Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

Vad gäller egentligen med hur länge guldkortet kommer gälla, har nog läst minst 10 olika svar på detta. Jag fick precis diamant, perioden går ut sista april. Min fru är just nu statuslös men om hon haft status skulle hon vara i grace perioden tills den sista maj. Om jag henne guld nu, vad är troligast - att hon får 1 år plus grace eller 2 år plus grace eller något helt annat?
Du skriver att hon har graceperiod till den sista maj så jag antar att hennes period är mar-feb? Då borde hon få guld till maj 20, men som du själv skriver har det hänt att de som fått kort tidigt i perioden bara fått innevarande plus tre månader så det bästa är nog att vänta ett par månader med att ge. Kanske testa i slutet på april, innan din period går ut?

Kanske inget klargörande svar men ett förslag i alla fall...
 

trekker

Medlem
Du skriver att hon har graceperiod till den sista maj så jag antar att hennes period är mar-feb? Då borde hon få guld till maj 20, men som du själv skriver har det hänt att de som fått kort tidigt i perioden bara fått innevarande plus tre månader så det bästa är nog att vänta ett par månader med att ge. Kanske testa i slutet på april, innan din period går ut?

Kanske inget klargörande svar men ett förslag i alla fall...
Jag tror jag ger kortet till ena dottern nu och sen till frugan i nästa period. Inte lika optimalt med tanke på att dottern är halvvägs in i sin period, men bättre än om frugan bara får ett år.
 

agehall

Medlem
Min gissning var att om jag ger bort det nu får hon resterande 1.5 månad av hennes period, hela nästa samt 3 månaders grace. Såklart inte optimalt men då vi ska flyga från olika flygplatser på en lördag i slutet av april och hon inte flyger så mycket normalt kunde det vara trevligt med lounge accessen där. Min period är dessutom Nov-Okt så jag skulle få möjligheten att ge henne ett nytt kort innan hennes går ut.
Du skiver "vi ska flyg" - om du har EBG kan ju du gästa in henne. Och vilka flygplatser pratar vi om? EBS har ju bara tillgång till SAS egna lounger och de finns ju inte på jättemånga ställen.
 
Vad gäller egentligen med hur länge guldkortet kommer gälla, har nog läst minst 10 olika svar på detta. Jag fick precis diamant, perioden går ut sista april. Min fru är just nu statuslös men om hon haft status skulle hon vara i grace perioden tills den sista maj. Om jag henne guld nu, vad är troligast - att hon får 1 år plus grace eller 2 år plus grace eller något helt annat?

Jag gav bort var sitt silverkort till mina barn i november förra året (2017). De har kvalificeringsperiod 1 februari till 31 januari. De fick silverstatus fram till och med april 2019, dvs innevarande år + nya kvalificeringsperioden samt en graceperiod.

Själv så kom jag in i min nya period från och med 1 mars och när jag går in och kollar så kan jag ännu inte ge bort ytterligare kort trots att jag återkvalificerade till diamant med god marginal förra perioden. Således tror jag att det besked vi tidigare fått att man måste vänta tre månader in i sin nya period stämmer.
 

lillemannen

Medlem
Jag gav bort var sitt silverkort till mina barn i november förra året (2017). De har kvalificeringsperiod 1 februari till 31 januari. De fick silverstatus fram till och med april 2019, dvs innevarande år + nya kvalificeringsperioden samt en graceperiod.

Själv så kom jag in i min nya period från och med 1 mars och när jag går in och kollar så kan jag ännu inte ge bort ytterligare kort trots att jag återkvalificerade till diamant med god marginal förra perioden. Således tror jag att det besked vi tidigare fått att man måste vänta tre månader in i sin nya period stämmer.
Det kan ta längre tid än så. Jag väntade i över 7 månader innan jag skickade till Diamond support att jag inte kunde ge ett guld.
 
Du skiver "vi ska flyg" - om du har EBG kan ju du gästa in henne. Och vilka flygplatser pratar vi om? EBS har ju bara tillgång till SAS egna lounger och de finns ju inte på jättemånga ställen.
Som påpekat är det från olika flygplatser, hon från CPH och jag från ARN. Annars hade jag gärna gästat in henne i guldloungen :)
 
Jag vill också tillägga att Eurobonus regler inte heller tillåter köp/sälj av dessa kort.

Jag tycker därför att det är helt rätt att ett seriöst forum som BC inte främjar detta.

Vet inte om BC har en officiell ståndpunkt kring detta eftersom jag aldrig sett en sådan förklaring, men de borde ha det. :)
 

palmen

Moderator
All handel med EBG är förbjuden på denna sida. Har av den anledningen tagit bort lite inlägg som frågat om just detta.

Vi kan sammanfatta det med att det ej är tillåtet enligt T&C för EuroBonus samt att det missbrukats en hel de tidigare där moderatorer fått gå in och medla i sånt vi inte kan påverka.

/Moderator
 
Toppen