Nu blir det lite OT här eftersom jag inte hittar tråden där vi tidigare diskuterat flygsäkerhet.
Det råder ingen som helst tvekan om att Turkish Airlines har mycket fler haverier och incidenter än Swiss. Det ät så pass mycket att Turkish sticker ut i statistiken. Nu håller jag inte med @Taggen att man skall börja räkna när Swiss bildades. Man måste ta med Tiden för Swissair också eftersom det var därifrån Swiss bildades, man tog ju över det mesta av befintlig personal och rutiner. Man kan inte jämföra tiden från 1994 från ett flygbolag och tiden från 2002 för ett annat. Det förändrar dock inte statistiken så mycket.
När det gäller Swissair olycka utanför USA östkust med en MD11 berodde detta på kortslutning i dåligt isolerade kablar i instrumentracken i cockpit. Detta kan möjligtvis skyllas på bristfälligt underhåll, men jag har för mig att det var originalkablarna som var av dålig kvalitet med otillräcklig isolering och då är det ett konstruktionsfel. Hursomhelst blev det ett haveri pga av detta. I haverirapporten har inte heller piloterna kritiseras för denna olycka.
När det gäller Turkish Airlines beror flera av haverierna och incidenterna på att piloterna har gjort felbedömningar och detta är enligt mej mycket värre. Då har man brister i sin utbildning eller så struntar man i att följa regelverket. Detta påverkar flygsäkerheten negativt.
För mej är det självklart att välja bort ett sådant flygbolag.
Det råder ingen som helst tvekan om att Turkish Airlines har mycket fler haverier och incidenter än Swiss. Det ät så pass mycket att Turkish sticker ut i statistiken. Nu håller jag inte med @Taggen att man skall börja räkna när Swiss bildades. Man måste ta med Tiden för Swissair också eftersom det var därifrån Swiss bildades, man tog ju över det mesta av befintlig personal och rutiner. Man kan inte jämföra tiden från 1994 från ett flygbolag och tiden från 2002 för ett annat. Det förändrar dock inte statistiken så mycket.
När det gäller Swissair olycka utanför USA östkust med en MD11 berodde detta på kortslutning i dåligt isolerade kablar i instrumentracken i cockpit. Detta kan möjligtvis skyllas på bristfälligt underhåll, men jag har för mig att det var originalkablarna som var av dålig kvalitet med otillräcklig isolering och då är det ett konstruktionsfel. Hursomhelst blev det ett haveri pga av detta. I haverirapporten har inte heller piloterna kritiseras för denna olycka.
När det gäller Turkish Airlines beror flera av haverierna och incidenterna på att piloterna har gjort felbedömningar och detta är enligt mej mycket värre. Då har man brister i sin utbildning eller så struntar man i att följa regelverket. Detta påverkar flygsäkerheten negativt.
För mej är det självklart att välja bort ett sådant flygbolag.