Jag kollade igenom några sidor men detta verkar inte ha tagits upp. Var nyss i kontakt med SAS support då jag tänkte ge bort ett Silver-kort till min sambo vars period är Maj-April.
Min gissning var att om jag ger bort det nu får hon resterande 1.5 månad av hennes period, hela nästa samt 3 månaders grace. Såklart inte optimalt men då vi ska flyga från olika flygplatser på en lördag i slutet av april och hon inte flyger så mycket normalt kunde det vara trevligt med lounge accessen där. Min period är dessutom Nov-Okt så jag skulle få möjligheten att ge henne ett nytt kort innan hennes går ut.
Jag kontaktade då SAS chattsupport för att dubbelkolla så detta stämde och till min stora förvåning sa de rakt emot vad som skrivits här tidigare. Man får minst 6 månader men det normala är innevarande period + 6 månader. Något om att "bjuda på" sista månaderna eller liknande som nämnts tidigare gör de inte. Slutligen rekommenderade supporten mig att ringa Eurobonus-support och kolla om de kan göra något, hon var inte säker men sa att de kanske kunde göra något. Fortsättning följer!
Hon sa även att man får ett nytt kort att ge bort vid varje ny period som man har sin status, dvs jag får ett nytt att ge bort direkt när min nästa period börjar utan att kvala in till EBG igen.