi/Georgien? Ställ dem.

Tack för ordet. Tack för att ni följt med.

"I jungfruns tecken, i eldtuppens år
Har jag rest för att få tid för mig själv
Halvmånen berättar hur begåvat det var
Jag har inget att göra ikväll
Jag bär på torkan från juli, augusti
Jag är gammal, ful och slut som artist
I morgon ska jag tro på Gud igen
Men ikväll är jag en full satanist"
/L. Winnerbäck

Jag har läst forumet här i många år men aldrig registrerat mig och skrivit något. Men efter denna rapporten kände jag att nu är det änna dax. Tack för många goa skratt och en riktigt bra reserapport!
Tack ska du ha! Jättekul att höra och välkommen hit. Här finns det svar på frågor man inte hade en aning om att man undrade över.

Toppen