Dag 3 - utflyktsdag
Frukost. Beställt hyrbil som levereras till mitt hotell i Batumi från Tbilisi. Fanns inga "hyr här - lämna där" så jag betalade en firma i Tbilisi att få den hitkörd.
Ska man hyra en bil i Georgien så ska man hyra en BIL.
Visa bifogad bild 154725
Min fru, som är totalt ointresserad av bilar tyckte sig se en praktisk bil, lastade in badkläder och hoppade in och satte sig. Då såg hon att det stod "Porsche" på instrumentbrädan samtidigt som jag startade den. Hon fnissade åt mig samtidigt som hon mumlade något ohörbart om "töntigt" osv. Jag fann ett ypperligt tillfälle att testa bilstereon på hög volym och det blev nu helt ohörbart och vi lämnade hotellet där en av oss var överlycklig.
Kostar den nåt eller?
250 euro i grundhyra
50 euro i skatt
60 euro för att en kille kör hit den till mig och hämtar upp den på mitt hotell när jag är klar. 3 dygn.
Utflykt. Ett guideföretag försökte sälja på mig en "guided tour". De hade tre förslag: batumi nationalpark, nån ännu större nationalpark och nåt känt vattenfall.
Nationalparken såg lik ut den i Tbilisi där jag blev instängd och det vill vi undvika, den stora ser riktigt häftig ut men såg att de arrangerar flerdagsvandringar där. Nog en häftig upplevelse, särskilt på våren, men utan guide så skulle det bli helikoptersök och georgiska missing people bli involverade i sökandet efter mig med diplomatkriser som följd.
Vi ville hålla det enkelt. Ut på landsbygden och kika och besöka ett vattenfall. Hem igen. Det är planen.
Here we go. Otrolig miljö.
Visa bifogad bild 154726
Visa bifogad bild 154724
Och nu då. Vattenfallet. Här är bilden ni vill se när jag klättrade upp på en sten:
Visa bifogad bild 154723
Men.
Åk hit tidigt.
Eller sent.
Eller inte alls.
Här fotograferade jag neråt istället från samma sten:
Visa bifogad bild 154716
Så otroligt mycket folk och alla ska ligga och balansera på stenar och posera i massa konstiga ställningar. Det här var inget för mig.
Tillbaka mot Batumi. Gör en paniksväng in på en grusväg i sista sekunden. Tyckte att jag såg något kaffigt som låg vid vattnet. Jag var galet kaffesugen och vi kommer fram till en märklig liten uteservering där de bara pratat arabiska.
Inga kunder och jag känner att det är 50/50 om jag får köpa kaffe eller om jag blir styckmördad som svensk. Jag hoppar ur bilen och frågar om man kunde få sig en kopp kaffe och jodå, det gick fint. Säger till min fru att komma =som sitter kvar i bilen) och viskar till henne; nämn INTE koranbränningarna. Hon uppskattar verkligen inte mitt osmakliga skämt.
Efter vi beställt kaffe anländer det ett par i en bil med egen chaufför. De är ett någorlunda yngre par där kvinnan är heltäckande. De beställer saker på arabiska och sätter sig ner varpå personalen startar grillen och efter en stund, när vi får vårt kaffe, börjar det lukta jättegott från grillen. Jag övertalar min fru, lite svårare denna gången, att om jag lyckas beställa mat så kan vi äta här också.
Jag kan ju bara räkna till 7 på arabiska, säga "du har fint skägg", och "Hej, hur mår du, jag mår bra".
Jag går fram till killen som grillar och idag fick det bli mittenfrasen. "Du har fint skägg" är könsneutral och funkar överallt.
Vi skrattar och jag pekar på grillen och frågar: bäää?
- Muuuuu, svarar han och till slut har jag beställt lite grillspett, hummus, bröd och dricka.
Vi pratar vidare och de försöker fråga något jag verkligen inte förstår.. Till slut ropar killen i paret som kom "where you from" från uteserveringen.
- Sweden, svarar jag och killen översätter till arabiska.
Ahhh. Ippri himovich, ropar grillmästaren överlycklig.
Så glad och tacksam att det var Zlatan de förknippar oss svenskar med och inte att socialtjänsten kidnappar muslimska barn.
Jättegod mat. Jättetrevlig personal. Kul minne.
Visa bifogad bild 154719
Visa bifogad bild 154718
Visa bifogad bild 154717
Visa bifogad bild 154720
Visa bifogad bild 154721
Och jo, förresten. Det var nog bää på spetten.
Nu har vi varit i batumi drygt ett dygn. Det får räcka. Imorgon blir det bilen tillbaka till Tbilisi igen. Eventuellt medför det en dags ytterligare försening med uppdateringar.