Senaste nytt

Garanterad standard / förväntad lägstanivå för SAS Business vid Longhaul

hedgehog

Medlem
Har sökt runt som en tok på forumet senaste 20 minuterna men hittar inga bra svar, så provar trådstart i stället.

Vad kan man förvänta sig om man bokar biljetter i SAS Business? Enligt hemsidan Våra reseklasser: SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus och SAS Business | SAS sägs bl.a.
" Koppla av i en skön stol som kan förvandlas till en helt platt säng med gott om utrymme och avskildhet. Våra nya flygstolar har massagefunktion och en smart arbetsyta för din bärbara dator och dina personliga tillhörigheter."​

och på Mat, dryck, shopping, Wi-Fi och underhållning ombord på flyget | SAS anges bl.a.
"I SAS Business får du bekvämligheter utöver det vanliga. Njut av det extra benutrymmet eller sträck ut dig på det helt liggande sovsätet. Eller jobba effektivt, om du hellre vill det. Sängkläder från Hästens (kudde, madrass och lakan)
(...)
Sittplatskonfiguration: 1–2–1
50 % av sittplatserna är enkelsäten
Extra breda säten (23"/24" bredd mellan armstöden)
Direkt tillgång till mittgången från alla sittplatser
Helt liggande platser, minsta längd 196 cm
Massagestolar
Sittdynor av skumgummi med formminne för individuell komfort (reglerbara med luft)"
Bilderna visar också hur platserna är utformade på sannolikt SAS fräschaste kärror.

Men kan man verkligen räkna med denna standard vid bokning i business på SAS egna plan? Har de äldre kärror där man får sitta i vanliga flygstolar trots businessbiljett?

Prisskillnaden för mig gentemot Plus är berättigad endast om samtliga kärror håller den standard som anges på hemsidan/citaten/länkarna med bilderna som då framgår ovan

Biljetter jag bl.a. har tittat på är CPH - ORD (Chicago). Exempellinjer och modeller verkar då vara bl.a. SK 943, Airbus Industrie A340-300, SK 945 | Airbus Industrie A330-300.

Attachments

• påstådd_businesstol.jpg
    påstådd_businesstol.jpg
    64,7 KB · Visningar: 616
  • exempel_plus_stol.jpg
    exempel_plus_stol.jpg
    95,6 KB · Visningar: 532
Alla ordinarie longhaul-plan, utom ett (en a340?), har denna config, så det är mycket hög chans att få den.

Kabinen ser ut sådär såvida du inte har otur och hamnar i den s.k "LAN Kärran" (A340, LN-RKP) som är den enda kärran som inte har ny kabin.

Historik för LN-RKP visar iof en hel del ORD.
9a1dbdfdb0cabcaaabdc483791e57db1.jpg

SAS nya businesskabin är just så fräsch på i princip alla plan, utom just då "Fula Ankungen" (LN-RKP, LAN-kärran). Den är å andra sidan lite av ett bottennapp om du förväntat dig nya businesskabinen. Det är bara att gambla!

Haha, kan man annat än älska det här forumet? Pratar vi en (1) enda kärra i SAS hela flotta nu? Och mysigt öknamn. Finns det någon anekdot bakom?

Får hålla koll på den där LN-RKP inför bokning i så fall, och välja en annan destination än den som gamla bettan verkar användas mest till i så fall.

Haha, kan man annat än älska det här forumet? Pratar vi en (1) enda kärra i SAS hela flotta nu? Och mysigt öknamn. Finns det någon anekdot bakom?

Får hålla koll på den där LN-RKP inför bokning i så fall, och välja en annan destination än den som gamla bettan verkar användas mest till i så fall.
Sorry, men vill du vara helt säker på att få den nya kabinen ska du välja bort SAS Business. Det kan helt enkelt inte garanteras.

LN-RKP är ett reservplan och sätts in där den behövs när andra plan är ur drift (planerat eller oplanerat).
Just nu verkar den gå en hel del på Chicago från Köpenhamn mean nästa vecka kan det lika gärna vara new york.

Lägst chans att få detta plan är det nog för de linjer som normalt trafikeras med A330 (Stockholm och Oslo) även om den dyker upp där ibland också.

I övrigt kan du förvänta dig det du skrev i första posten.

Lägst chans att få detta plan är det nog för de linjer som normalt trafikeras med A330 (Stockholm och Oslo) även om den dyker upp där ibland också.

Vill du ytterligare minska risken så är det dessutom bra att välja de långa linjerna.
Dvs, flyger du ARN-LAX eller ARN-HKG så skulle jag säga att risken för LN-RKP är mycket liten.

Dessutom så är det värt att nämna att även om den helt klart är sämre än den nya kabinen så är den bättre än SAS gamla business (dvs, det är full flat stolar osv) och om du klagar efteråt så kommer du att kompenseras med Eurobonuspoäng.

Jag tror att dina förväntningar bör kalibreras med hänsyn till om du enbart har flugit economy, eller economy+ förut, eller har flugit business med X antal bolag förut. För att få lite perspektiv på det hela har jag flugit first och business med ett 10-tal bolag och SAS nya business är en helt ok produkt.

För den som minns beskrevs LN-RKP som en förbättring när den gjorde entre i SAS-flottan, se test från 2014:
Test: SAS nya Airbus A340 - med fully flat-stolar i business class

Men visst är det (så klart) en betydligt äldre känsla än de renoverade planen. Om du flyger i business class kan du förvänta dig samma mjukvara, dvs samma meny, service och allt vad det innebär. Hårdvaran skiljer däremot, se bilderna i recensionen du hittar i länken ovan. Och smaken är ju, som tidigare känt, som baken. Skulle du resa som par, skulle jag inte säga att LAN-kärran är en katastrof och man har verkligen massor med benutrymme. Stolarna är lie-flat, men är såklart inte lika moderna som de övriga planen.

Som jag förstått är CPH hemmahamn för LN-RKP, så som tidigare inlägg varit inne på, är risken störst för longhaul som utgår från CPH. Senast jag hamnade på den var en flight från CPH till IAD.

Den verkliga chansningen är däremot om du reser i Plus och hamnar på LN-RKP, iaf när man flög med den för 2 år sedan. Plus var då konfigurerat 2-4-2, dvs samma stolar som Go. Någon som har kolla på ifall dessa stolar blivit utbytta?
Däremot är det betydligt färre Plus-stolar, så om du flyger på en fullbokad flygning som annars skulle gått med en av SAS A330 (som har fler Plus-platser än A340), är troligtvis en av de bättre chanserna du kan få för en fri uppgradering till Business. Men om du drar nitlotten är det desto tråkigare...

Toppen