Senaste nytt

Garanterad standard / förväntad lägstanivå för SAS Business vid Longhaul

Den verkliga chansningen är däremot om du reser i Plus och hamnar på LN-RKP, iaf när man flög med den för 2 år sedan. Plus var då konfigurerat 2-4-2, dvs samma stolar som Go. Någon som har kolla på ifall dessa stolar blivit utbytta?
Ja.

SAS køber udskældt vikarfly - CHECK-IN.dk

”Flyet har for nylig gennemgået en ændring i det PLUS-klassen har fået nye stole og stolebetræk identisk med den moderne grå vi har i de andre langdistansekabiner, og man ser en generel opgradering med tæpper. Også på Business Class gør de såkaldte full-flatbeds, at du får en seng med stor bekvemmelighed, når du vil sove,” forklarer Knut-Morten Johansen."

Den verkliga chansningen är däremot om du reser i Plus och hamnar på LN-RKP, iaf när man flög med den för 2 år sedan. Plus var då konfigurerat 2-4-2, dvs samma stolar som Go. Någon som har kolla på ifall dessa stolar blivit utbytta?
Som Agö skrev så är det inte 2-4-2 längre utan det är "nya" plus stolar (tror det är de gamla plus-stolarna fast med ny klädsel) i 2-3-2 config.
Att sitta i plus är med andra ord inte mycket sämre än andra A340, saknas dock IFE om jag kommer ihåg rätt så man får en tablet med filmer på (samma man får på rad 30 i go på det planet om man önskar).

Vill du ytterligare minska risken så är det dessutom bra att välja de långa linjerna.
Dvs, flyger du ARN-LAX eller ARN-HKG så skulle jag säga att risken för LN-RKP är mycket liten.

Detta gäller dock inte den närmaste veckan, eftersom LN-RKP, enligt SAS planer, kommer att cirkulera på Stockholmslinjerna, troligen som vikarie för LN-RKT som har gått till Hongkong för service.
Vad jag har kunnat utröna, flyger LN-RKP på följande turer:
SK903/904: 19/1, 24/1
SK939/940: 18/1, 20/1
SK945/946: 22/1, 25/1, 27/1
SK963/964: 21/1, 26/1

Brukar RKP flyga till Shanghai? Ska dit i mars i C och har ingen lust att åka med den : )
Den har varit där, men antalet gånger är lätträknade.
Den sätts oftast inte in i "den stora rotationen" (SFO, NRT, PVG) utan håller sig till de lite kortare linjerna (330-linjer eller CPH-ORD, CPH-PEK), men undantag förekommer. Och nu ska den alltså turnera en vecka med Stockholm som bas.

Den har varit där, men antalet gånger är lätträknade.
Den sätts oftast inte in i "den stora rotationen" (SFO, NRT, PVG) utan håller sig till de lite kortare linjerna (330-linjer eller CPH-ORD, CPH-PEK), men undantag förekommer. Och nu ska den alltså turnera en vecka med Stockholm som bas.
Eh Stockholm?
Hoppas den inte dyker upp på ARN-HKG på fredag, eller HKG-ARN på söndag.

Kan du rekommendera något säkrare sätt att få flyga i SAS nya businesskabin så är jag nyfiken. ;)
Om övrigas uppgifter ovan stämmer, är väl sannolikheten ändå rätt bra för att få nya kabinen. Ett enda plan i hela flottan. SAS har ju dagligen massor av långdistansavgångar från allsköns skandinaviska flygplatser..

Om övrigas uppgifter ovan stämmer, är väl sannolikheten ändå rätt bra för att få nya kabinen. Ett enda plan i hela flottan. SAS har ju dagligen massor av långdistansavgångar från allsköns skandinaviska flygplatser..
SAS har väl åtta A330 och åtta A340 (rätta mig gärna om jag har fel). LN-RKP sätts ju bara in i "nödfall" så någonstans kring 90-95 procents chans att slippa LN-RKP borde det väl vara. Sannolikhet hjälper i och för sig föga när man väl får Svarte Petter.

Toppen