Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

Ställde samtidigt frågan till diamondsupporten, fick svar nyss.......
Din nuvarande Diamant status är giltig 3 månader(Grace-period) efter att du byter period. Så snart din Grace-period är över så kommer vi förnya din status samt kvoten för att ge bort ett kort. Du kan efter 31 augusti 2018 ge bort ett nytt guldkort.

BC snabbast som vanligt :)

Nej, han kommer med största sannolikhet få guld till sista dec 2019. Innevarande plus nästa period plus 3 mån grace
Har precis haft en dialog med SAS angående grace på ett kort man ger bort. Min dotter har blivit ”nergraderad” på datum enligt hennes period, 1 juli, istället för 1 oktober om hon hade fått grace på ”guldgåvan”. SAS hävdar att det är korrekt, grace gäller inte för kort man ger bort, bara kort man flyger in. Jag har inte fått den uppfattningen tidigare men som vanligt så har supporten en annan mening. Vidare så hon att jag kan ge bort ett nytt kort när min nya period börjar, 1/8! Har tidigare fått besked att jag inte kan ge bort ett nytt förrän min graceperiod är över?! #kännermigvillrådig

Har precis haft en dialog med SAS angående grace på ett kort man ger bort. Min dotter har blivit ”nergraderad” på datum enligt hennes period, 1 juli, istället för 1 oktober om hon hade fått grace på ”guldgåvan”. SAS hävdar att det är korrekt, grace gäller inte för kort man ger bort, bara kort man flyger in. Jag har inte fått den uppfattningen tidigare men som vanligt så har supporten en annan mening. Vidare så hon att jag kan ge bort ett nytt kort när min nya period börjar, 1/8! Har tidigare fått besked att jag inte kan ge bort ett nytt förrän min graceperiod är över?! #kännermigvillrådig

Jag har gett bort kort till diverse familjemedlemmar och i alla fallen så har de fått en graceperiod på 3 månader.

I och med ändringen för något år sedan så var jag nu senast tvungen att invänta att 2 månader av min graceperiod passerade innan jag kunde ge bort ett nytt kort.

Att mottagaren inte skulle få grace period är nytt eller fel. Svårt att veta vilket.

Att du inte kan ge bort ett nytt kort förens efter din grace period har rapporterats sedan ett bra tag tillbaka.

Scenario:

Min period: 1 april - 31 mars

2015 Guld
2016 Guld
2017 Diamond nås i oktober 2017 och ett guldkort ges bort.
2018 Ej nått guld ännu och kan inte ge bort några kort på grund av min "kvot" är uppfylld.

Så, min tolkning av vad som gäller är att även fast jag gav bort ett guld under min "förra" period kan jag inte ge bort ett på min nuvarande, även fast jag är Diamond. Det är först när jag återkvalificerar mig under denna period som jag kan ge bort nya kort.

Dock verkar det som att vissa har kunnat ge bort ett kort under sin förra kvalaficeringsperiod och efter en viss graceperiod kunnat ge bort ett nytt på den nya perioden. Detta fungerar inte för mig även om graceperioden borde vara uppfylld med över 3 månader in på den nya perioden.

Känner att det inte är helt konsekvent hanterat vilket känns aningen förvånande eftersom det bör vara ett rätt så "automatiserat" system i bakkant som tar hand om allt.

Scenario:

Min period: 1 april - 31 mars

2015 Guld
2016 Guld
2017 Diamond nås i oktober 2017 och ett guldkort ges bort.
2018 Ej nått guld ännu och kan inte ge bort några kort på grund av min "kvot" är uppfylld.

Så, min tolkning av vad som gäller är att även fast jag gav bort ett guld under min "förra" period kan jag inte ge bort ett på min nuvarande, även fast jag är Diamond. Det är först när jag återkvalificerar mig under denna period som jag kan ge bort nya kort.

Dock verkar det som att vissa har kunnat ge bort ett kort under sin förra kvalaficeringsperiod och efter en viss graceperiod kunnat ge bort ett nytt på den nya perioden. Detta fungerar inte för mig även om graceperioden borde vara uppfylld med över 3 månader in på den nya perioden.

Känner att det inte är helt konsekvent hanterat vilket känns aningen förvånande eftersom det bör vara ett rätt så "automatiserat" system i bakkant som tar hand om allt.
Som jag tolkar det kan man nu ge ett EBG per gång man kvalificerar till diamond. Första året kan det ju bli lite knas men har man diamond varje år blir det då ett varje år så länge man återkvalificerar. Man måste dock vänta in sin grace innan man ger på nytt.

År 1: bli diamond, ge ett kort
År 2: bli diamond inget kort att ge om man gav år 1.
År 3: ge ett gold efter grace oavsett om du kvalificerar till Diamond eller ej.
År 4: om du kvalificerart till diamond året innan kan ett guld delas ut efter grace
År 5: se år 4.
Osv osv osv

det är inte ovanlgit att det hakar upp sig, En kompis kunde inte ge bort ett silverkort här om dagen trots att alla kända krav var uppfyllda.
Återkvalat och väntat minst 2-3 månader in på nya perioden. Ett samtal till SAS löste problemet och hon kunde ge bort kortet. Ring och klaga...

Det finns avvikelser men majoriteten av de jag har kollat med så var det på dagen 2 månader efter kval perioden man fick nya kort att ge bort.

Att mottagaren inte skulle få grace period är nytt eller fel. Svårt att veta vilket.

Att du inte kan ge bort ett nytt kort förens efter din grace period har rapporterats sedan ett bra tag tillbaka.

Ja, men nu sa hon ju att jag kan ge bort ett nytt kort när min nya period börjar, med datum och allt. Inte efter grace! Undra på att man blir förvirrad.

Toppen