Senaste nytt

Göteborg - Bangkok, Ska jag flyga med Swiss eller Turkish?

Håller inte med @agehall att säkerhetstänket är helt obefintligt, det är gå lite väl långt, dock finns saker att jobba med hos Turkish (har min nästa flygning med dem för övrigt).
Person vid gaten: Mr Agehall - did they search your carry-on?
Jag: Yes?
Person vid gaten: Ok - please proceed. *facepalm*

Inte för att SSSS egentligen gör någon större skillnad, men om man nu har protokoll för att göra vissa saker, oavsett hur puckade de är, så ska man banne mig följa dem. Då är det inte OK att fråga resenären och lita på svaret. Då kan man likagärna fråga alla resenärer om de är terrorrister eller inte och alla som svarar "nej" slipper säkerhetskontrollen helt.

Och sedan ska vi inte prata om attityden till att ha bälte på sig under flygningen. Vid turbulens slogs skylten som anmodar säkerhetsbälte på men personalen gjorde ingen som helst ansträngning att kontrollera att folk faktiskt satte på sig bältet, vilket jag själv observerade att flera inte gjorde. När jag påpekade detta för en av crew fick jag en axelryckning tillbaka.

Jag ställer egentligen inga superhöga krav på säkerhet, men att man helt skiter i de rutiner som finns uppsatta är ett stort varningstecken för mig.

SWISS utan tvekan pga. argumenten ovan men också pga. Ataturk flygplats (IST) som är ett enda stort kaos och som man vill undvika med oberäkneliga transfertider samt bussresa över hela flygplatsen även vid long-haul flygningar. Effektiva ZRH är betydligt trevligare.

Swiss skulle jag välja. Som @Taggen informerade. Rekommenderar inte Ataturk flygplats (IST), inte så effektiva där. ZHR är mycket bättre.

I må da give lidt kredit til Turkish: Der er mere exotic, authentisme, god mad (og rigeligt med den), fest og farver end hos SWISS som er et langt mere "klinisk" produkt. TK har den dejlige CIP lounge og giver STPC med godt hotel. I ZRH har jeg i lang transit måttet sove på en sofa i en (lukket) kafé hvis jeg har haft en overnight. Mht. sikkerhed troede jeg at Swiss/Swissair har haft flere casualties end TK? Jeg husker Flight 111 ved Nova Scotia med 229 mennesker ombord (i 1998). Men nu må jeg rette mig selv:har nu checket TK, og der ser det faktisk noget værre ud...: In its history, Turkish Airlines has suffered a total of 19 incidents and accidents of which 15 were fatal. For Swissair Over the 71-year history of Swissair, there were eleven major incidents reported resulting in 414 fatalities. Se opgørelser på
Swissair - Wikipedia
Swissair Flight 111 - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines

Last edited:
Jag kompletterar med en jämförelse mellan Turkish och Swiss. Swiss International Airlines bildades först 2002 så mest rättvist är att jämföra från 2002 och frammåt. Visserligen måste man ha i åtanke också att det är en viss storleksskillnad på bolagen också.

Turkish: Aviation Safety Network > ASN Aviation Safety Database > Operator index > Turkey > THY Turkish Airlines

Swiss: Aviation Safety Network > ASN Aviation Safety Database > Operator index > Switzerland > Swiss International Air Lines

Jag röstar på SWISS. Inte varit helt nöjd med mina resor på TK, även om det inte har varit någon katastrof.
Atatürk flygplats är också rejält rörig emellanåt, även om de har en helt otrolig lounge (om du har tillgång till sådan).

Sedan är det också lite av ett politiskt ställningstagande för egen del, men det vill jag inte pådyvla andra.

Jag kompletterar med en jämförelse mellan Turkish och Swiss. Swiss International Airlines bildades först 2002 så mest rättvist är att jämföra från 2002 och frammåt. Visserligen måste man ha i åtanke också att det är en viss storleksskillnad på bolagen också.
Dette kræver vist en dybere ekspertise og analyse af fløjne passagerkilometer og den dertilhørende risiko? Perioden man sammenligner skal vel også være lige lang: man kan vel ikke sammenligne 15 års Swiss med 25 års Turkish? Og er relancering/rebranding et godt kriterie til at skelne sikkerhedsniveauer?

In its history, Turkish Airlines has suffered a total of 19 incidents and accidents of which 15 were fatal. For Swissair Over the 71-year history of Swissair, there were eleven major incidents reported resulting in 414 fatalities.
Det där är tyvärr inte speciellt relevant. När det gäller säkerhet och flygbolag är det långt viktigare att titta på hur bolag agerar för att förhindra framtida problem än hur det sett ut historiskt. Systematiskt säkerhetsarbete är långt viktigare än allt annat. Där ligger Swiss rätt bra till medan Turkish nog inte ens förstått vad det innebär.

• Gilla
Reactions: Alf
Toppen