Senaste nytt

Garanterad standard / förväntad lägstanivå för SAS Business vid Longhaul

SAS har väl åtta A330 och åtta A340 (rätta mig gärna om jag har fel). LN-RKP sätts ju bara in i "nödfall" så någonstans kring 90-95 procents chans att slippa LN-RKP borde det väl vara. Sannolikhet hjälper i och för sig föga när man väl får Svarte Petter.
Det här med "nödfall" är säkert sant men nödfall är det i så fall stup i kvarten.

Det här med "nödfall" är säkert sant men nödfall är det i så fall stup i kvarten.

Nej nödfall är det ju inte, men den är inte en del av den normala ruttplaneringen. Dock kör den ju mer än 50% av tiden eftersom SAS underhåller övriga plan kontinuerligt och får irrops vilket gör att den behöver slingas in här och var.

Om man råkar ut för den här reliken på en longhaul till USA typ, hur många EB-poäng kan man eventuellt kompenseras med?

Nej nödfall är det ju inte, men den är inte en del av den normala ruttplaneringen. Dock kör den ju mer än 50% av tiden eftersom SAS underhåller övriga plan kontinuerligt och får irrops vilket gör att den behöver slingas in här och var.
Check-in.dk körde lite statistik från Q1 2017. Jag vet inte om det är lika illa idag.

"Hos SAS afviste man, at flyet er en del af den daglige produktion. Det på trods af, at flyet har gennemført 78 langdistanceflyvninger på 95 dage fra den 10. januar til den 15. april samtidig med, at det har været til et stort C-check på Malta i 25 dage fra 28. januar til 24. februar."

Man kanske kan uttrycka dess roll så här:
"När lägen uppstår som gör att SAS kan ha ett plan stående på marken en stund utan att påverka planerade rutter, då har LN-RKP för det mesta högsta prioritet att vara det plan som får vila."

Under de senaste 100 dagarna så har LN-RKP varit i luften under 60 av dessa. Som referens kan då sägas att LN-RKF varit i luften 94 dagar och OY-KBD 93 dagar under samma period.

Toppen