Senaste nytt

Göteborg - Bangkok, Ska jag flyga med Swiss eller Turkish?

Nu blir det lite OT här eftersom jag inte hittar tråden där vi tidigare diskuterat flygsäkerhet.

Det råder ingen som helst tvekan om att Turkish Airlines har mycket fler haverier och incidenter än Swiss. Det ät så pass mycket att Turkish sticker ut i statistiken. Nu håller jag inte med @Taggen att man skall börja räkna när Swiss bildades. Man måste ta med Tiden för Swissair också eftersom det var därifrån Swiss bildades, man tog ju över det mesta av befintlig personal och rutiner. Man kan inte jämföra tiden från 1994 från ett flygbolag och tiden från 2002 för ett annat. Det förändrar dock inte statistiken så mycket.

När det gäller Swissair olycka utanför USA östkust med en MD11 berodde detta på kortslutning i dåligt isolerade kablar i instrumentracken i cockpit. Detta kan möjligtvis skyllas på bristfälligt underhåll, men jag har för mig att det var originalkablarna som var av dålig kvalitet med otillräcklig isolering och då är det ett konstruktionsfel. Hursomhelst blev det ett haveri pga av detta. I haverirapporten har inte heller piloterna kritiseras för denna olycka.

När det gäller Turkish Airlines beror flera av haverierna och incidenterna på att piloterna har gjort felbedömningar och detta är enligt mej mycket värre. Då har man brister i sin utbildning eller så struntar man i att följa regelverket. Detta påverkar flygsäkerheten negativt.

För mej är det självklart att välja bort ett sådant flygbolag.

Dette kræver vist en dybere ekspertise og analyse af fløjne passagerkilometer og den dertilhørende risiko? Perioden man sammenligner skal vel også være lige lang: man kan vel ikke sammenligne 15 års Swiss med 25 års Turkish? Og er relancering/rebranding et godt kriterie til at skelne sikkerhedsniveauer?

Fast jag skriver att man skall titta på olyckorna 2002 och framåt och ha i åtanke storleksskillnaden. Trots allt så har som @agehall säger historiska data liten betydelse för en framtida riskanalys. Då skulle t.ex. KLM vara en stor säkerhetsrisk pga. olyckan på Kanarieöarna för 40 år sedan. (Orsakerna var dock flera men en av dem var kaptenen på KLM-planet)

Jämför man bakåt och gör en närmare analys av de variabler som du nämner så kan det säkert visa sig att Turksih har gjort stora framsteg när det gäller säkerheten. Gällande re-branding så gjorde Turkish Airlines det också kring 1990.

Nu har läsare iaf. chansen att bedöma själv om ens riskanalys nu är baserad på olyckor och incidenter samt upplevda brister som passagerare. Nu hamnar vi OT som sagt så jag hänvisar slutligen till The Aviation Herald där incidenterna tickar in löpande.

Fast jag skriver att man skall titta på olyckorna 2002 och framåt och ha i åtanke storleksskillnaden. Trots allt så har som @agehall säger historiska data liten betydelse för en framtida riskanalys. Då skulle t.ex. KLM vara en stor säkerhetsrisk pga. olyckan på Kanarieöarna för 40 år sedan. (Orsakerna var dock flera men en av dem var kaptenen på KLM-planet)

Jämför man bakåt och gör en närmare analys av de variabler som du nämner så kan det säkert visa sig att Turksih har gjort stora framsteg när det gäller säkerheten. Gällande re-branding så gjorde Turkish Airlines det också kring 1990.

Nu har läsare iaf. chansen att bedöma själv om ens riskanalys nu är baserad på olyckor och incidenter samt upplevda brister som passagerare. Nu hamnar vi OT som sagt så jag hänvisar slutligen till The Aviation Herald där incidenterna tickar in löpande.

Jag vet inte om Turkish har gjort så stora framsteg när det gäller säkerheten.

- 1994, 737 Ferit Melen (haveri)

- 1999, 737 Ceyhan (haveri)

- 2003, AVRO RJ100 Diyarbakir (haveri)

- 2009, 737 Amsterdam (haverij

- 2015, A330 Kathmandu (allvarlig incident)

- 2015, A320 Istanbul Atatürk (allvarlig incident)

Tack för alla svar! Det blir nog Turkish istället för Swiss. Swiss kändes bättre och ger antagligen fler miles på ROP, men Turkish var billigare vilket blev avgörande.

• Gilla
Reactions: pep
Passa dig bara så att det inte är Thai som flyger för Swiss.
Så vart det när jag bokade Swiss, Bangkok - Zürich - Malaga.
Slutade med att jag enbart fick poäng Zrh - Malaga...
Lite trist.
De gånger jag har åkt Turkish har det aldrig varit problem med poängen.
Har förövrigt bokat Turkish Got - BKK nu i november.

Toppen